Väinö Paunu Oy

Linja-autokalustoon liittyvät keskustelut.
bassman
*
*
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Elo 2007 21:08
Paikkakunta: tampesteri
On kiitetty: 1 time

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja bassman » 08 Helmi 2012 13:16

Joku filosofi lausui joskus osuvasti; "Katso elämää tuulilasin läpi, älä taustapeilistä."

Eli viisautta on osata hioa periaatteita muuttuvien tekijöiden mukaisesti.

Eikös alustanvalmistaja enää toimita autoa halutulla perävälityksellä? Silloin kun ne vielä joutuivat kilpailemaan asiakkaista, oli vaihtoehtojakin enemmän.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja J_J » 08 Helmi 2012 13:53

masi kirjoitti:Auton saa satasen nopeuksille vain pikkasen liian tiuhalla välityksellä - ainakin nykyään, mutta Volvon minulle epäselväksi jääneestä syystä, siitä saa pidemmän (=isopaikkaisemman) kuin kolmetoistasesta.

bassman kirjoitti:Eikös alustanvalmistaja enää toimita autoa halutulla perävälityksellä? Silloin kun ne vielä joutuivat kilpailemaan asiakkaista, oli vaihtoehtojakin enemmän.

Itselleni tulee mieleen lähinnä markkinointipoliittiset syyt: 9-litrainen kun voisi olla monen Volvo-asiakkaan mielestä liiankin houkutteleva 2-akseliseksi pikavuoro-/turistiautoksi 13-litraiseen nähden, mikäli perävälityksiä olisi tarjolla harvemmastakin päästä paremmin. Voima tuosta pikkulohkoisesta tuskin kesken loppuu, onhan siinä sitä kuitenkin reilummin kuin vanhassa kymppiämmässä milloinkaan ehti tehtaan jäljiltä olla. Niilläkin kuitenkin pärjättiin hienosti 14,5 metristen, 3,8 metriä korkeiden rahtiperäteliautojen kanssa ja pärjätään monissa yhtiöissä tänäkin päivänä.

Ts. tuntuu, että Volvo pelkää kilpailevansa "kuningasmalliaan" vastaan tuolla B9R:llä. Näin siitä huolimatta, että käsittääkseni B9R on aina jäykällä etuakselilla sekä ei-ruostumattomalla alustarakenteella? Luulisi kuitenkin olevan kannattavampaa myydä sitten vaikka sitä hieman edullisempaa pikkukoneista 10 kappaletta, kuin että nekin asiakkaat ostaisivat vaikkapa VDL:n tai Scanian tuotteen... Volvon oma "halpatuote" eli 9500 ei ole nykyisellään minkäänlainen kilpailuvaltti todelliseen pikavuoroajoon, vaikka eräs tamperelaisyhtiö sellaisia pari kappaletta EB-väreihin juuri hankkikin.

masi kirjoitti:Kun kotkalainen lähtee liikenteeseen Tampereelta klo 9, tuo isopaikkainen auto on varalla joka aamu, jos jostakin syystä (esim. ryhmävaraukset Vantaalle) edellyttävät isompaa autoa aamun hesalaisiin.

Näihän asia todella teoriassa on. Mutta kuinka monesti tätä mahdollisuutta on lopulta käytetty auton ensimmäisen liikenteessäoloviikon jälkeen? Vaikka kyljessä ja rekisteriotteessakin lukee Paunu, on monesti käynyt mielessä, että auton todelliset haltijat istuvat useimmiten kuljettajanpenkillä ;)

masi kirjoitti:Järkytän foorumilaisia.
Em. kapasiteettisyistä voi olla, että yhden ison teliauton osalta jopa Helsingin reitillä tingitään 1+2 ykkösluokan penkkijärjestyksestä kuluvan vuoden pika-autohankinnoissa.

Nyt puhutaan pelkkää asiaa. Ne useimmiten lentokentältä tulevat, pahimmassa tapauksessa Keimolasta pohjoiseen lähdettäessä seisovat matkustajat kovin vähän arvostavat etuosan "leveämpiä" (ts. väljemmin sijoitettuja tavallisia) penkkejä. Vielä enemmän asiapuheeksi tämän muodostaa se, että kapasiteettiongelmat tuntuvat olevan liki päivästä toiseen tasan samoissa vuoroissa, jolloin tilavimman/tilavimpien autojen sijoittaminen ei käy turhan kryptiseksi.
En ole rasisti - olen realisti...

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja sv » 24 Helmi 2012 22:44

Näyttää Paunu satanelosen kylkeen ilmestyneen perinteinen Kalevalaismerkki Lemminkäinen
Kuva

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 25 Helmi 2012 09:54

Komea auto.... Mutta onko vain oman juodun näköni aiheuttama näköhaitta mutta ehkäpä sininen raita ja vaaleampi helmaosa saisi olla hitusen alemmalla linjalla? Jäisi "Paunulle" enempi tilaa ja hitusen isompi fontti niin vaikutelma olisi täyteläisempi. Olen tosin huomannut myös Paunun viimeisempien EB-autojen kohdalla että nimi on jotenkin liian pienellä verraten aikaisempaan.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 25 Helmi 2012 13:08

Maalattu ihan samoin kuin aikaisemmatkin, samoin ne EB:iden tekstit. Silmä ei vaan ole vielä tottunut pitkään paunulaiseen.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 25 Helmi 2012 13:18

asiakaspalvelija kirjoitti:Maalattu ihan samoin kuin aikaisemmatkin, samoin ne EB:iden tekstit. Silmä ei vaan ole vielä tottunut pitkään paunulaiseen.


Ei se tekstin pienuus johdu autosta vaan maalarin silmän ja käden yhteistyöstä :maalaa :rillit Alkaa näyttää työskentely samalta kuin erään ison yhtiöryppään autoissa joissa korit muuttuu ja uutta tulee kaupan mukana tai käytettynä mut raita ja koko on vakio. Kun ei vaan muutenkin lipsahtaisi samaan suuntaan koko touhu...
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja J_J » 25 Helmi 2012 14:17

asiakaspalvelija kirjoitti:Maalattu ihan samoin kuin aikaisemmatkin, samoin ne EB:iden tekstit. Silmä ei vaan ole vielä tottunut pitkään paunulaiseen.

Paitsi että helmassa oleva vaalea sininen ei valitettavasti ole saman värinen kuin edellisissä Paunu-värisissä :(
En ole rasisti - olen realisti...

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1246
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 44 times
On kiitetty: 55 times
Viesti:

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja killerpop » 14 Kesä 2012 11:09

Kauan saatiin odottaa ensimmäistä EB Scaniaa ja nyt sellainen on teliautona, kuten kuva kertoo.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 14 Kesä 2012 13:02

Oho. Ensimmäinen EB:ksi maalattu muu kuin uusi auto pariinkymmeneen(?) vuoteen.

Nicke
****
****
Viestit: 410
Liittynyt: 16 Helmi 2007 21:05
On kiittänyt: 19 times
On kiitetty: 34 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja Nicke » 14 Kesä 2012 17:53

Ja minä kun luulin, että kerrankin bongasin jotain uutta ja ihmeellistä ensimmäisenä.

No, tässäpä silti parit hätäiset räpsäisyt Lahden linja-autoasemalta, jossa tämä teliEB yöpyy.

http://nee.kuvat.fi/kuvat/2012/14062012659.jpg
http://nee.kuvat.fi/kuvat/2012/14062012661.jpg

nmmake
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Helmi 2009 13:39
Paikkakunta: Rauma
On kiittänyt: 3 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja nmmake » 14 Kesä 2012 20:21

Toivottavasti jääkin ainoaksi ;70

Onkos tuo niitä Ruotsintuonteja, joita ei saanut leimattua Suomessa kuin 80km/h autoiksi, ilmeisesti pienen teho-/painosuhteen vuoksi?

superstar
**
**
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Heinä 2008 10:10
Paikkakunta: Teuva
On kiitetty: 6 times
Viesti:

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja superstar » 14 Kesä 2012 21:29

Vai oliko sen vuoksi kun turvavyöt puuttuivat ja sen ikäiseen niitä ei kotikonstein saanut enää laittaa. Tais olla niin että olis pitänyt penkkien runkoja myöden vaihtaa sellaisiin joissa olisi hyväksytyt vöiden kiinnityspisteet.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 14 Kesä 2012 21:42

Tuossa autossa näkyy kuvankin mukaan olevan satasen merkki perässä. Ja 12-litrainen moottori varmasti riittää. Lak (samoin Carrus) vaihtoi uudempaan penkkimalliin juuri tuohon aikaan kun kolmipistevyöt tuli pakolliseksi eturiville.

repesorsa
******
******
Viestit: 747
Liittynyt: 25 Elo 2011 17:25
Paikkakunta: Porvoo
On kiittänyt: 70 times
On kiitetty: 13 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja repesorsa » 14 Kesä 2012 21:46

nmmake kirjoitti:Toivottavasti jääkin ainoaksi ;70

Onkos tuo niitä Ruotsintuonteja, joita ei saanut leimattua Suomessa kuin 80km/h autoiksi, ilmeisesti pienen teho-/painosuhteen vuoksi?



On Veolian jälkiä, Ruotsin uittoja,
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=HEI-680

tkp
*****
*****
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

Re: Väinö Paunu Oy

ViestiKirjoittaja tkp » 14 Kesä 2012 21:49

nmmake kirjoitti:Onkos tuo niitä Ruotsintuonteja, joita ei saanut leimattua Suomessa kuin 80km/h autoiksi, ilmeisesti pienen teho-/painosuhteen vuoksi?


Käsittääkseni mitään teknistä estettä 100 km/h autoksi ei ole/ollut, Veolian aikana vaan oli jäänyt ko. katsastus tekemättä.


Palaa sivulle “Kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 946 ja 9 vierailijaa