Linja-auton kuljettajan koulutus

Yleistä keskustelua busseista.
sisumies
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Linja-auton kuljettajan koulutus

ViestiKirjoittaja sisumies » 01 Helmi 2014 22:32

Neuvostoliitto kun oli ainoa tietämäni liitto, joka todella elätti työläisen,
ainakin teoriassa.

Ja koskapa todellisia liittovaihtoehtoja on vain se yksi (mutta ei sanota
sitä ääneen, jotta 034 saa oivaltamisen ilon), niin pysyn kannnassani:
Satsatkaa työnantajan valitsemiseen.

034
On kiittänyt: 14 times
On kiitetty: 4 times

ViestiKirjoittaja 034 » 02 Helmi 2014 10:32

Mietityttää myös, et trollataanko tässä...

Olet ymmärtänyt kysymykseni väärin jos epäilet trollausta. Sisumies pisti pahan. Täytynee odotella oivallustani. Kantasi on erittäin hyvä. Tähän tulokseen päädyin ennen kysymystäni täällä koska se tuli mieleen seuraavaksi.

Ak_81
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 06 Helmi 2014 09:39

sisumies kirjoitti:Ja koskapa todellisia liittovaihtoehtoja on vain se yksi (mutta ei sanota
sitä ääneen, jotta 034 saa oivaltamisen ilon), niin pysyn kannnassani:
Satsatkaa työnantajan valitsemiseen.

Hyvällä työnantajallakin voi olla mulkkuja esimiehiä jotka saavat asemapaikan ilmapiirin huonoksi.

Ja liitoista vaan sen verran, että mikäli siinä Loimaan liitossa meinaa olla, muistakaa maksaa se oikeusturvavakuutus, vai millähän se tänäpäivänä kulkee, ei maksa ku parikymppiä lisää sen satkun päälle. Että jos sitä oikeusturvaa tarvitsee, kuitenkin ollaan sellaisella alalla jossa väärät syytökset voi maksaa työpaikan, varsinkin jos ei ole varaa panna hanttiin.

Akt on ainoa, joka meidän etuja jollain lailla ajaa. On varmasti liittoon tyytymättömiä, aina. Mutta, jos ei kukaan liitossa ole, ei kukaan aja palkankorotuksiakaan.

Jokainen tehkööt miten haluaa, mutta jos vain rahaa katsoo, noita työttömyyskassan palveluja saa muualtakin kuin ytk:sta. Kuulemma vielä halvemmallakin.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

linjurikuski62
*
*

ViestiKirjoittaja linjurikuski62 » 11 Heinä 2015 09:31

Eagle kirjoitti:Missä muualla koulutetaan linja-auton kuljettajia kuin jakkissa? Onko täällä oulun seudulla muita koulutus paikkoja ku tuo jakk?

Vastataan tähän vanhaan viestiin omalta osalta. Täällä Etelä-Karjalassa voi kouluttautua Saimaan ammatiopistossa ( entinen Aktiva ) linja-auto kuljettajaksi. Itse mietin tuossa viime syksynä, että mitähän tässä vielä tekisin ja mikä olise alla josta mahdollisesti vielä viisikymppinenkin löytäisi kenties töitä. Olin muutamia vuosia sitten jo pyrkinyt linja-auto koulutukseen, mutta en ollut päässyt haastattelua pitemmälle. Syksyllä päätin kokeilla vielä toisen kerran ja nyt onnisti. Tammikuusta 2015 lähtien olen sitten opiskellut Imatralla. Henkilö autokortilla menin sisään ja ajoin ensin kuorma-auto kortin ja ennen juhannusta linja-auton ajokoe meni läpi. Koulutuksen aikanan tuli suoriteuua myös ammattipätevyys. Virallisesti koulutus loppuu elokuun lopulla. Nyt on menossa kahden kuukauden työhön oppimisjakso Autolinjoilla Lappeenrannassa. Ajelelen bussia Lappeenrannan paikallisliikenteessä. Tarkoitus on ihan työllistyä alalle.

Ak_81

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 24 Heinä 2015 21:03

Jotenkin käy sääliksi nyt pk-seudulla koulutuksesta valmistuvia, koko ajan tarvitaan vähemmän ja vähemmän kuljettajia ja mm. TTS mainostaa kurssejaan.

asiakaspalvelija
On kiitetty: 32 times

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 24 Heinä 2015 22:14

Seuraava nousukausi kun tulee (ja osa kuljettajista siirtyy muiden alojen töihin) on pääkaupunkiseudullakin on kuljettajista taas pula, länsimetrosta ja kehäradasta huolimatta. Hyvistä on jo nyt pula.

Ak_81

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 25 Heinä 2015 14:54

Eipä tarttee miettiä miksi tulee olemaan hyvistä kuljettajista pula, idioottimaisilla työvuoroilla tapetaan monenkin into bussiliikennettä kohtaan. Jäljelle jää ne ketkä on aina olleet ja bussinrikkojat ja perseelleen rahastajat.

Nousukautta tullaan odottamaan, ainakin nykyisellä tahdilla. Sen verta paljon noita irtisanomisuutisia tulee, hsl-alueella peruspalkka on sen verran hyvä että se pitää pidempään olleita alalla.

Bustronautti
*
*

ViestiKirjoittaja Bustronautti » 03 Elo 2015 22:10

linjurikuski62 kirjoitti:
Eagle kirjoitti:Missä muualla koulutetaan linja-auton kuljettajia kuin jakkissa? Onko täällä oulun seudulla muita koulutus paikkoja ku tuo jakk?

Vastataan tähän vanhaan viestiin omalta osalta. Täällä Etelä-Karjalassa voi kouluttautua Saimaan ammatiopistossa ( entinen Aktiva ) linja-auto kuljettajaksi. Itse mietin tuossa viime syksynä, että mitähän tässä vielä tekisin ja mikä olise alla josta mahdollisesti vielä viisikymppinenkin löytäisi kenties töitä. Olin muutamia vuosia sitten jo pyrkinyt linja-auto koulutukseen, mutta en ollut päässyt haastattelua pitemmälle. Syksyllä päätin kokeilla vielä toisen kerran ja nyt onnisti. Tammikuusta 2015 lähtien olen sitten opiskellut Imatralla. Henkilö autokortilla menin sisään ja ajoin ensin kuorma-auto kortin ja ennen juhannusta linja-auton ajokoe meni läpi. Koulutuksen aikanan tuli suoriteuua myös ammattipätevyys. Virallisesti koulutus loppuu elokuun lopulla. Nyt on menossa kahden kuukauden työhön oppimisjakso Autolinjoilla Lappeenrannassa. Ajelelen bussia Lappeenrannan paikallisliikenteessä. Tarkoitus on ihan työllistyä alalle.

Oi niitä aikoja kun olin kurssilla... Paljon legendaarisia juttuja vielä tuoreessa muistissa. Itse olen siltä edelliseltä kurssilta eli loppui maaliskuussa -15. Luultavasti "bemarinkiillottaja" ja "A. Auervaara" (sekä muutkin opet) muistavat kurssimme edesottamuksia vielä pitkään...
Meidän kurssilta meni 2 Autolinjoille töihin ja muuten kävi tasainen ripottelu sinnesuntänne mutta työllistymisprosentti on yllättävän hyvä.
Jos linjurikuski62 ei ole vielä suorittanut tutkinnon ajonäyttöjä niin suosittelen etenemään asiassa kyynärpäätaktiikalla. On kuulemma vuosien jonot jos ei saa ängettyä itseään tilurinäyttöön runttaamalla... :opettaa
Kaasarissa on varmaan roska.

Palaa sivulle “Yleinen linja-autokeskustelu”