Neoplan

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
ansa
*
*
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2010 06:47
Paikkakunta: Laihia
On kiitetty: 1 time

Neoplan

ViestiKirjoittaja ansa » 25 Marras 2012 08:15

Onko kellään tiedossa neoplan skylinerien korirakenteesta ,onko mustaa rautaa käytetty rakenteissaja ,tai mihin asti?
kuinkas moottori puoli onko ne olleet aina Man tekniikalla?
muutenkin kiinnostaisi tiedot ja kokemukset noista !

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: neoplan

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 25 Marras 2012 11:18

Mustarautaisia on ainakin kaikki ennen taannoista isoa uudistusta valmistetut mallit. MAN-moottorit tuli 2000-luvun jossain kohdassa kun MAN osti Neoplanin, sitä ennen Mersun moottoreita.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: neoplan

ViestiKirjoittaja J_J » 26 Marras 2012 08:38

asiakaspalvelija kirjoitti:Mustarautaisia on ainakin kaikki ennen taannoista isoa uudistusta valmistetut mallit. MAN-moottorit tuli 2000-luvun jossain kohdassa kun MAN osti Neoplanin, sitä ennen Mersun moottoreita.

Ennen NeoMAN -aikakautta Neoplania sai "melkein millä tahansa" tekniikalla ihan tilaajan halujen mukaan. Useimmat Suomeen tuodut olivat Mersun tai Scanian tekniikalla varustettuja. Muistan kuitenkin selailleeni 80-90 -lukujen vaihteen esitevihkosta, jossa neukkarin konehuoneeseen oli tarjolla myös mm. Detroit Diesel, DAF ja niinikään MAN -tekniikkaa.
En ole rasisti - olen realisti...

ansa
*
*
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2010 06:47
Paikkakunta: Laihia
On kiitetty: 1 time

Re: Neoplan

ViestiKirjoittaja ansa » 26 Marras 2012 18:00

onkos tuon isokoneisen v8 mersun (14,6L ja 524hv) käyttökokemuksia ja ruokailutottumuksia ?
kuinkas voimansiirto toiminut ja kestänyt?

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Neoplan

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Marras 2012 20:00

Veekasi Mersuhan on Neoplaneissa (varsinkin vanhemmissa) ihan pikkukone. Kaksikerrosautoissa oli usein V10 tai jopa V12 moottorikin. Samaa moottoriperhettä kaikki kuitenkin, pyttyjä vaan enemmän. Ne moottorit on kai sinällään ihan hyviä mutta ainakin Suomessa huomattavasti kalliimmaksi tulee korjata kuin tutummat ruotsalaismerkit. Vaihteisto on useimmiten monesta muustakin tuttu ZF tai sitten Mersun oma persoonallinen EPS sähkökeppivaihteisto. Vanhemman sukupolven EPS-vaihteistoa joko vihaa tai rakastaa, se on toimivanakin aika.. erillainen.

ansa
*
*
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2010 06:47
Paikkakunta: Laihia
On kiitetty: 1 time

Re: Neoplan

ViestiKirjoittaja ansa » 26 Marras 2012 21:13

eikös toi eps hoida periaatteessa vaihtamisen itsekseen oikeaksi katsomaansa vaihteeseen ,hyväksytään vain kytkinpolkimen painalluksella ,jos kaikki toimii oikein :jes

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Neoplan

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 27 Marras 2012 00:23

Uudemmat kyllä. Vanhemmat on kuin Volvon tai Scanian sähkökeppivaihteisto mutta ilman H-kaaviota eli plussaa ja miinusta tökitään kepistä. Ja välillä kone arpoo yllättäen parhaaksi katsomansa vaihteen ilmoittamatta siitä etukäteen.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija