Paras turistibussi?

Linja-autokalustoon liittyvät keskustelut.
enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja enrukokko » 13 Marras 2012 10:07

Makuasioista ei voi kiistellä, mutta kertokaas,
mikä on paras turistibussi?
Ja miksi?
Perusteluja!?

Onko se Setra vai Scania? Volvo vai VDL? Mersu vai Kabus? Joku muu?
Miksi?


:linjuri

sisumies
*******
*******
Viestit: 1446
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja sisumies » 13 Marras 2012 11:11

Missä mielessä paras?

Kestävin, luotettavin vai kuskin kannnalta paras?

Polttoainetaloudellisin?

Vai matkustajien kannalta, koska viittasit makuasioihin?

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja enrukokko » 13 Marras 2012 12:04

No ihan joka näkökulmasta.
Tietysti matkustajien näkökulma on tärkein, mutta täytyyhän kuljettajankin viihtyä
ratin takana.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 13 Marras 2012 12:41

Vai onko paras bussi se joka vie turistit toimintavarmasti perille? Vai se jolla on hyvät korjaamopalvelut liikennöitsijän kotinurkalla ja siellä missä liikennöidään? Suomalaisen perinteen mukaan paras bussimerkki on sellainen jonka saa tilattua vaikka täsmälleen 27cm pidempänä tai lyhyempänä kuin vakiomalli, vessa sijoitettuna toisen oven taakse, vierelle tai päälle. Jonkun toisen mielestä paras bussi on suursarjatuotettu edullinen standardimalli.

RockFan
*
*
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Marras 2012 18:25

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja RockFan » 13 Marras 2012 18:34

Turistille tärkeintä että penkit ovat sellaiset joissa jaksaa istua pidemmänkin matkan, vessa on olemassa mutta ei haise koko bussiin, ja matka taittuu sujuvasti.
Viimeksi muokannut RockFan, 14 Marras 2012 10:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

LahtiScania
****
****
Viestit: 307
Liittynyt: 22 Maalis 2007 09:48
Paikkakunta: Keski-Suomi
On kiittänyt: 16 times
On kiitetty: 8 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja LahtiScania » 13 Marras 2012 19:43

enrukokko kirjoitti:No ihan joka näkökulmasta.
Tietysti matkustajien näkökulma on tärkein, mutta täytyyhän kuljettajankin viihtyä
ratin takana.

Näkökulmani perustuu käyttökokemuksilta pääosittain pohjoismaiseen bussituotantoon, mutta onpa matkassa mukana ollut myös muutama euroopan "herkku".
Tämän hetkisestä tuotannosta matkustajan kannalta ehdoton valintani olisi Carrus, vaikka mitään viimeisimpiä muotivirtauksia ei tarjotakkaan on aikojen saatossa kaikki pienetkin yksityiskohdat hiottu kohdilleen ja saatettu matkustusmukavuus huippuunsa. Uusi penkkihän tuonne on jo esitelty, mutta siitä ei vielä takapuolituntumaa tietenkään ole. :huusmanni
Jos taas katsotaan kuljettajan vinkkelistä, molemmat kotimaiset valmistajat ovat tasavahvoja ohjaamon ergonomialtaan, mutta ajoergonomiassa Scania vie pidemmän korren parempien säätömahdollisuuksien puitteissa.
Ulkomaisten valmistajien osalta voisin sanoa: Moni kakku päältä kaunis, mutta... kaikista hienouksista huolimatta käyttöaste määräytyy lähimmän korjaamon ammattitaidosta. Kivahan näitä on katsella ja varmaan myös omistaa(?), mutta jos töitä pitäisi tehdä niin kiitos ei.
Yhteenvetona toteaisin parhaiden bussien valmistuksen päättyneen jo vuonna 2002, mutta ainahan voi toivoa, että vielä jonain kauniina päivänä Liedon tehtaan uumenista maailmalle putkahtaisi uutuuttaan kiiltäviä Scania-tuotteitakin. :kuolanteri
Ajatukseni perustuvat vain ja ainoastaan henkilökohtaisiin kokemuksiin, eivätkä edusta mitään suurempaa totuutta ja jokainen saa olla erimieltä aivan vapaasti. Vielähän sitä joissain piireissä toivotaan Kekkosta tai Neuvostoliittoa takaisin. :ropelli
Scania OmniExpress - King Of The Road

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1136
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 25 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja Sycorax » 13 Marras 2012 22:37

Volvo B12 6x2 - Carrus Star 602
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Fiktio
**
**
Viestit: 99
Liittynyt: 12 Joulu 2007 18:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja Fiktio » 14 Marras 2012 03:06

Linja-autoja yhteensä pari vuotta siivonneena, noin 80 autoa omistavassa talossa on itsellekin jonkinlainen mielipide ehtinyt muotoutumaan.

Parhaimpana pidän Volvo 9500:a. Helppoja siivottavia ja ajettavia, miinuksina vain wc:n vesisäiliön näkymättömyys sekä adbluen luukun paikka etuoven takana. Ja eb-väritys kun joutuu lehtien kanssa säätämään... :seko
Toiseksi pääsee Volvo 9700H NG:t. Ahtaampia kuin edellä mainitut 9500:t, penkeissä myös jalkatuet siivousta haittaamassa. Vesisäiliöt näkyvillä, ei tarvitse joka kerta välttämättä täytellä.
Kolmanneksi Iveco/Indcar Mago2. Todella helppo siivottava. Ajettavuus ei sieltä parhaimmasta päästä, mutta onneksi on pieni piha ;)

Siivojan näkökulmasta siis tämä "lista"

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 14 Marras 2012 06:07

enrukokko kirjoitti:Makuasioista ei voi kiistellä, mutta kertokaas,
mikä on paras turistibussi?
Perusteluja!?
Kabus?
:linjuri


Siinähän se jo tulikin :hege :noaja
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja J_J » 14 Marras 2012 08:52

Fiktio kirjoitti:Ajettavuus ei sieltä parhaimmasta päästä, mutta onneksi on pieni piha ;)

Sangen suuri piha saisikin olla, että sitä kiertäessä jonkinlaisen käsityksen AJO-ominaisuuksista saisi. Monellakaan bussiyhtiöllä näillä main ei sellaista tietääkseni ole :hege

LahtiScania kirjoitti:Jos taas katsotaan kuljettajan vinkkelistä, molemmat kotimaiset valmistajat ovat tasavahvoja ohjaamon ergonomialtaan, mutta ajoergonomiassa Scania vie pidemmän korren parempien säätömahdollisuuksien puitteissa.

Mitä säätömahdollisuuksia tarkoitat? Kaupunkiautoissa Lahden Autokorilla on Scanioiden osalta kahden tuoreimman korimallin (402 ja Scala) ollut helmasyntinä ohjauspylvään sijoittaminen liian pystyyn ja korkealle suhteessa kuljettajan penkkiin. Vastaavasti 402-korisissa Volvoissa ohjauspylväs yleensä on sijoitettu liian alas, sopivaa korkeutta ei vielä tunnu löytyneen. Tämä rajoittaa ratin säätömahdollisuuksia huomattavasti.

Turisti-Scanioissa nykyäänkin lie sama ohjauspylväs kuin katureissa, paineilmavapautteisella säädöllä? En keksi sen säätömahdollisuuksista mitään sellaista, mitä nykymallin Volvot eivät tarjoaisi. Itse asiassa Volvossa "pikkuratin" kanssa säätövarat ovat kokemukseni mukaan laajemmat.

Istuin lienee lahtelaisessakin turistimallissa vastaava 2-osaisella selkänojan kallistussäädöllä varustettu Isringhausen, mitä Volvo on käyttänyt jo vuosia perusistuimena. Säätömahdollisuuksien ero syntynee siten lähinnä siitä, miten tilava kuljettajan aitio on pituussuunnassa. Tässä päästäänkin ainoaan ominaisuuteen, jota eri ikäisistä Eagleista kaipaan: tilava kuljettajan paikka myös pituussuunnassa taaksepäin.
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 14 Marras 2012 13:39

Täydelliseen turistibussiin voisi ottaa Volvosta rosterikorin, moottorin, vaihteiston ja huoltoverkoston (Suomessa), Scaniasta ohjaustuntuma, ratti ja vaihdeviiksi, Irizarista isot moottorilla aukeavat tavaraluukut, Neoplanista näyttävyyden, Setran paremmista malleista hienostuneisuuden, Eaglesta tilavan ohjaamon, VDL:stä toimintavarmuuden ja vaikka Higeristä hinnan.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja J_J » 14 Marras 2012 15:15

asiakaspalvelija kirjoitti:Eaglesta tilavan ohjaamon

Tähän kohtaan muistuu mieleen myös eräitä huomattavan ahdasohjaamoisia Eagleja. Niissähän ohjaamo mitoitettiin wanhan liiton tapaan asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Mahtaneeko olla mahdollista enää nykyautoissa, kuten OmniExpressissä?
En ole rasisti - olen realisti...

LahtiScania
****
****
Viestit: 307
Liittynyt: 22 Maalis 2007 09:48
Paikkakunta: Keski-Suomi
On kiittänyt: 16 times
On kiitetty: 8 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja LahtiScania » 14 Marras 2012 20:23

J_J kirjoitti:Mitä säätömahdollisuuksia tarkoitat? Turisti-Scanioissa nykyäänkin lie sama ohjauspylväs kuin katureissa, paineilmavapautteisella säädöllä? En keksi sen säätömahdollisuuksista mitään sellaista, mitä nykymallin Volvot eivät tarjoaisi. Itse asiassa Volvossa "pikkuratin" kanssa säätövarat ovat kokemukseni mukaan laajemmat.

Itselläni ei noista katureista/paikkureista ole juurikaan kokemuksia lukuunottamatta muutamia kertoja Fiftien, Crossarin ja 8700:n ratissa, mutta eipä noista juuri mielipidettä ole muodostunut, kun pääsääntöisesti kuitenkin alla on Star 302:sta ja Falconista ylöspäin malleja. Uusien katuri-Scanioiden ohjauspylväs on aivan vieras tuttavuus, mutta olettaisin sen samaksi kuin turistien puolella.
Korostan, että kyseessä on edelleen mielipidemittaus omien korvien välistä. Ja erona noilla ruotsalaisilla on se, että Scanian ratin saa pystympään asentoon johtuen virtalukon kohdalla olevasta nivelöinnistä, Volvon ajoasennon jäädessä muistuttamaan enemmän leikkuupuimuria jos ohjausakselia ei ota polvien väliin saakka ja laske penkkiä lattiaan, eikä siltikään olla Scanian tasolla. Menneisyyspuolueen edustajana täytyy jälleen todeta, että ennen oli kaikki paremmin ja Volvollakin nivellys virtalukon kohdalla.
J_J kirjoitti:Tähän kohtaan muistuu mieleen myös eräitä huomattavan ahdasohjaamoisia Eagleja. Niissähän ohjaamo mitoitettiin wanhan liiton tapaan asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Mahtaneeko olla mahdollista enää nykyautoissa, kuten OmniExpressissä?

Nykyautoissa Carruksissa on tullut vastaan kolme vakio ohjaamon pituutta: 835mm, 885mm ja 935mm. Siitä onko millin tarkkaa mitoitusta asiakkaan toiveiden mukaan saatavissa ei ole tietoa allekirjoittaneella, kuten ei myöskään siitä miten on OmniExpressien ohjaamoiden laita, koska eroavaisuuksia ei omalle kohdalle ole sattunut yksilöiden välillä.
Scania OmniExpress - King Of The Road

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Paras turistibussi?

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 14 Marras 2012 22:38

Seuraavaan Volvon uudistukseen tullee bussiinkin kuormureihin juuri esitelty kaksinivelinen ohjauspylväs. Nivel siis pylvään molemmissa päissä teleskooppisuuden lisäksi, kaikki tämä poljinkäyttöisenä ja portaattomasti toisin kuin Scaniassa.


Palaa sivulle “Kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 946 ja 8 vierailijaa