Satakunnan Liikenne

Linja-autokalustoon liittyvät keskustelut.
tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

Satakunnan Liikenne

ViestiKirjoittaja tuplaK » 17 Loka 2006 15:38

Tänään SatLin kuski kehui heidän uusia Scania Eaglejaan. Ovat kuulemma huipputaloudellisia, eivät kuluta yli 18l/100km vaikka miten ajaisi. Ja tämän johdosta on kai omistajat päättäneet myydä kaikki Volvot pois SatLilta, ja ne ostaa Lappalaisen ESKO!

Että näin meillä länsirannikolla. :roll:

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3630
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 52 times
Viesti:

Re: Satakunnan Liikenne

ViestiKirjoittaja Arktiset » 17 Loka 2006 15:45

tuplaK kirjoitti: ja ne ostaa Lappalaisen ESKO!

Tai Eskon tyttö Johanna ;)
Kulkevatko ne tosiaan noin pienellä ruualla? :roll:
Aika monta volvoa sitten tulossa PM:lle :kym
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1233
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 43 times
On kiitetty: 53 times
Viesti:

Re: Satakunnan Liikenne

ViestiKirjoittaja killerpop » 17 Loka 2006 16:22

tuplaK kirjoitti:... Ja tämän johdosta on kai omistajat päättäneet myydä kaikki Volvot pois SatLilta, ja ne ostaa Lappalaisen ESKO!

ESKOlla on ostamista onneksi parinkymmenen auton verran, että hetki menee, kunnes Volvot on syrjäytetty.

Ja ihan vakavasti ajatellen, saakohan Kokemäen ja Rauman vakiot kenties jo Flyerin seuraajaa vuoden parin sisällä... Vegat kun ovat jatkuvassa ajossa. Toivon kuitenkin, että 1+2+0 ovista Volvo 8700:aa tulisi. Nuo Star502:t jotka eläköityy EB-tehtävistä, kun on jossain määrin kömpelöitä varsinkin Kokemäen linjalla.

Ja ajatusleikkiä on kiva vetää pidemmälleki... tullaankohan koskaan SatLin kalustossa näkemään matalalattiabusseja? Olettaen, että Porin paikkuria ei kilpailutettaisi (vaan juurikin Kauppatori-Nakkila-Harjavalta-Kokemäki)...

Avatar
Star 502
*******
*******
Viestit: 1603
Liittynyt: 24 Syys 2006 18:15
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 28 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Star 502 » 17 Loka 2006 16:32

Ahaa, ollaankohan tosissaan siirtymässä Lahtelaisiin :wink: Itse olisin kyllä toivonut, että joku 9700 tulis vielä, mutta eihän sitä tiedä :D Eikös Jlf:n puolella ollut, että 5 autoa tulis tänä vuonna yhteensä, onkohan loputkin Eagleita, vai?

Lasse

Re: Satakunnan Liikenne

ViestiKirjoittaja Lasse » 17 Loka 2006 16:42

tuplaK kirjoitti:Tänään SatLin kuski kehui heidän uusia Scania Eaglejaan. Ovat kuulemma huipputaloudellisia, eivät kuluta yli 18l/100km vaikka miten ajaisi. Ja tämän johdosta on kai omistajat päättäneet myydä kaikki Volvot pois SatLilta, ja ne ostaa Lappalaisen ESKO!

Että näin meillä länsirannikolla. :roll:


Kehuinkin juuri tuolla eräällä toisella foorumilla näitä Eaglejä, kun viime viikolla niissä tuli istuttua noin 900 km. Todella hienoja autoja, matkustusmukavuus huipussaan, ja tuntui jopa siltä että SatLi on ehostanut niistä Lahtelaisen räminän pois.

Volvo on syöppö Scaniaan verrattuna, ei siitä mihinkään pääse. Euro nelosen myötä näen Scanian vieläkin parempana vaihtoehtona, siihen kun ei tarvita mitään lisä-aineita.
Suoritin kesällä "tieteellisen tutkimuksen" kun oma ajokkimme (Volvo B12 Star 502) oli korjaamolla. Tilalla oli Scania K124 560 Eagle, identtisillä mitoilla. Scania kulutti päivän aikana 25 litraa vähemmän kuin Volvo. Samalla linjalla, saman kuljettajan ajamana neljän päivän aikana.

tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

Re: Satakunnan Liikenne

ViestiKirjoittaja tuplaK » 17 Loka 2006 22:35

katurissa ovat kai todenneet että 8700:set menee pienempään kulutukseen kun scaniat. vtt.n sivuilla on lisää
Viimeksi muokannut tuplaK, 24 Tammi 2010 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

ViestiKirjoittaja tuplaK » 18 Marras 2006 20:02

Ja ei liity ihan kalustoon, mutta Satakunnan Liikenteeseen kuitenkin. Kollega tiesi eilen kertoa (onkai vielä totta, eikä pelkkää huhua) että satakunnan Liikenne on irtisanonut puolet rahastajistaan.

Jos nyt ihan realisteja ollaan, niin kyllähän sitä onkin jo odotettu.
Niin tyhjissä vuoroissa on rahastajia istunut täysin turhaan monesti.
Enkä yhtään ihmettelisi, vaikka määrä vähenisi vielä lähelle nollaa lähitulevaisuudessa?

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1233
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 43 times
On kiitetty: 53 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja killerpop » 19 Marras 2006 01:50

tuplaK kirjoitti:Ja ei liity ihan kalustoon, mutta Satakunnan Liikenteeseen kuitenkin. Kollega tiesi eilen kertoa (onkai vielä totta, eikä pelkkää huhua) että satakunnan Liikenne on irtisanonut puolet rahastajistaan.

Jos nyt ihan realisteja ollaan, niin kyllähän sitä onkin jo odotettu.
Niin tyhjissä vuoroissa on rahastajia istunut täysin turhaan monesti.
Enkä yhtään ihmettelisi, vaikka määrä vähenisi vielä lähelle nollaa lähitulevaisuudessa?


Lähestyn asiaa parista näkökulmasta

Koen matkustajana toki rahastajan hyvin tervetulleeksi lisäksi, varsinkin kun siihen sisältyy kahvituspalvelut.

Toisaalta, tiettävästi Pusatecin koneet ei ole joustavia kuskin ja rahastajan yhteiskäyttöön, eli jollain funktionäppäimellä ei pääse toisen kassaan rahastaan vaan aina tarvii tehdä sulku. En SatLin intresseistä tiedä, mutta uskoisin, että Pusatecit halutaan myös kaukoliikennepuolelle (ainakin vielä kuukausi sitten ne olivat vain vakiovuorokäytössä).

Tyhjiä vuoroja en lähtis allekirjoittamaan. Käyttäisin enempi termiä "vähäisemmän kysynnän vuorot". Useammassakin vuorossa ajoajat ovat sellaiset, että ne pystytään kuljettajarahastuksen turvin hoitaan ilman että missään tarvii myöhässä olla. Jos nykyisellään Forssaan jää 20 min luppoaikaa rahteineen, niin tuskin kuljettajarahastukseen siirtyminen merkittävästi hidastaisi vuoroja.

Harmittavaa on toki, jos ihmisten työsuhteet päättyy. Ja varsinkin kun on kyse palveluhenkilökunnasta. SatLi kuiteski on niitä viimeisiä vyöhykkeitä valtakunnallisesti, joissa rahastajia edes on.

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

ViestiKirjoittaja sv » 19 Marras 2006 21:41

Aikaa ennen expressbussia ..
kuva :o

kalto
****
****
Viestit: 412
Liittynyt: 11 Syys 2006 21:50
On kiitetty: 12 times

ViestiKirjoittaja kalto » 21 Marras 2006 22:37

tuplaK kirjoitti:Ja ei liity ihan kalustoon, mutta Satakunnan Liikenteeseen kuitenkin. Kollega tiesi eilen kertoa (onkai vielä totta, eikä pelkkää huhua) että satakunnan Liikenne on irtisanonut puolet rahastajistaan.

Jos nyt ihan realisteja ollaan, niin kyllähän sitä onkin jo odotettu.
Niin tyhjissä vuoroissa on rahastajia istunut täysin turhaan monesti.
Enkä yhtään ihmettelisi, vaikka määrä vähenisi vielä lähelle nollaa lähitulevaisuudessa?



Kaipailit aikaisemmin positiivistä palautetta joukkoliikenteen uutisointiin. Autoemäntien poistuminen ei ainakaan paranna tätä tilannetta.



Satakunnan Kansassa olikin jo pari viikkoa sitten tekstariviesti:
Äänestäkäämme jaloillamme, kun pikavuoroista poistetaan autoemännät. Haluamme palvelua korkeiden lippuhintojen vastineeksi. Autoemännät edelleen matkustajia palvelemaan




Tulevaisuuden kuva kakkostielläkin:
Hyvällä tuurilla joudut ensin avaamaan kuraisen luukun saadaksesi laukkusi tavaratilaan. Seuraavaksi odotat sateessa, että kuljettaja saa rahastettua edelläsi olevat 10-40 matkustajaa. Sitten onkin mukava istua läpimärissä vaatteissa vajaan neljän tunnin matkalle Helsinkiin.


Veikkaan että noitä tekstariviestejä tulee jatkossa lisää kun matkustajat "kiittelevät hyvästä palvelusta"

tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

ViestiKirjoittaja tuplaK » 22 Marras 2006 18:18

Kyllä. Mielestäni on suorastaan perseestä, että matkustajat laitetaan itse avaamaan luukut ja itse asettelemaan kassinsa tavaratilaan.
Ei muutakun hyvissä ajoin laituriin, sitten nostelemaan asiakkaiden kassit kyytiin, ja kun ASIAKKAT OVAT SISÄLLÄ ISTUMASSA, niin sitten kone kouraan ja myymään lippuja käytävälle. (siis kuljettaja)
Turha väittää ettei ehdi, kun allekirjoittanutkin ehtii sen tehdä, enkä nyt itseäni nii kauhean nopeana rahastajana pidä, joutuu aika kauan ynnäileen aina vaihtorahoja. Mutta nopeampaa käytävärahastus on kuin kuskin paikalta. Kun päästää matkustajat istumaan, ja vielä pyytää kaivamaan maksuvälineet/matkaliput valmiiksi esiin, niin aikaa säästyy.

Mutta eihän kuljettaja tietenkään ikinä HYVÄÄ autoemäntää korvaa.

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1233
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 43 times
On kiitetty: 53 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja killerpop » 23 Marras 2006 01:30

kalto kirjoitti: Hyvällä tuurilla joudut ensin avaamaan kuraisen luukun saadaksesi laukkusi tavaratilaan. Seuraavaksi odotat sateessa, että kuljettaja saa rahastettua edelläsi olevat 10-40 matkustajaa. Sitten onkin mukava istua läpimärissä vaatteissa vajaan neljän tunnin matkalle Helsinkiin.

Toisaalta, ainakin kolmostiellä kuljettajat osaavat ottaa ne kintaat kouraansa ja käydä avaamassa sen luukun ulkopuolelta, jos ei ole kyseessä matkustamosta kauko-ohjattava malli. Sama toteutuu myös valtatiellä 11. Sitten voi rahastaa ja kun homma on hoidettu, luukku kiinni ja ovi kiinni ja matka jatkuu.

Toki se vie aikaa enempi kuin käytävärahastus, mutta toi on melkein käsittämätöntä, että matkustajan itse pitäisi bussin kylkeä alkaa aukomaan.

kalto
****
****
Viestit: 412
Liittynyt: 11 Syys 2006 21:50
On kiitetty: 12 times

ViestiKirjoittaja kalto » 23 Marras 2006 11:07

Joo ehkä toi oli jonkinnäköinen kauhuskenaario.

Mutta kyllähän aina silloin tällöin näkee, että matkustaja ihmettelee aikansa ja avaa sitten itse luukun kun kuljettajaa ei kuulu. Ilmeisesti kauko-ohjatut luukut yleistyvät täällä Porin suunnassakin Connexxin ulkopuolellekin ja aluksi luukut levällään laituriin ajaminen.

Aikoinaan kun kuljin vitostiellä Helsinki-Mikkeli välillä pistettiin Lahteen, Mikkeliin jne jäävien matkustajien laukut erikseen. Tämä helpotti laukkujen hakemista perille tultaessa. Tätä on vaikea toteuttaa jos kuljettaja on rahastamassa. Kakkostiellähän tapahtuu autonvaihtoja Forssassa, Kehä1:n pysäkillä ja varsinkin Huittisissa.

Yksi asia on myös laukkujen mahdollinen vääriin käsiin joutuminen.



Killerpop mites Pori-Tampere pikavuoro. En ole enää viime aikoina huomannut autoemäntää ko välillä.

Lasse

ViestiKirjoittaja Lasse » 23 Marras 2006 17:54

Onhan se selvästi kuljettajan tehtävä avata matkustajalle luukku. Tääläkin hetkellä vallitsevassa kurakelissa en asiakkaan missään nimessä suostuisi avaamaan luukkua.
Moni kuljettaja ei vaan asiaa tällä tavalla ajattele. Eräs meidänkin yhtiön kuljettaja selvitti taannoin, ettei hän missään nimessä availe matkustajille luukkuja...

Valitettavaa että ollaan tälläiseen ratkaisuun päädytty, tosin se on ollut odotettavissa, sillä ovathan emännät jo hävinneet monelta SL:n lähdöltä.

Kovin paljon ei Suomessa enää emännällisiä vuoroja olekaan. Vainion Liikenteellä on jonkin verran rahastajia Turun ja Helsingin välillä. Sukulan Linjaltakin emännät vähenivät jokin aika sitten, kun KA:n ajopäiviltä neitokaiset poistuivat. Esimerkiksi 10.30 HKI-JKL vuoron erottaa KA:n ajopäiväksi siitä että emäntä puuttuu Sukulan bussista.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja J_J » 24 Marras 2006 01:31

Se nyt on selvää, että matkatavaratilan luukun avaaminen kuuluu kuljettajalle siitä huolimatta, oliko luukku paskainen vai ei. Itse olen kuitenkin jokusen kerran törmännyt niin hätäiseen asiakkaaseen reitin varren pikapysäkeillä, etten ole mitenkään ehtinyt luukkua hänen puolestaan avaamaan, ennen kuin asiakas on jo omatoimisesti saanut laukkunsa sisään. Mikäli ei malta odottaa sitä muutamaa sekuntia, että kuljettaja saa käsijarrun päälle ja ehtii ulos autosta, niin saa kyllä syyttää itseään mahdollisesti sotkeentuneista vaatteista/käsineistä/kädestä :?

Lassen kertomuksen kaltaisten "kuljettajien" esiintyminen asiakaspalvelutehtävissä on kyllä erittäin valitettavaa, mutta siitä huolimatta toisinaan totta.

Mitä sitten tulee pian sukupuuttoon kuolleeseen autoemäntien ammattikuntaan... Minkäs sille sitten mahtaa, että kun kustannuksista on jatkuvasti pakko tinkiä, niin tingitään hieman herkemmin siitä autoemännästä, kuin vaikkapa kuljettajasta. Toisaalta valitettavaa, mutta väistämätöntä. Tosin eiköhän muutaman kymmenen vuoden päästä niin bussit kuin muutkin kulkineet kulje autopilotin ohjastamana, joten kaikki vuorollaan :roll:


Palaa sivulle “Kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa