Scalan uudistaminen

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
sisumies
*******
*******
Viestit: 1441
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja sisumies » 09 Huhti 2012 21:07

Kalliit testit tuskin ratkaisevat valmistuksen jatkamista. Onhan nykyisiin MB-tekniikkaisiin
Sisu-kuorma-autoihin tehty ne kalliit testit, vaikka valmistusmäärät eivät ole kaksisia.

Ja kaikkien kallein tuotekehitys ja testaus on moottorin kohdalla ja sen on Scania hoitanut.

Scania on ilmeisesti päättänyt, että valmistuttaa kaupunkibussinsa jatkossa Puolassa.


Onko tietoa, millaisia määriä OmniExpressejä tällä hetkellä valmistetaan?
Suurin osa niistä menee kaiketi vientiin ja kotimaan rekisteröintitilasto
ei anna eväitä valmistusmäärien pähkäilyyn.

Takamoottori, tilanne ei ole aivan näin synkkä. Hybridikaturia odotellessa... :kabus

Kermit
**
**
Viestit: 80
Liittynyt: 13 Huhti 2007 12:03
On kiitetty: 2 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Kermit » 09 Huhti 2012 22:37

Liekö Scalan lopettamisen syynä sitten kannattamattomuus vai onko Scania vain päättänyt lopettaa katurialustojen toimittamisen muille kuin "omille" tehtailleen?

Jos asia on vain Scaniasta kiinni, niin mikäänhän ei periaatteessa estäisi Lahden autokoria tekemästä katureita muiden alustoille. Scalan korissa tuskin on mitään niin ihmeellistä tekniikkaa, etteikö sitä saisi pienillä muokkauksilla soviteltua muille alustoille. Parhaassa tapauksessa jopa kyttyrästä voisi päästä eroon :D

EDIT: Mitä sitten tulee Kabusin tuotantoon ja tuotteisiin, niin ainakin siinä on firma, joka vielä panostaa suomalaiseen työhön ja tuotekehitykseen. En ole ikimaailmassa Kabusia kuljettanut tahi ollut kyseisen konsernin kanssa ollut missään tekemisissä. On vain ihan mukavaa huomata, että firman toiminta on ainakin jossain määrin kunnioitettavaa.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 10 Huhti 2012 00:13

Kalliit testit on Scalalle aikanaan tehtykin jo. Nyt oletettavasti vaatimukset taas kiristyy ja pitäisi koko korirakenne suunnitella uudestaan jotta hyväksyntälapun saisi uudesta testistä. Scania viime vai edellis vuonna ilmoitti että se tulee karsimaan bussikoriyhteistyökumppaneidensa määrää, ja panostaa sitten kunnolla jäljelle jääviin. Nähtävästi jäljelle jääviin yhteistyökuvioihin kuuluu OmniExpress ja se luvattu tuleva lahtelaiskorinen premium turistibussi, mutta ei Scalaa. Ennen Scanian kaverina tunnettu Irizarkin on kääntänyt katseensa toisen merkkisiin alustoihin ja komponenteista koottuihin "alustattomiin" yhtenäistuotteisiin. Bussialustoja saa Scanialta varmaan ostettua vaikka Kiitokorillekin edelleen, mutta eri asia on myynti-, huolto- ja varaosayhteistyö mitä Scalalla on ollut Scanian kanssa.

Miksi sitten Scalan kori jonkun toisen merkkisen alustan päälle rakennettuna olisi myyntimenestys? Yhtäkkiä en keksi yhtäkään Suomessa tunnettua paikallisbussikorimallia jota enää myytäisiin eri merkkisen alustan päälle rakennettuna. Kehitys on vaan mennyt siihen että koko bussi on "saman merkkinen", helpottaa paljon huoltoakin.

Scalallapääsee
*
*
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Maalis 2012 15:48
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 5 times
On kiitetty: 1 time

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Scalallapääsee » 10 Huhti 2012 07:27

Pulla kirjoitti:No eihän tässä ole enäät mitään järkeä :( :otp Katoaa bussien valmistus kohta kokonaan Suomesta jos kerta Omnista ei pidetä ja noh Volvon asioista en taas niin tiiä.....


Joo, se ei ilmeisesti sitten kannata enää. Ne odottavat villähteellä nyt noin 30 auton tilausta ja jotain pienempiä joita ehtisivät tehdä juuri vuoden loppuun.
Kaverikin sanoi että hänellä työt varmaan loppuu kokonaan, koska porukkaa vähennetään varmaan sadalla tämän jälkeen LAK villähteen tehtaalla. Kukaan ei kuulemma vielä tiedä mitä tapahtuu tuon jälkeen, paitsi että tod. näk aletaan valmistamaan omniexpressiin osia..

Näin se elämä meitä kourii
Scania sen olla pitää.

Scalallapääsee
*
*
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Maalis 2012 15:48
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 5 times
On kiitetty: 1 time

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Scalallapääsee » 10 Huhti 2012 07:32

sisumies kirjoitti:Kalliit testit tuskin ratkaisevat valmistuksen jatkamista. Onhan nykyisiin MB-tekniikkaisiin
Sisu-kuorma-autoihin tehty ne kalliit testit, vaikka valmistusmäärät eivät ole kaksisia.

Ja kaikkien kallein tuotekehitys ja testaus on moottorin kohdalla ja sen on Scania hoitanut.

Scania on ilmeisesti päättänyt, että valmistuttaa kaupunkibussinsa jatkossa Puolassa.


Onko tietoa, millaisia määriä OmniExpressejä tällä hetkellä valmistetaan?
Suurin osa niistä menee kaiketi vientiin ja kotimaan rekisteröintitilasto
ei anna eväitä valmistusmäärien pähkäilyyn.



Joo en minä nyt niihin kalliihin testeihin niin usko että ne olisvat syynä, mainittiin mulle vaan ensimmäisenä. OmniExpressiähän menee tosissaan aika paljon ulkomaille siitä määrästä mitä sitä valmistetaan, mutta ei nyt oo tietoo siitä että mitä määriä sitä tehdään. Scalan tilauksethan on ollu jo pitkään huonolla pohjalla ja niitä on peruutettu. Esimerkkinä norjaan tilattiin viime vuonna muistaakseni 200 auton tilaus, joista lopuksi tilattiinkin vain 10-30 autoa.
Scania sen olla pitää.

Avatar
Antti-Waeinoe
******
******
Viestit: 739
Liittynyt: 19 Elo 2006 09:52
Paikkakunta: Ylä-Savo
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 7 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Antti-Waeinoe » 10 Huhti 2012 09:31

Onkos nuo Scalat alumiinikorisia? OmniExpress on teräskorinen. Eikös alumiinin hitsaukseen tarvita erilaiset puikot ja pillit kuin teräksen? Jos Villalähteellä tehdään alumiinikorja ja uusi Scala tulisi olemaan todennäköisesti Scanian halun mukaan teräksinen niin on kannatavampaa sulkea Villalähde kuin suunitella uusi Scala.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1441
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja sisumies » 10 Huhti 2012 10:04

Valmistustekniset seikat eivät ratkaise asiaa, LAK taitaa teräksen,
alumiinin ja muiden materiaalinen käytön.

Scalallapääsee
*
*
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Maalis 2012 15:48
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 5 times
On kiitetty: 1 time

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Scalallapääsee » 10 Huhti 2012 14:54

Antti-Waeinoe kirjoitti:Onkos nuo Scalat alumiinikorisia? OmniExpress on teräskorinen. Eikös alumiinin hitsaukseen tarvita erilaiset puikot ja pillit kuin teräksen? Jos Villalähteellä tehdään alumiinikorja ja uusi Scala tulisi olemaan todennäköisesti Scanian halun mukaan teräksinen niin on kannatavampaa sulkea Villalähde kuin suunitella uusi Scala.


Kyllä ne osaa jos jonkinnäköistä mutta joo scala on alumiinikorinen


niin ei ne sitä villähteä sulje todennäköisesti, alkavat valmistamaan sitten omniexpressiin osia, ja sitä samaa korjaushommelia mitä siellä nyt on. toimistohan sieltä on jo siirretty pois
Scania sen olla pitää.

tkunnas
****
****
Viestit: 331
Liittynyt: 17 Kesä 2009 13:32
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 8 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja tkunnas » 10 Huhti 2012 17:06

Voisivathan ne Villähteellä ruveta valmistamaan Kabuseja alihankintana Koiviston Autolle :_>

Scalallapääsee
*
*
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Maalis 2012 15:48
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 5 times
On kiitetty: 1 time

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Scalallapääsee » 09 Touko 2012 15:38

Ovat alkaneet jo irtisanomaan väkeä ilmeisesti, lomautuksia jakaavat yms :otp
Kaverikin on ollut vuodesta 90 autokorilla töissä ja noin 3 vuoden ajan joka kesä on ollut lomautettuna. Aina lyhyitä jaksoja, pari viikkoa töissä, taas lomautettuna.
Niin ne vaan isommat ja ulkomaalaset valmistajat porhaltelee ohi menemään.
Harmi kyllä että näitä kotimaisia ajetaan alas, halpamaihin siirretään kaikki. Onhan se uus scanian katuri ihan hieno, ei siinä mitään :linjuri
Scania sen olla pitää.

Avatar
Pulla
**
**
Viestit: 56
Liittynyt: 19 Helmi 2012 08:45
Paikkakunta: Hämeenlinna
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 2 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Pulla » 20 Joulu 2012 16:45

Nii mitenkäs se meni? Et ne valmistaa nyt jotain erää jonnekin ulkomaille ja sitten sen jälkeen naulataan lankut ikkunoiden ja ovien eteen... vai?
Eagle On Hiano Auto! (:

Passengeri
**
**
Viestit: 62
Liittynyt: 22 Helmi 2012 19:49
Paikkakunta: Tampere
On kiitetty: 3 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Passengeri » 20 Joulu 2012 17:20

Scalallapääsee kirjoitti:Ovat alkaneet jo irtisanomaan väkeä ilmeisesti, lomautuksia jakaavat yms :otp
Kaverikin on ollut vuodesta 90 autokorilla töissä ja noin 3 vuoden ajan joka kesä on ollut lomautettuna. Aina lyhyitä jaksoja, pari viikkoa töissä, taas lomautettuna.
Niin ne vaan isommat ja ulkomaalaset valmistajat porhaltelee ohi menemään.
Harmi kyllä että näitä kotimaisia ajetaan alas, halpamaihin siirretään kaikki. Onhan se uus scanian katuri ihan hieno, ei siinä mitään :linjuri


Minkäpäs tekee, kun laatu on huono ja hinta kova. Scalat tarjoavat TKL:n kaluston huonointa kyytiä tärinöineen, räminöineen, surkeine penkkeineen ja repsottavine sisutuksineen.

Avatar
Pulla
**
**
Viestit: 56
Liittynyt: 19 Helmi 2012 08:45
Paikkakunta: Hämeenlinna
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 2 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Pulla » 21 Joulu 2012 15:22

Näyttääpä tyhmältä, mutta vatsaan itse itselleni... Helsingin Bussiliikenne tilaa Scania Suomi Oy:ltä 41 Scalaa, joidenka jälkeen Scalan tuotanto lopetetaan... niin se sitten käy...

Ainiin ja kyl mie oon aina tykänny matkustaa Scalalla! (:

”Linja-autojen hankinta perustuu meillä paljolti elinkaarikustannusajatteluun. Laskelmiemme ja kokemustemme mukaan Scania–Scala-yhdistelmä on näiltä kustannuksiltaan kaikkein edullisin vaihtoehto”, kertoo Helsingin Bussiliikenteen tekninen johtaja Mikael Andersson tehdyn kaupan taustoista.

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 22 Joulu 2012 13:31

Juuri nyt, kun euro 5 moottoriset Scalat on lämpimiä ilman lisälämmityslaitettakin, ja muutenkin auto on parempi kuin koskaan - on tietysti hyvä hetki lopettaa valmistus... :( Metkaa sinänsä, että Turkuun ja pääkaupunkiseudulle Scalat on kelvanneet, mutta Tampereen mukulakivikadulle ei sitten millään enää vuosiin. Nähtäväksi jää, mitä uusi Puolan ihme tarjoaa.

Avatar
Pulla
**
**
Viestit: 56
Liittynyt: 19 Helmi 2012 08:45
Paikkakunta: Hämeenlinna
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 2 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Pulla » 22 Joulu 2012 21:20

Carrus Deltahan vois ottaa ilomielin vastaan noi lomautettavat ja kenkää saavat ja nehän vois alkaa siellä Liedossa suunnittelleen vaik Suomalaista koria kaupunkiliikenteeseen (:
Sit saatais taas suomalaista laatua suomalaiseen liikenteeseen, ja miksei ulkomaillekin...


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 946 ja 2 vierailijaa