Merilappiin uudistusta

Linja-autoihin liittyviä uutisia.
asioistaperillä
*
*
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Touko 2007 20:19

Merilappiin uudistusta

ViestiKirjoittaja asioistaperillä » 17 Marras 2007 22:22

Merilapin jo historialliseen bussiliikenteeseen on tulossa uudistuksia!
http://www.netmatkat.fi/

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 18 Marras 2007 06:41

Mielenkiintoinen uudistus :!:
Millähän kalustolla Net-Matkat linjoja ajelee?
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Kroisos Pennonen
****
****
Viestit: 348
Liittynyt: 19 Heinä 2007 07:15
On kiitetty: 9 times

ViestiKirjoittaja Kroisos Pennonen » 18 Marras 2007 10:33

Näyttää olevan vähän pitkässä kuusessa vielä tuon liikenteen aloittaminen.
NET-matkojen sivuilla mainitaan muutamia ehtoja liikenteen aloittamiselle:
lupaviranmaiset, kustannukset ja moooonet monet muut seikat...

Tämä asia ei varsinaisesti kuulu tähän, mutta kannattaiskohan NET-matkojen kotisivujen ylläpitäjän kysäistä joltakin äidinkielenopettajalta edes vähän neuvoja, ainakin tosi vaikeissa jutuissa, esim. yhdyssanat ja
isot alkukirjaimet.
Muutenkin sivut ovat aika kehnot, tosin niinpä ne ovat monella muullakin
bussifirmalla.
Nyt menee ohi aiheen, sori.

antti
****
****
Viestit: 207
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:40
Paikkakunta: Helsinki
On kiitetty: 4 times

ViestiKirjoittaja antti » 18 Marras 2007 20:10

Taas näitä huuhaa hakemuksia. tai pörssikieltä käyttäen vihamielisiä valtausyrityksiä. Jos Torniosta Kemiin on ennestään ma - pe 37 vuoroa, niin mihin kohtaan uuden liikenteen hakija löytää todellista liikennetarvetta täyttävän aukon?
antti

Avatar
Rahtimies
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Syys 2007 18:18
Paikkakunta: Tornio
On kiittänyt: 12 times

Merilappiin uudistusta

ViestiKirjoittaja Rahtimies » 19 Marras 2007 20:36

Onkohan Net-matkojen ajatuksena kuoria kermat päältä... Velj. Salmela on "miinoittanut" Tornio-Kemi välin aika tehokkaasti. Tosin reittivaihtoehtoja on useita: Moottoritietä, Raviradan tai Laivaniemen kautta, jotkut vuorot kiertävät näiden lisäksi kaikki mahdolliset kyläpahaset Karihaaran, Alaraumon, Laurilan keskustan ja Kemin Tekun kautta. Jotkut matkustajat eivät halua vaivautua Laivaniemen kautta kiertäviin vuoroihin. He varmaan odottavat innolla uutta liikennöitsijää :roll:

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 19 Marras 2007 21:56

Saahan sitä hakea ja anoa linjaliikennelupia vaikka minne, mutta ei niitä uusille yrittäjille ole moneen kymmeneen vuoteen enää juuri jaettu jaettu. Systeemi kun menee niin että LAL eli käytännössä kilpailijat antavat lausuntonsa asiasta joka painaa paljon.

ansiolento
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Marras 2007 17:24

Antille....

ViestiKirjoittaja ansiolento » 20 Marras 2007 02:26

Mahdatkohan olla kuinka hyvin selvillä Meri-Lapin linjaliikenteen tilanteesta? Kannattaa sen verran paneutua asiaan ennen kuin kommentoi noin rajusti!!! :D :)

juha
****
****
Viestit: 216
Liittynyt: 11 Heinä 2007 13:27
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 5 times

ViestiKirjoittaja juha » 20 Marras 2007 17:39

Hyvä vaan että on edes näennäistä kilpailua asiakkaista. Pitää nykyisiä yrittäjiä hereillä..

antti
****
****
Viestit: 207
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:40
Paikkakunta: Helsinki
On kiitetty: 4 times

ViestiKirjoittaja antti » 20 Marras 2007 20:26

Vai että liian rajua kommentointia, mitä sitä muutakaan voi tällaisille hakemuksille. Mun käsitykseni Meri-Lapin liikennöinnistä on sama kuin muunkin Suomen maaseutuliikenteestä, että ei mitään kullanvuolemista. Jos tämä uusi yrittäjä, jonka nettisivut eivät ainakaan vakuuta, saisi hakemansa vuorot, tarkoittaisi tämä 38 % lisäystä olemassaolevaan liikenteeseen, kuka osaa perustella lisätarpeen ja ettei se haittaisi entistä liikennöintiä. Mun mielestä Salmelan talous olisi sen jälkeen jo kuralla, koska tuskinpa matkustajien kokonaismäärä tällä alueella ainakaan kovin paljoa lisääntyisi. Sinänsä odotan mielenkiinnolla tämän uusyrittäjän lupaamaa aikataululuonnosta, voihan olla että muutan (puukko kurkulla) mielipidettäni. Ja herra (?) ansiolento, jos nyt sitten kertoisisit mikä sen Meri-Lapin tilanteessa niin erikoista on, jos kerran ei saisi olla mielipiteitä.
antti

ansiolento
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Marras 2007 17:24

Antille tiedoksi

ViestiKirjoittaja ansiolento » 20 Marras 2007 22:14

Muutama ajatus Antille Meri-Lapin uuden liikenteen taustoista. Pohjolan Sanomat uutisoi asiasta n. 2 viikkoa sitten jossa kerrottiin Net-Matkojen hakeneen kolmen kaupungin yhdistävää tasatunnein kuljevaa linjaa. Lehden mukaan bussin aikataulu sekä reitti eivät vaihdu vuorokauden tai linjavuoron mukaan kuten nykyisin. Myös lehtijutun mukaan linja on nopea (käyttää Tornion ja Kemin välillä moottoritietä). Nykyisin matka-aika Kemi-Tornio välillä on n. 50 min ja matkaa 24km. Onko tämä nykyaikaa? Toinen asia mistä ajattlin Antille huomauttaa. Tuskin Net-Matkoilla on varaa aloittaa liikennettä vastaavalla kalustolla kuin nykyistä liikennettä hoitava yhtiö. Lahti 10 ja Kutter 9 ovat aika kalliita nykyisin! Erittäin lämpimiä (kesällä) ja viileitä (talvella) :P :P :P .

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1237
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 44 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja killerpop » 20 Marras 2007 23:10

antti kirjoitti:Mun mielestä Salmelan talous olisi sen jälkeen jo kuralla, koska tuskinpa matkustajien kokonaismäärä tällä alueella ainakaan kovin paljoa lisääntyisi.

Eikö se sitten ole jo? Ainakin, jos katsoo 2000-luvulla hankittujen autojen määrää. Ja tätä vuosikymmentä on kohta kulunut täydet kymmenen.

Matkustajien kokonaismäärä voisi kyllä kasvaa, vaikka osa niistä onkin jo karkoitettu nykyisellä kalustolla iäksi. Tarvii vain tarjota vaihtoehtoja.

Ihan julkisia taloustietoja tarjoaa INOA. Tässä nyt esimerkin lailla samoissa liikevaihdoissa pyörivät yritykset, joista toinen Antin postauksessa mainittu. iso vs pieni. Toisella vaan kaluston keski-ikä on selvästi alle 10 vuoden ja omavaraisuusastekin huitelee liki 90%. Mut kukin tavallaan, ei oo pakko matkia muita.

tkp
*****
*****
Viestit: 631
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

ViestiKirjoittaja tkp » 21 Marras 2007 10:35

killerpop kirjoitti:Matkustajien kokonaismäärä voisi kyllä kasvaa, vaikka osa niistä onkin jo karkoitettu nykyisellä kalustolla iäksi. Tarvii vain tarjota vaihtoehtoja.


Olikos se nyt Kemissä, missä osa paikallisliikenteestä siirtyi Salmelalta Gold Linelle, niin matkustajamäärät nousi huimasti "uusien autojen" takia, vaikka Gold Linekin ajaa siellä kahdella -87 vuoden K202:lla...

antti
****
****
Viestit: 207
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:40
Paikkakunta: Helsinki
On kiitetty: 4 times

ViestiKirjoittaja antti » 21 Marras 2007 11:44

En toki väittänytkään Salmelan olevan huippukannattavan firman, vaikka on olemassa sanonta "huono kirjanpitäjä, jos firma on voitollinen". Kuitenkin sattumalta tiedän Salmelalla olevan ns. takametsää, eli Inoan luvut ei ole koko totuus. Kun herra (?) ansiolento kirjoitti mainostamansa tilanteen olevan vain joku kirjoitus Pohjolan Sanomissa, meinasin suorastaan nauraa, anteeksi, älä nyt vaan loukkaannu. Minulla on takana jotain 34 vuotinen työura bussialalla, mistä puolet konttorihommissa ja luulisin olevani aika tarkkaan perillä uusien liikennelupien myöntämisprosessista ja näillä esitetyillä perusteilla ei näin järeään uuden yrittäjän liikenteen lisäykseen löydy edes ennakkotapausta koko Suomesta. Ollaan Salmelan kalustosta mitä mieltä tahansa, niin on se kuitenkin katsastettua, mikä on laillisesti ei-kilpailutettuun liikennöintiin ainoa kalustovaatimus. Jos Salmelan liikennöinti ei jostain syystä kelpaa, mielestäni olisi sen liikenneluvat ensiksi peruutettava, ennenkuin uudelle yrittäjälle olisi tilaa tällä tiellä. Mitä tulee 50 minuutin matkoihin, nykyisistä vuoroista noin puolet on max 35 minuutin vuoroja.
antti

tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

ViestiKirjoittaja tuplaK » 21 Marras 2007 15:00

En ota asioihin kantaa, kun en niistä kerran yhtään mitään tiedä, mutta millaisellahan kalustolla NET-matkojen olisi tarkoitus tuossa suhailla. Jos tuolla 4-srj Setralla, niin ei ainakaan muiden autoja pitäisi hävetä? luulisin?
Salmelan bussithan tiedämme, mutta millaisillas autoilla Gold Line ja Heikkilä tuota väliä suhaavat.
Tai itseasiassa Salmelastakin, että ajavatko 70- 80 vai 90 luvun autoilla tuota väliä.

Ja nyt kun tuo Kemin katuri tuli puheeksi, niin olishan GL:kin (lue KA) edes senverran voinut panostaa tuohon, että olis tuonut ajoon matalalattioita, vaikkapa LH:n vanhoja edes? Ei noi -87 Wiimat oikeen enää mee kun vitsinä? Lienee vielä, ettei GL:llä ole yhtään "vara-katuria"? Jos viimat särkyy, niin onkos katurissa sitten konttiperä-Expressi?

Avatar
Rahtimies
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Syys 2007 18:18
Paikkakunta: Tornio
On kiittänyt: 12 times

ViestiKirjoittaja Rahtimies » 21 Marras 2007 19:12

Torniosta käsin ajettavilla Tornio-Kemi vuoroilla on pääpiirteittäin seuraavat autot: N2, N4, N7, N8, S3 ja 43, Tervolasta ajettavilla vuoroilla N12 ja N15. Rovaniemen vuoroilla jotka ajavat myös Tornio-Kemi väliä, on bongattavissa autot N16, 53, Ranuan linja ajaa Tornioon autoilla N21 ja N22, Simosta käy N11. Torniosta Ouluun pääasiassa konttiperät 42 ja 46 sekä Simosta vahvistukseksi tullut S14 (rahtivuorolle sopimaton, liian vähän rahtitilaa) kun S12 on toistaiseksi pois liikenteestä (taitaa ruostua käsiin). Rovaniemeltä Ouluun liikennöidään pääasiassa autoilla 41 ja 55. Uudemmat 56, 57 ja 58 seisovat useimmin tallin pihalla, elleivät ole tilausajossa...No 58 ollut enimmäkseen aamuvuorolla Simo-Oulu-Tornio-Oulu-Simo.
Salmelan korjaushallista on siirretty pihalle seisomaan tämä Vaasaan lähtevä, museobussiksi entisöitävä S13.


Palaa sivulle “Uutisia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa