Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

Linja-autoihin liittyviä uutisia.
repesorsa
******
******
Viestit: 743
Liittynyt: 25 Elo 2011 17:25
Paikkakunta: Porvoo
On kiittänyt: 68 times
On kiitetty: 13 times

Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja repesorsa » 26 Touko 2018 19:22

Ei enää muistoja Delta/Carrus Stareista...
Kestänee aikansa tottua...

https://www.youtube.com/watch?v=8QZ8Vp91r7U
http://www.bussmagasinet.se/2018/05/pre ... ran-volvo/

Kyydissäolija
*
*
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2014 21:20
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 5 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja Kyydissäolija » 26 Touko 2018 20:44

Onhan Volvon turistibussit menneet niin monta vuotta niin vähäisin muutoksin, että vähän olen jo odottanutkin jotain suurempaa uudistusta tulevaksi. Tuo keula... noh, tällainen nyt vain on ajan henki Volvolandiassa. Jos kivempaa haluaa, niin ostaa sitten vaikka Setran. :D

Se tietysti kiinnostaisi, että jatkuuko teko Suomessa.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1446
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja sisumies » 26 Touko 2018 21:24

9700:n koriputki on nauttinut laajaa luottamusta, mutta mikään ei ole ikuista. Vai onko vanhan 9700 osuus suurempi kuin ensivilkaisulla näyttää?

9900:n ikkunalinja on kuin jonkin firman myyntikäyrä. No, ainakin on erikoinen.

Sitä kuitenkin ihmettelen, että mallinumeroihin ei ole kajottu. Olisiko 9701 tai 9901 ollut liian rohkeaa...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1377
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Touko 2018 23:44

Mallinumerothan on virallisesti tähänkin asti ollut esim. 9711 B11R alustalla ja 9708 B8R alustalla.

Ulkonäkö on ehkä makuasia ja siihen voi vaikka tottua, toisen värisenä voi olla hienokin. Mutta kojelauta on aika karu verrattuna melkein mihin tahansa. Yllättävää että ratti ja mittaristo (ja niiden takana oleva tekniikka) ei uudistunut samanlaiseksi kuin kuorma-autoissa on ollut jo monta vuotta.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1446
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja sisumies » 27 Touko 2018 21:00

No niinhän on ollutkin, mutta bussien hanureissa on silti lukenut vain 9700.

Kai alustatekniikkaan tulevat aikanaan uutuudet KA-puolelta, erillisjousitus ja suorakytkentävaihteisto. Ja sitten tietenkin sähköä myös muihin kuin kaupunkibusseihin.

No, nyt tulee myös 9800:

https://www.youtube.com/watch?v=me3GHXLjmZ0

Avatar
kiitokurre
****
****
Viestit: 421
Liittynyt: 30 Maalis 2010 20:30
Viesti:

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja kiitokurre » 27 Touko 2018 22:33

No, nyt tulee myös 9800:

https://www.youtube.com/watch?v=me3GHXLjmZ0[/quote]

9800 on amerikan malli ja se esiteltiin 2016 ja tuon videon DD malli esiteltiin viime maaliskuussa. 9800 mallit ei ole tulossa eurooppaan.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1446
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja sisumies » 28 Touko 2018 17:06

Luin jostakin sitten huolimattomasti eli oliko niin, että Volvo ei tuo DD:tä Eurooppaan vaikka kysyntää olisi vai oliko Volvon mielestä kysyntää liian vähän?

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1377
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 28 Touko 2018 20:56

Ruotsalainen Bussmagasinet tiesi kertoa että DD:stä on tekeillä Euroopan versiokin.

Kyydissäolija
*
*
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Joulu 2014 21:20
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 5 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja Kyydissäolija » 29 Touko 2018 11:24

Bussmagasinetin 27.5. päivätyssä artikkelissa Volvo Bussarin toimitusjohtaja väittää, ettei Euroopan DD-mallin tekemisestä ole päätöstä olemassa: "Vi får se i framtiden. Det finns inga beslut idag".

Suomea sivutaan artikkelissa tämän verran: "Serieproduktionen av 9700 kommer igång efter sommarsemestrarna, medan 9900 börjar serietillverkas något senare under hösten. Det innebär dock inte att de 9700 som karosseras av finska Carrus automatiskt går ur produktion. Deras framtid beror på beslut inom Carrus." Luen tämän niin, että vanhan mallin teko Suomessa voisi jatkua, jos Carrus niin päättää. Uuden mallin teosta ei sitten vihjata mitään.

Norjan Bussmagasinet puolestaan kertoo mm. että uusi 9700 on saatavana vain yhtenä korkeutena (3,65m). 9900 on sitten 3,85m. 9900:ssa an matkustamossa "teatterilattia", 9700:ssa ei.

Norjalaiset sanovat myös: "Det er Polen som skal produsere disse bussene, men den finske fabrikken vil fortsatt bli opprettholdt. Volvo kan ikke avkrefte at det kanskje kommer en ny høyde for 9700-modellen, og Finland kommer til å stå for produksjonen av de litt mer spesielle bestillingene til det skandinaviske markedet, rundt et hundre talls busser om året." Tämä kylläkin voi olla lähinnä lehden omaa arvailua, mutta kuulostaa kyllä ihan mahdolliselta.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1377
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 29 Touko 2018 19:50

Volvon markkinointipuheista pitää muistaa, että vanhasta korimallistakaan ei markkinoida kuin em. euronormi pituuksia, silti pitkiä, lyhyitä ja muita kummallisempia on myyty edelleen. Matalasta S-korikorkeudesta ei ole kai koskaan puhuttu halaistua sanaa pohjoismaiden ulkopuolella. Tuosta lainauksesta voisi rivien välistä lukea että Carrus voisi jatkaa kummallisempien versioiden tekemistä "classic" mallina, ehkä jopa toisen merkkisille alustoille pitkästä aikaa. Eri asia olisiko niille ostajia.

liikennemestari
**
**
Viestit: 62
Liittynyt: 11 Heinä 2008 20:51

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja liikennemestari » 29 Touko 2018 22:16

asiakaspalvelija kirjoitti:Volvon markkinointipuheista pitää muistaa, että vanhasta korimallistakaan ei markkinoida kuin em. euronormi pituuksia, silti pitkiä, lyhyitä ja muita kummallisempia on myyty edelleen. Matalasta S-korikorkeudesta ei ole kai koskaan puhuttu halaistua sanaa pohjoismaiden ulkopuolella. Tuosta lainauksesta voisi rivien välistä lukea että Carrus voisi jatkaa kummallisempien versioiden tekemistä "classic" mallina, ehkä jopa toisen merkkisille alustoille pitkästä aikaa. Eri asia olisiko niille ostajia.


Luultavasti olisi ostajia ainakin Suomessa ja pohjoismaissa sekä Volvon että muidenkin merkkien ostajissa. Onhan vuosikaudet puhuttu siitä mahdollisuudesta ja toivottu, että Carrus korittaisi vielä jonakin päivänä myös muita merkkejä.

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 294
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 30 Touko 2018 20:42

Minä olisin kyllä aika varovainen korittamaan muita merkkejä, jos yhteistyö Volvon kanssa sujuu. Tämä ei tarkoita, että Volvon alusta olisi mitenkään erityisen hyvä, mutta Liedon tehtaan toiminta on aika tasaista ja töitä on. Mahtaako herättää pahaa verta, jos pihaan kärrätään Scanian runko?

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1377
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 30 Touko 2018 21:00

Nykyään kaikki muut bussimerkit on menneet/menossa yhtenäisrakenteisten suuntaan, miksi Carrus haluaisi tehdä päinvastoin? Bussin ostoa harkitseva liikennöitsijä kysyy "alustan saa kyllä huollettua paikallisessa merkkikorjaamossa, mutta missäs tämän korin lähin valtuutettu korjaamo on?" Aika pitkä matka Lietoon asti viedä takuukorjattavaksi monesta paikasta.

dm32
****
****
Viestit: 400
Liittynyt: 10 Elo 2012 11:44
On kiittänyt: 6 times
On kiitetty: 34 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja dm32 » 31 Touko 2018 11:46

Eikös Carrus Deltan takuukorjaamo ole jo aikaa sitten laittanut pillit pussiin ja siellä ei ole mahdollisuuksiakaan korjauksiin. Luulisi että pitää myydä kerrasta melkoinen määrä korituksia (muulle alustalle kuin Volvolle, koska Volvohan hoitaa itse koko auton takuukorjaukset omissa korjaamoissaan) ennenkin korjaamoa kannattaa uudelleen viritellä toimintaan. Toki ainahan voisi käyttää alihankkijaa, kuten vaikka Raskone tms.
Toinen asia on että olisiko Scania edes halukas myymään alustaa Carruksella koritettavaksi. Scanialla on kuitenkin omakin koritehdas Suomessa, luultavasti sen täystyöllistäminen painaa heidän vaakakupissaan aika paljon. Myyköhän muuten Scania Suomi edes pelkkää alustaa vai ainoastaan valmiita busseja? Muiden alustojen korituksia tuskin olisi tulossa sitäkään määrää vaikka esim. VDL ja MAN taitavat pelkkiä alustojakin myydä. Toki siinäkin kysymysmerkki että myyvätkö Suomeen koritettaviksi.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1377
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Uudet Volvo 9700 ja 9900 turistibussit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 31 Touko 2018 23:41

Raskoneen verkostokaan ei paljoa auta kun busseja pitäisi saada myytyä ulkomaillekin. Ja oli huoltoverkostona mikä firma tahansa, saman merkkisiä autoja pitää olla riittävä määrä joka toimipisteellä huollettavana, että merkkiosaamista, erikoistyökaluja yms. voi olla.

Muistelen että reilu 10 vuotta sitten Scania sanoi valinneensa eri talousalueilta tietyt bussikorifirmat lähempään yhteistyöhön, muut korittajat ei saa niin hyvää palvelua alustavalmistajalta enää. Näin pääsi Omniexpress ja Higer Scanian verkostoon myytäväksikin.

Mersu tulee mieleen pelkkiä alustoja vielä valmistavista firmoista, tosin niilläkin alustamalli taitaa olla vanhempaa sukupolvea kuin yhtenäisrakenteisissa Mersuissa ja Setroissa.


Palaa sivulle “Uutisia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 946 ja 6 vierailijaa