Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

Linja-autoihin liittyviä uutisia.
JNo
***
***
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Elo 2007 09:37
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 18 times

Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja JNo » 23 Syys 2017 13:58

Tuulilasi-lehden verkkouutisissa kirjoitetaan, että Sähköbusseja valmistava Proterra on kertonut valmistaneensa sähköbussin, jolla pystyy ajamaan peräti 1700 kilometriä yhdellä latauksella. Kyseessä on tiettävästi maailmanennätys, koskaan ennen yhdellä latauksella ei ole pystytty ajamaan yhtä pitkään.

Tuulilasin alkuperäinen uutinen täällä.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 23 Syys 2017 19:23

Saahan sähköbussiin ajomatkaa kun lastaa kyytiin kantavuuskuorman pelkkiä akkuja. Kehityksen pitää vielä jonkun aikaa kehittyä ennen kuin pikavuorossa ajetaan sähköllä. Uskon että se päivä on kuitenkin yllättävän lähellä.

JNo
***
***
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Elo 2007 09:37
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 18 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja JNo » 25 Syys 2017 10:35

Nykyisenlaisien akkujen osalta tilanne on todellakin se, että suurempi kapasiteetti vaatii suurempia akkuja. Ne taas painavat enemmän, ne myös vievät tilaa enemmän ja ne maksavatkin enemmän. Lataaminenkin on hidasta.

Kehitystyötä tehdään alalla kovasti. Henkilöautopuolella Toyotalla on työn alla uudenlainen akkukonsepti. Uudet akut perustuisivat nk. solid state -tekniikkaan. Siinä litiumakkujen nestemäiset elektrolyytit korvataan kiinteillä elektrolyyteillä. Uudenlaiset akut saataisiin ladattua hyvinkin pienessä ajassa ja ajoneuvon käyttösäde kasvaisi merkittävästi uudenlaisen akun kolminkertaisen energiatiheyden ansiosta. 2020-luvulla tällainen tekniikka on todennäköisesti käytössä muillakin kuin vain Toyotalla.

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1213
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 49 times
Viesti:

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja killerpop » 25 Syys 2017 19:21

asiakaspalvelija kirjoitti:Kehityksen pitää vielä jonkun aikaa kehittyä ennen kuin pikavuorossa ajetaan sähköllä. Uskon että se päivä on kuitenkin yllättävän lähellä.

Päivän terassikeskustelussa asian tiimoilta olikin, että josko Kabus myisi viimeisen pikavuoromallinsa piirustukset Linkkerille, tiedä vaikka saataisiin viiden vuoden päästä ainakin proto, josta tuskin tuotantomalliin on enää pitkä matka.

Varmaan yksi oleellinen tekijä asiassa on lataamoiden standardisointi. Sama latausjännite ja yhteensopivat latauskomponentit autoissa.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 25 Syys 2017 21:23

Muotoilin sanani tarkoituksella ympäripyöreäksi, kun ennustaminen on niin vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. Mutta kuka olisi uskonut 10v sitten jos olisi väitetty että 2017 Suomessa kulkee useamman merkkisiä sähköbusseja ihan normaalissa kaupunkiliikenteessä.

Ak_81
****
****
Viestit: 484
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 26 Syys 2017 20:30

killerpop kirjoitti:
asiakaspalvelija kirjoitti:Kehityksen pitää vielä jonkun aikaa kehittyä ennen kuin pikavuorossa ajetaan sähköllä. Uskon että se päivä on kuitenkin yllättävän lähellä.

Päivän terassikeskustelussa asian tiimoilta olikin, että josko Kabus myisi viimeisen pikavuoromallinsa piirustukset Linkkerille, tiedä vaikka saataisiin viiden vuoden päästä ainakin proto, josta tuskin tuotantomalliin on enää pitkä matka.

Varmaan yksi oleellinen tekijä asiassa on lataamoiden standardisointi. Sama latausjännite ja yhteensopivat latauskomponentit autoissa.


Ei oikeastaan olisi mahdotonta ajaa helsinki-turku/tampere/lahti ja miksei helsinki-lohja/hämeenlinna/jne välejä sähköllä, jos latauspisteet olisi molemmissa päissä ja riittävästi kääntöaikaa. Varsinkin jos tarkoitetaan pikavuoroja joissa ei turhia pysähdellä.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Syys 2017 23:52

Ak_81 kirjoitti:Ei oikeastaan olisi mahdotonta ajaa helsinki-turku/tampere/lahti ja miksei helsinki-lohja/hämeenlinna/jne välejä sähköllä, jos latauspisteet olisi molemmissa päissä ja riittävästi kääntöaikaa. Varsinkin jos tarkoitetaan pikavuoroja joissa ei turhia pysähdellä.

Ei olisi mahdotonta, mutta se tarvittava kääntö/latausaika vaan tappaa toiminnan taloudellisuuden tehokkaasti. Karkeasti laskien jos pikavuorobussin kulutus on Teslaan verrattuna n. kuusinkertainen, ja Teslan 100kWh akulla pääsee kerran Hki-Tre-Hki, akkukapasiteettia tarvittaisiin yhteen Hki-Tre sivuun n. 300kWh, ja Teslan Superchargerilla sen lataus kestäisi noin neljä ja puoli tuntia. Järkevämpi tapa voisi olla nopeasti täysinäisiin vaihdettavat akut, tai osalle moottoritieosuutta ajolanka josta akkua saa ladattua vauhdissa.

nikkra
*
*
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Heinä 2012 10:58
On kiitetty: 4 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja nikkra » 27 Syys 2017 07:38

"Järkevämpi tapa voisi olla nopeasti täysinäisiin vaihdettavat akut, tai osalle moottoritieosuutta ajolanka josta akkua saa ladattua vauhdissa."

Lieneekö tuollaisen ajolankarakennelman sijaan järkevämpää käyttää kulkuneuvoa, jolle ajolanka on jo olemassa?

Kyydissäolija
*
*
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Joulu 2014 21:20
On kiitetty: 5 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja Kyydissäolija » 27 Syys 2017 11:15

nikkra kirjoitti:"Järkevämpi tapa voisi olla nopeasti täysinäisiin vaihdettavat akut, tai osalle moottoritieosuutta ajolanka josta akkua saa ladattua vauhdissa."

Lieneekö tuollaisen ajolankarakennelman sijaan järkevämpää käyttää kulkuneuvoa, jolle ajolanka on jo olemassa?


Hölmöt saksalaiset kuitenkin kokeilevat ajolankoja rekoille. Voisi kai tuosta bussikin lainata. Aika korkealla näyttäisi langat olevan, tarvitaan kunnon aisa bussin katolle. :hege

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 27 Syys 2017 12:02

nikkra kirjoitti:Lieneekö tuollaisen ajolankarakennelman sijaan järkevämpää käyttää kulkuneuvoa, jolle ajolanka on jo olemassa?

Junalla pääsee huonosti paikkoihin joissa ajolankaa tai kiskoja ei ole, eikä niitä ole järkevä joka paikkaan rakentaa. Jostain syystä juna ei ole ylivoimaisen kilpailukykyinen (nykyään) niilläkään reiteillä joilla se kulkee. Ajolangoista moottoritiellä lataava bussi veisi matkustajat kätevästi tilausajossakin nähtävyydet kierrettyään maaseutuhotellin pihaan asti. Tai pikavuorossa siihen kaupunkiin jonne kiskot ei mene.

JNo
***
***
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Elo 2007 09:37
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 18 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja JNo » 27 Syys 2017 15:08

Ylempänä esitetyt energiankulutusarviot sähköpikavuorobussille kuulostavat aika korkeilta. Kaupunkiliikenteen sähköbussi kuluttaa kuitenkin vain 80 - 100 kWh / 100 km. Vaikka dieselpuolella maantieauto onkin katuria pieniruokaisempi, sähköpuolella tilanne ei ole ilmeisesti ihan sama. Kaupunkiajossahan sähköä saadaan kerättyä talteen jatkuvasti toistuvissa jarrutuksissa. Mutta siltikään en nyt ihan siihen usko, että maantiepuolella kulutus olisi sentään kolmin- tai jopa kuusinkertainen.

Kaupunkiliikenteen sähköbussin (versio päättäreillä pikaladattava) akulla pystyy ajamaan muutaman kymmentä kilometriä. Pikalatausaika on kuitenkin joitakin minuutteja. Jos pikavuorobussin akut pystyttäisiin pikalataamaan vastaavalla tekniikalla esimerkiksi auton seistessä rahdin purkamis- ja lastaamispaikalla, ei tuosta aivan järjetöntä yhtälöä välttämättä syntyisi. Mutta nykyisillä tekniikoilla todennäköisesti edelleen epätyydyttävä.

Kyllä on järkevää odottaa akku- ja pikalataustekniikoiden kehittymistä vielä. En myöskään sulje kokonaan pois tuota eHighway-ratkaisuakaan, joskin melko mutkikkaalta sekin näin äkkiseltään vaikuttaa.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 27 Syys 2017 19:50

Kulutusarviot oli tosiaan aika hatusta vedettyjä. Arvioin että Teslan kokoinen nykyakainen erittäin liukas henkilöauto kuluttaa 5l/100km dieseliä, ja bussi 30l/100km, eli siitä tuli kuutosen kerroin. Bussikin voi toki mennä vähemmällä jos on kevyt kuorma eikä välipysähdyksiä.

Ak_81
****
****
Viestit: 484
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 28 Syys 2017 04:00

^Kaukoliikennebussit vie nätissä motariajossa parikymppiä satkulle. Jos tosiaan tehtäisiin sähköbussi kaukoliikenteeseen tai enempi kaupunkien väliseen pikavuoroon, voisi oikeastaan tinkiä rahdinkuljettamisesta ja tehdä ns.puolikorkean, jolloin matalampana veisi vähemmän energiaa.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 28 Syys 2017 12:29

Harmi vaan että se nätti moottoritiekulutus toteutuu vain sillä nätillä osuudella matkasta joka ei ole koko totuus. Nätti kulutus ei toteudu lumessa, loskassa, mäkisessä maastossa, helteessä ilmastoinnin huutaessa eikä pakkasessa lämmityksen pohottaessa. Autoa pienentämällä kulutus tietysti laskisi, mutta jos EB:stä jätetään rahti pois tai OB:n matkustajamäärä puolitetaan, se lakkaa ainakin olemasta kannattavaa bisnestä.

Ak_81
****
****
Viestit: 484
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Sähköbussi ajoi yhdellä latauksella 1700 kilometriä

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 28 Syys 2017 20:09

OB jätti rahdin pois ja hyvin on pärjännyt, täyspitkä puolimatala teliauto olisi varmaan kannattavin kaupunkien väliseen pikavuoro liikenteeseen. Kun aika varmasti jos tulee painava akusto, joka sitten syö joko rahdin määrää tai jos sitä rahtia halutaan kuljettaa, pitää rajoittaa matkustajapaikkoja. Nytkin rahti alkaa jo kulkea rekoilla ja vaikka sähköbusseja tulisikin, silti dieselbussille on varmasti paikkansa.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"


Palaa sivulle “Uutisia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa