Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

Linja-autoihin liittyviä uutisia.
Rehtori
**
**
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Marras 2006 19:21
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 3 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja Rehtori » 28 Tammi 2016 05:42

dm32 kirjoitti:Edelleen ei liene järkevää että pieni saa mitättömällä muutaman auton ja hengen jäsenmaksuillaan samat edut kuin suuri useita satoja autoja liikennöivä ja tuhansia henkiä työllistävä yritys. Näiden rahaliikenne LAL ja MH suuntaan on kuitenkin aivan täysin eri tasoilla. K-Plussaa ja S-bonusta, OneWorld, Skyteam, Star Alliance ym etujakin kertyy sitä mukaa enemmän mitä enemmän ostaa. Jäseniä näissäkin ollaan. Ja omistusmahdollisuudella.


Mielenkintoinen näkökulma. Pertti ostaa 120m2 omakotitalolleen vakuutuksen tulipaloa vastaan. Myös Risto on ostanut samanlaisen vakuutuksen 1200m2 kerrostalolleen. Sattumalta molemmat talot palavat, mitä tekee vakuutusyhtiö? Tietysti maksaa vakuutuskorvaukset Ristolle, koska hän on maksanut niin paljon enemmän vakuutusmaksua, noin kymmenkertaisesti. Pertille ei tarvitse maksaa mitään korvauksia, koska hän on maksanut niin vähän vakuutusmaksuja, vaikka maksuperusteet ovatkin olleet samat.

Näillä opeilla Suomi nousuun!

MB
***
***
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja MB » 29 Tammi 2016 20:40

materiaali kun on nyt pääosin julkaistu kahlailin sitä läpi ja tässä kommenttini:
Eiköhän kartellimainen toiminta ole toteennäytetty. Sille asialle voidaan pistää piste. Maksujen suuruutta en lähde arvailemaaan.
Tälle hetkellä sanktioidaan yhtiöitä, tulevaisuudessa myös päättäjiä henk.koht. ? Voi olla, että tämä ajoitus oli joidenkin henkilöiden kohdalla jopa hyvä.
Vaikeuksiin joutuu matkahuolto. Se tekee kauppalehden mukaan nolla-/tai hieman tappiollista tulosta ja pahimmassa tapauksessa sen koko pääoma menee sanktioihin. Aika hankala tulevaisuus jos ei ole pääomaa ja tekee tappiota. Sen on käytävä omistajien kukkarolla tai laitettava lappu luukulle.
Joka tapauksessa sen toiminta tulee muuttumaan. joko vapaaehtoisesti tai markkinaoikeuden määräyksestä.
Kauppalehti povaa Vainiolle myös vaikeuksia. Se on harmi ja minulle oli yllätys Vainion niinkin huono tilanne. Ei kuitenkaan mennä asioiden edellä, sillä Suomessa on syyllinen vasta oikeuden päätöksellä (lukuunottamatta veroasioita, joissa on käännetty todistustaakka).
Muita yhtiötä sankiot toki kirpaisevat, mutta kykenevät jatkamaan toimintaa, uskallan jopa sanoa nykyisessä laajuudessa.
sitten kysymys teille tietäjät:
Onkos muissa maissa tällaista linja-autojen rahtitoimintaa ? jos niin kuinka laajaa ? Pohjoismaat jne ?

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 29 Tammi 2016 22:50

Arvailen että Matkahuolto on ihan tarkoituksellisesti tehnyt nollatulosta. Sehän kerää liikennöitsijöiltä käyntimaksuja, ja maksaa rahtia kuljettaville palkkioita. Näillä pystytään passaamaan rahaliikenne sopivasti niin että kaikki yli jäävä voitto menee liikennöitsijöille maksamatta osinkoa.

MB
***
***
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja MB » 29 Tammi 2016 23:27

Näin minäkin sen funtsin.
kuka sen muuten tarkalleenottaen omistaa ?

MB
***
***
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja MB » 30 Tammi 2016 08:40

vastaan itse itselleni:
Wikipedian mukaan linja-autoliitto yksin.

Ak_81
****
****
Viestit: 488
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 01 Helmi 2016 18:10

Voi tulla aika pitkä oikeusprosessi, kaikkine valituksineen. Voisi vähän veikata ettei sakot tule kaikkien valitusten jälkeen olemaan maata järisyttävät. Kun firmojen tuloskunto kun on mitä on.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

MB
***
***
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja MB » 02 Helmi 2016 08:39

Matkahuolto käsitellään omanan prosessina kaikkine todistusainoistoineen (kuten sähköpostiliikenne). Odotettavissa on maksuja ja muutoksia toimintaan, mutta mielestäni ne kohdistuu Oy matkahuoltoon, ei todistusaineiston lähettäjille.
Matkahuolto selviää myymällä omistamansa linja-autoasemat ?
Lemminkäisenkin tapauksessa sanktioitiin vain yhtiötä, ei todistusainoston (sähköpostien tai sanomisien) lähteitä. Niitä käytettiin nimeen omaan vain todisteena.
Sama koskee linja-autoliittoa, Seuraamuksia luultavasti tulee.
Sitten esim. Vainio saa oman käsittelyn ja siinä tutkitaan miten nimenomaan Vainion liikenne on omalla toimillaan estänyt kilpailua. Ei enää matkahuollon tai linja-autoliiton kautta. Tämä onkin jo hankalampi rasti ?
Tähän kaikkeen kilpailuviraston pääjohtaja haluaa nimenomaan muutoksen. Hänen mielestään esim. matkahuollon yksittäisiä toimijoita (yrityksiä ja henkilöitä) pitäisi pystyä sanktioimaan. Silloin tämäkin case olisi erinäköinen. Tv haastattelussa hän totesi, että tilanne tulee muuttumaan, mutta aika ei ole vielä kypsä.
Ehkä tässä halutaan edetä varovaisesti ja "varoittaa" yrityksiä ja sen toimihenkilöitä tulevasta.
Kaikki ylläoleva on puhdasta spekulaatiota ja mielipide.
Minulla on sen verran kokemusta usealta vuodelta markkinaoikeudesta, että päätös voi olla ihan mitä vaan.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 02 Helmi 2016 19:14

Matkahuolto ei omista vaan on vuokralla useimilla linja-autoasemilla, jos ei kaikilla.

MB
***
***
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja MB » 02 Helmi 2016 19:47

"Matkahuolto omistaa 12 kiinteistöosakeyhtiötä, jotka pääasiassa omistavat kukin yhden linja-autoaseman" lähde: Wikipedia
kauppalehti oli samoilla haminoilla, vaikka ei suoraan kirjoittanut. Tästä varmaan kohtalainen tase.

simppa
*****
*****
Viestit: 682
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 22 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja simppa » 03 Helmi 2016 22:10

Talouselämän 4/2016 juttu:

Kuva Kuva

Pari huomiota jutun perusteella: ex-tj Hongisto näyttää ymmärtäneen Matkahuollon toiminnan olleen harmaalla alueella - ehkä sen takia jätti uppoavan laivan tai sai kenkää kun oli eri mieltä hallituksen kanssa. Tj. Lehtonen osoittaa melkoista röyhkeyttä (helppoa omassa sukuyhtiössä kun ei tarvitse vastata omistajille tekemisistään) tai kertakaikkista ja käsittämätöntä kilpailulainsäädännöstä tietämättömyyttä kommentoidessaan kilpailunrajoitusta avoimesti sähköpostiviestissään. Ja Möttö ei ollut ainoa kartellista valittanut.

Mikkelin_Liikenne
*
*
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2016 21:45
On kiittänyt: 5 times
On kiitetty: 1 time

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja Mikkelin_Liikenne » 07 Helmi 2016 15:48

Matkahuollon kaatuminen voisi olla hyväkin asia. Matkahuolto on tunnettu brändi ja jos maine ei kovin pahasti mahdollisessa oikeusprosessissa ryvety, niin sillä on käyttöä tulevaisuudessakin. Tällöin muutama iso yhtiö voisi ostaa MH:n toiminnot. Siitä saisi hyvän markkinointialustan EB:n tilalle ja rahtikin olisi integroituna toimintaan. Se toimisi yhteisenä nimittäjänä eri bussiyhtiöille, ns. bussiallianssina. Tarvitaan vaan alueellisesti sopivasti toisiaan täydentävät yhtiöt mukaan, eikä liian monta. Pienemmät yhtiöt saataisiin varmaan mukaan ns. partnereina pääreittien syöttöön ja paikkaamaan mahdollisia alueellisia aukkoja verkostossa. Pitäisi vaan aloittaa koko homma riittävän puhtaalta pöydältä, jotta voidaan vastata tulevaisuuden haasteisiin. Totuushan käsittääkseni on, että pelkällä omalla rahalla toimiessa yhdenkään nykyisen yksityisen yhtiön rahkeet eivät riitä toiminnan kasvattamiseen valtakunnalliseksi lähitulevaisuudessa. Ja bussiyhtiön pyörittäminen tuskin on valtion "ydintoimintoja", joten vahva veikkaus on, että jossain vaiheessa valtio älyää siitäkin luopua.

Ak_81
****
****
Viestit: 488
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 07 Helmi 2016 21:08

Tavan tallaajalle matkahuollon kaatuminen olisi liikkumista hankaloittava asia. Kun mietti minkä verran kaiken maailman pakettia liikkuu mh:n rahdilla, plus vielä ne kulmakunnat jossa liikutaan matkahuollon korteilla tai rahalla, menisi joko liikennöitsijöiden omiin kortteihin tai pelkkään rahaan kaikki liikennöinti. Joten tuskin matkahuoltoa kaadetaan tässä oikeusprosessissa.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

simppa
*****
*****
Viestit: 682
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 22 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja simppa » 26 Touko 2016 09:14

Uusi kartelliepäily:

TS: Lounais-Suomessa epäillään bussikartellia

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... luetuimmat

http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/26 ... iyrityksia

"Paikallisliikenneliiton toiminnanjohtaja Pekka Aalto ei kuitenkaan ole yllättynyt tarkastuksista.
– Enpä ihmettele yhtään. Perusteita on ainakin tarkastamiselle, Aalto sanoo lehdessä."

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1237
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 44 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja killerpop » 26 Touko 2016 21:04

Sinänsä ei liippaa ihan aihetta, mutta samalle suunnalle mennään edellisten kanssa, kun Turussa epäillään petoksista.

http://yle.fi/uutiset/turkulaisliikenno ... ta/8910473

aatu
***
***
Viestit: 154
Liittynyt: 27 Maalis 2011 23:00
On kiitetty: 4 times

Re: Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista

ViestiKirjoittaja aatu » 07 Heinä 2016 21:54

Bussialalla oli yli 70 vuotta vanha tarveharkintaan perustuva liikennelupasysteemi, mutta sitten tuli uudet tuulet ja linjavuoron perustaminen on helppoa. Ymmärrettävästi vanhoilla yrittäjillä ja Matkahuollolla oli vaikeata sopeutua uuteen systeemiin, varsinkin kun viranomaisiltakaan ei aina saanut oikeita ohjeita. Varmaan on jotain tullut väärinkin tehtyä, mutta 38 miljoonan sakko on kuitenkin aivan järjetön ja kohtuuton, kun viranomaisetkaan eivät osaa osoittaa kovin monta vuotta virheellistä menettelyä. Yksittäisten yrittäjien saamatta jää'neet rahtitulot kuitenkin ovat vain joitakin tonneja.
Ja Onnibus joka kovaäänisesti yritti kuljettaa rahtia Porin ja Tampereen välillä tosiasiassa teki aikataulut sellaisiksi, kun Porissa oli 5 minuuttia kääntöaikaa, niin ei siinä rahtityötä edes ehdi tehdä jos meinaa ajaa vuorot aikataulussa.
Myöhemmin se on suoraan kieltänyt kaiken rahdin kuljettamisen, mihin paketit sinänsä edes mahtuisivat kun autossa on 89 matkustajaa matkatavaroineen.
Eikä onnibussia vieläkään voi laskea täydellisen palvelun taloksi.
- Kyytiin pääsee jos vuorossa on tilaa (lähde OB:n oma nettisivu)
Vanhan systeemin aikaan liikennöitsijät pitivät huolta että KAIKKI pääsivät kyytiin joko vara-auton tai jopa taksin avulla.
- Maksutapoina käyvät ainoastaan pankki- ja luottokortit. Kuljettajalta ostettaessa lipun hinta on kalliimpi kuin etukäteen verkkokaupasta ostettuna. (lähde: OB:n oma nettisivu)
tämä karsii matkustajat joilla ei jostain syystä ole pankkikorttia esimerkiksi huonojen luottotietojen tai jonkin vammaisuuden perusteella. Ja tässä otetaan kantaa paperittomien ihmisten ihmisoikeuksiin.
- Onnibus ei kerro maksimihintoja eli kuljettaja voi ainakin teoriassa pyytää vaikka viisikymppistä Turku - Helsinki matkustajalta.
Lisäksi on aika yleisesti tiedossa että Onnibus suhtautuu aika nihkeästi kaikkeen kritiikkiin ja facebook-sivuja siivotaan jatkuvasti poistaen kaiken negatiivisen.


Palaa sivulle “Uutisia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jumbostar ja 4 vierailijaa