Kilpailutuksia

Linja-autoihin liittyviä uutisia.
Tomppa
***
***
Viestit: 157
Liittynyt: 14 Marras 2006 10:04
Paikkakunta: Kauhava
On kiitetty: 3 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja Tomppa » 14 Touko 2016 12:03

simppa kirjoitti:Ylipäätänsä näiden kilpailutusten aikataulu ihmetyttää, kovin on myöhään ELY-keskus ollut liikkeellä. Ratkaisu tänään 10.5., siitä eteenpäin valitusaika 21 päivää eli ollaankin toukokuun lopussa. Liikenteen pitäisi alkaa 1.6. (Kainuu) ja 5.6. (Hailuoto). Hailuodon osalta ELY-keskus sössi linjatulot ja matkustajamäärät tarjouspyynnön ensimmäisessä versiossa (sen mukaan matkustajamäärät ja -tulot olisivat tuplaantuneet kahden vuoden takaisesta määrästä!). Tällaiset töpeksimiset eivät mitenkään edesauta kilpailua ja tarjousten tekoa.

Tuossahan on oltu varsin aikaisin liikkeellä. Vuosi sitten Etelä-Pohjanmaan Ely-keskus julkisti ratkaisunsa kuusi päivää ennen liikenteen alkamista. Valitusajan umpeutuessa oli ajettu jo 15 päivää. Ely-keskus sössi linjatulot ja matkustajamäärät tarjouspyynnön ensimmäisessä versiossa yhdessä kohteessa myös silloin, joten tässähän on jo tapahtunut edistystä aika lailla.

simppa
*****
*****
Viestit: 678
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 22 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja simppa » 24 Touko 2016 08:50


simppa
*****
*****
Viestit: 678
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 22 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja simppa » 04 Kesä 2016 11:30

nikkra kirjoitti:Nähtäväksi jää, saako yhtiö toimintansa nostettua vielä plussan puolelle.


Kauppalehti v. 2014 tuloksesta: "V. Alamäki Oy:n tulos heikkeni huomattavasti liikevaihdon reippaan laskun myötä
Tilikausi: 2014/12
Liikevaihdon reippaan supistumisen myötä myös V. Alamäki Oy:n tulos heikkeni voimakkaasti viime vuonna. Tilikauden tappio kasvoi 111 tuhanteen euroon ja tulos heikkeni edellisestä vuodesta 101 tuhatta euroa eli -1010 prosenttia. Edellisellä kaudella tappiota kertyi 10000 tuhatta euroa.
Tappiollisen tuloksen myötä V. Alamäki Oy:n vakavaraisuus on painunut omavaraisuusasteella mitattuna heikoksi."

Taloussanomien taloustiedot 2015:
Liikevaihto -22,6 %, tilikauden tulos -171 tEur, omavaraisuusaste -71,5 %.

http://yritys.taloussanomat.fi/y/v-alam ... 0185104-2/

Tiukka kilpailutilanne alkaa näkymään Alamäenkin tuloksessa. Saattaa pian käydä salmelat ellei syöksykierrettä saada oikenemaan tai omistajat pumppaa lisää rahaa firmaan.

Avatar
Hetku
Avustava ylläpitäjä
Avustava ylläpitäjä
Viestit: 802
Liittynyt: 12 Kesä 2009 22:59
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 34 times
On kiitetty: 35 times
Viesti:

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja Hetku » 18 Kesä 2016 16:27

simppa kirjoitti:Oulu-Hailuoto -reitin (linja 59) kilpailutuksen voitti reilulla repäisyllä V. Alamäki Oy. Suorsan Liikenteeltä ja Tmi Jukka Similältä taisi unohtua tarjouspyynnön lukeminen eli tällä kertaa tarjoushintana piti antaa yhden vuoden hinta ja näiden veijareiden tarjoama hinta vaikuttaa kahden vuoden hinnalta.

Ratkaisu täällä: https://www.ely-keskus.fi/documents/101 ... 6d2d7e5414


Alamäki näyttää ainakin alkuvaiheessa ajavan Hailuotoon matalalattiaisella Volvolla, mutta saa nyt nähdä, kuinka pitkään, sillä on tuossa ainakin ennen myös rahtia kulkenut.

Kuva

Hauskana knoppina voisi todeta, että Alamäki ajoi ennenkin linjaa 59, mutta silloin reitti oli hieman eri: Haukiputaan ammattioppilaitokselta Ouluun. Mutta tuskinpa tämä #12 sitä linjaa ajoi kauhean usein jos juuri koskaan, kun ennemminkin kaluston vanhimmat autot siinä pyörivät.

dm32
****
****
Viestit: 391
Liittynyt: 10 Elo 2012 11:44
On kiittänyt: 6 times
On kiitetty: 34 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja dm32 » 18 Kesä 2016 17:23

XEY-412 näyttää olevan varustettu rahtitilalla. Tuossa keskioven takana taitanee olla läpi asti ulottuva tavaratila että jotain paketteja ainakin mukaan mahtuu. Toki jos rahtia on vähänkään enempää niin voipi käydä äkkiä pieneksi tuo tavaratila.

simppa
*****
*****
Viestit: 678
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 22 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja simppa » 19 Kesä 2016 11:42

dm32 kirjoitti:XEY-412 näyttää olevan varustettu rahtitilalla. Tuossa keskioven takana taitanee olla läpi asti ulottuva tavaratila että jotain paketteja ainakin mukaan mahtuu. Toki jos rahtia on vähänkään enempää niin voipi käydä äkkiä pieneksi tuo tavaratila.


Kuulemma paljon leipälaatikoita ja postia, muuta MH-rahtia ei ole montaa kollia. En kylläkään tiedä, roudataanko molempia yhdellä ja samalla vuorolla. Posti ainakin klo 05 lähtevällä. Kivaa aamujumppaa... :)

simppa
*****
*****
Viestit: 678
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 22 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja simppa » 20 Joulu 2016 17:25

Kainuussa:

1-2. Kajaani-Kuluntalahti-Paltamo
3. Puolanka-Paltamo-Kuluntalahti-Kajaani
4. Sotkamo-Kontinjoki-Kajaani

www.ely-keskus.fi/web/ely/joukkoliikenteen-hankinnat
ja alueeksi Pohjois-Pohjanmaa

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 287
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 21 Joulu 2016 02:01

Onko ely-keskusten kilpailutuksissa aina autoilla joku tietty yläikäraja vai onko vaatimukset kautta linjan ihan mitä on sattunut mieleen juolahtamaan? Jotain 17-vuoden vaatimusta muistaisin olleen jossain, mutta myös 15 on ollut rajana.

MB
***
***
Viestit: 128
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja MB » 21 Joulu 2016 10:13

Näin aika usein:
Ikä
Kaluston enimmäisikä on seuraava:
- 1+16‐paikkaiset tai pienemmät linja‐autot 10 vuotta
- yli 1+16‐paikkaiset linja‐autot 18 vuotta
- henkilöautot 5 vuotta

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 287
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 21 Joulu 2016 12:38

No 18 vuotta onkin jo ihan järkevä. Liian kovat ikävaatimukset sotii itseään vastaan. Autoista ei pidetä huolta, kun ne ei kuitenkaan mihinkään kelpaa. Ja tilalle tuodaan mitä sattuu, kunhan vaan ikävaatimus täyttyy.

MB
***
***
Viestit: 128
Liittynyt: 07 Loka 2013 15:46
On kiitetty: 1 time

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja MB » 21 Joulu 2016 13:27

Muistaakseni vara-autoille sallittiin 20 v
Näistä on tullut aika yleinen standardi.
Toki poikkeuksia on, kuten esim Lappeenranta - Imatra jne...

JNo
***
***
Viestit: 168
Liittynyt: 25 Elo 2007 09:37
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 22 times
On kiitetty: 32 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja JNo » 31 Tammi 2017 16:40

Kanta-Hämeessäkin on kilpailtu. Hämeenlinnan linjojen (ei seutu- vaan kaupunkiliikenne) kilpailutuksesta on saatu ehdolliset tulokset.

Länsilinjoille menee paketti 1 sisältäen linjat 5 ja 10, samoin paketti 5 sisältäen linjat 14, 16 ja 17.

Inter Kuljetukselle menevät paketit 2 (linja 2), 3 (linjat 4 ja 12) ja 4 (linja 13).

Nykyisten sopimusten option perusteella Vekka Liikenne alkaa liikennöidä linjoja 1, 3 ja 11 (paketti 6 joka oli nyt ratkaistun kilpailun ulkopuolella).

Huomion arvoista on se, että linjasto uudistuu kokonaisuudessaan näiden uusien sopimusten astuessa voimaan 4.6.2017. Yllä selostetut linjat ovat siis uusia linjoja eivätkä ne juurikaan vastaa samoilla numeroilla olevia nykyisiä linjoja.

Länsilinjojen paketit sisältävät aika lailla arkipainotteista liikennettä, jossa osa linjoista sisältää muutaman tunnin päivätauonkin. Länsilinjojen saamista linjoista vain linja 5 sisältää ajettavaa maanantaista sunnuntaihin. Linja on uusi raskas heilurilinja Turenki - Hml - Parola - Parolannummi. Enimmillään Länsilinjoilla on kahdeksan linja-autoa ajossa voittamillaan Hämeenlinnan linjoilla.

Inter Kuljetuksen paketit sisältävät jokapäiväistä liikennettä linjoilla 2 ja 4. Linja 13 ajaa maanantaista lauantaihin ja linja 12 ma - pe.

Vekka Liikenne tulee siis hoitamaan linjoja 1, 3 ja 11, joista viimeksi mainittu ei liikennöi koulujen kesäloman aikana. Vekan option perusteella saama paketti käsittää talvella kuitenkin kuuden auton työt, kesällä kolmen. Vekan linjoista 1 ja 3 liikennöivät kaikkina viikonpäivinä maanantaista sunnuntaihin.

http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/jouk ... -tulokset/

Nicke
****
****
Viestit: 395
Liittynyt: 16 Helmi 2007 21:05
On kiittänyt: 19 times
On kiitetty: 33 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja Nicke » 31 Tammi 2017 21:24

JNo kirjoitti:Kanta-Hämeessäkin on kilpailtu. Hämeenlinnan linjojen (ei seutu- vaan kaupunkiliikenne) kilpailutuksesta on saatu ehdolliset tulokset.

Länsilinjoille menee paketti 1 sisältäen linjat 5 ja 10, samoin paketti 5 sisältäen linjat 14, 16 ja 17.

Inter Kuljetukselle menevät paketit 2 (linja 2), 3 (linjat 4 ja 12) ja 4 (linja 13).

Nykyisten sopimusten option perusteella Vekka Liikenne alkaa liikennöidä linjoja 1, 3 ja 11 (paketti 6 joka oli nyt ratkaistun kilpailun ulkopuolella).

http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/jouk ... -tulokset/


En nyt äkkiseltään löytänyt tietoa, mitkä olivat kalustovaatimukset tuossa kilpailutuksessa? Inter Kuljetus joutuu kalustokaupoille joka tapauksessa, mutta lähinnä mietin ovatko nuo kolme syksyllä 10-vuotiaaksi tulevaa Volvoa kelpo kalustoa noihin ajoihin, entä 12-vuotiaat (vm. 2005) Omnilinkit?

Vapautuuko puolestaan Länsilinjoilta Tampereelta sopivaa kalustoa, tuskinpa? Vekalla on kuuden auton ajoihin tarjolla mm. viisi kohtuu tuoretta Crosswayta sekä useita niinikään 12-vuotiaita Vestejä. Scalat ovat näitäkin vanhempia. Lehdoltahan toki vapautuu nyt pari Volvo 8900 ja useita 8500-mallin autoja. Mielenkiintoinen tulos kaiken kaikkiaan.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1128
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja Sycorax » 31 Tammi 2017 23:20

Hämeenlinnan kilpailutuksen tulos on myös aiheuttanut keskustelua sosiaalisessa mediassa varsin runsaasti...
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

JNo
***
***
Viestit: 168
Liittynyt: 25 Elo 2007 09:37
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 22 times
On kiitetty: 32 times

Re: Kilpailutuksia

ViestiKirjoittaja JNo » 01 Helmi 2017 06:46

Kalustovaatimukset esitettiin Hämeenlinnan kotisivulla tarjouskilpailun avaamisen jälkeen (nyt niitä ei enää taida näkyä). Kaluston on oltava matalaa tai puolimatalaa, vaaditaan etu- ja keskiovea eikä käytävällä saa olla askelmia etu- ja keskioven välillä. Lisäksi on kohdekohtaiset päästö-, keski-ikä- ja maksimi-ikävaatimukset. Myös paikkalukujen suhteen on vaatimukset. Lisäksi vaaditaan tilaa lastenvaunuille ja pyörätuolille.

Päästövaatimukset ovat euro 4 tai parempi kohteissa 2 - 5, kun taas kohteessa 1 kolmen auton pitää täyttää euro 5 (lopuilla riittää euro 4). Niillä kolmella euro 5:llä ajetaan ympärivuotisesti.

Kaluston on oltava kussakin kohteessa iältään keskimäärin alle 10 vuotta (kohteessa 1 kuitenkin 9 vuotta). Kaluston keski-ikä tarkastetaan ajokilometreillä painotetulla keskiarvolla vuosittain kesäliikennekauden päättymispäivän tilanteen mukaan. Ei siis riitä, että kalusto läpäisee ikävaatimukset rimaa hipoen vain sopimuskauden alkaessa. Maksimi-ikä on 16 vuotta. Vara- ja tilapäiskalustolla on lievemmät vaatimukset.


Palaa sivulle “Uutisia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija