Hei Me Lennetään!

Ilmaluaiheiset keskustelut
Ozzy

Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Ozzy » 15 Marras 2006 22:57

Selailin tuossa viimeisimpiä lisäyksiä ja tämä Arlandassa hiljattain kuvattu on aika must niille , jotka lentsikkakuvia säilöö... meinaan vaan, että tiedoksi, jos on mennyt ohi. Sori tämä mahdottoman pitkä linkki.
http://www.airliners.net/open.file?id=1 ... id=1134104

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 16 Marras 2006 09:34

No hyvä kuva kumminkin :)
Ensimmäinen reaktio oli, että tässä on itänaapurimme joku kone. Ei sentään 8)
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 22 Tammi 2007 16:57

En tiedä kuka lentää ja millä, mutta lisää asiasta TÄÄLLÄ 8)
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Kinmo
*
*
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Touko 2007 17:23
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Kinmo » 01 Elo 2007 19:28

Saksalainen lentoyhtiö Deutsche Lufthansa aikoo tuoda laajakaistaisen internet-yhteyden uudemman kerran pitkien lentojen matkustajilleen, Wall Street Journal kertoo.
Langattoman sähköpostin kera tarjottavat yhteydet on määrä toteuttaa suuroperaattori T-Mobilen johtaman tiimin avustuksella. Lufthansa on tehnyt asiasta alustavan päätöksen.
Entistä ehompi lentonetti avautuu matkustajille näillä näkymin aikaisin ensi vuonna. Lufthansa lopetti nopean internetin lennoillaan viime joulukuussa. Palvelu perustui Boeingin omistaman Connexionin tarjontaan, mutta se ei tuottanut tarpeeksi.

WSJ:n mukaan Lufthansalla ei ole välittömiä suunnitelmia matkapuhelujen sallimiseksi pitkillä lennoilla.
(Digitoday)

Ozzy

Flygradar

ViestiKirjoittaja Ozzy » 28 Huhti 2009 12:42

Pannaanpas tännekin tuosta upeasta ruotsalaispalvelusta linkki, jos jotakuta kiinnostaa nuo ylitse pyyhkivät jetit.

Eli täältä Skandinavian kartalla ajntasaista tutkakuvaaa ilmatilasta.

Koneen kuvaa klikkaamalla aukeaa koneen tiedot reitteineen ja tunnuksineen omaan pikkuikkunaan.
Ihan kaikki vanhimmat konetyypit eivät näy puutteellisten la itteidensa vuoksi. Päivittyy 60 sek välein ja tästä versiosta saa jo näkyviin koko Suomenkin nuolilla liikkuen.
http://www.flygradar.nu/karta.php

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Arktiset » 28 Huhti 2009 14:12

Harmi vaan, kun tuo tutka ei ylety kunnolla tänne arktisille alueille.
700e maksais laite jolla sais näkyviin, mutta lienee laiton värkki Suomessa. Toivottavasti joku laittais Haaparannalle oman "aseman" pystöön ja lähettäis tietoa samalle palvelimelle kuin tuo edellinen url. :kuluma
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Ozzy

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Ozzy » 29 Huhti 2009 23:02

On se vaan hianoo tuo, koko päivän on ollut yksi välilehti auki ( ei muuten toimi kunnolla kuin Google Chromessa ja Firefoxissa).

Uutuuden viehätystä, kun tuo lentsikkahomma on enemmän ollut semmoista etäbongailua/etäihailua.

Ihailla täytyy tuota kalustokiertoa, joka on todella hienoa, kun tietoikkunasta avaa hiiren oikealla sen lokitiedoston, mitä kaikkea tuo on tehnyt, niin käytännöllisestihän nuo on ilmassa koko ajan. Eikä tosiaankaan ole mitään "vakilinjoja" millä ilmojen bussit kulkee- ilmeisesti sieltä Seutulastakin pannaan linjalle se, joka on valmiina seuraava lähtöön/Ja kapasiteetti riittää- helppoa tietysti kun kalusto on yhdessä paikassa.

Mutta pari kysymystä vaikkapa Arktiselle tai nimimerkille Pilot, joka kai on alalla. Nämä kysymykset siis täällä bussivoorumilla kun täälläkin on jonkun verran asiantuntemusta, asia ei ole ihan akuutti , ja ennen kaikkea ei kiinnosta liittyä alan hevijuusereiden palstoille munaamaan ihteään:

kysymys 1. tuossa alkuillasta ilmestyi 2 minuutin lähtöaikaerolla Lontoosta näytölle kaksi jumboa samalla reitillä Heathrowsta Pekingiin.

Virgin lensi eteläisempää käytävää Viron yli , mutta British Airways täysin identtisellä kalustolla lensi taas tästä Treen ohi, kiva oli käydä vilkuttamassa tuolla pihalla, kun tiesi tarkalleen mihkä menevät yms :) - vitsi vitsi hei, mutta
millä perusteella tämä reitinvalinta ?

Viivottimella jos olisin vetänyt viivan, niin näytöllä olisivat olleet ihan samassa linjassa. Ajaako Virgin eteläisempää ( ja ilmeisesti pidempää) reittiä sopimustensa mukaan ja BA taas Suomen yli, koska on sopinut niin tekevänsä?
Japsireittihän on lyhyempi meillä ja Viron kautta Kiinaan, eikös?

2.Mikä on se ilmeisesti "Kekkos-landian" aikana säädetty ihmeellinen lakipykälä,joka estäisi tuollaisen palvelun
perustamista myös Suomeen ? Onhan noita radioliikennettä seuraavia laitteita ollut jo vuosikausia. Ja ilmeisesti tuollakin on sellaisia vehkeitä koko ajan ilmassa, joiden tiedot ihan tarkoituksellisesti tietyiltä osin salataan. Tuskinpa siellä AIR Force One:sta yksityiskohtaisia tietoja näkyisi, Joku Tsekin ilmavoimien Airbus nousi illalla Seutulasta, mutta sen muut tiedot oli aika minimissä ja Flight 24:sen konetta koskeva lentohistoria myös.

Eli miksi ihmeessä joku laki sen kieltäisi? Mikä laki ja millä perusteella ? Siksikö, että joku niitä korkealla ja kovaa kiitäviä jotenkin jahtaisi?

Sen verran hain linkkejä lentofoorumien aihetta liippaavista keskusteluista, että taitaa Härmlandia olla liki ainoita maita, jossa joku laki sen kieltää/tai kieltäisi. Koko muu sivistynyt maailma kehitysmaita lukuunottamatta on helposti vastaavin lentokartoin haettavissa samanlaisista ilmaispalveluista netistä.

Taas hurreille hattua, ovat saaneet ,jopa mainoksia tuohon myytyä ( mainoksetkin saa toimivalla selaimella kytkettyä pois) .
Viimeksi muokannut Ozzy, 29 Huhti 2009 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ozzy

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Ozzy » 29 Huhti 2009 23:06

editointi tuplasi ekan viestin- voi poistaa...

Makeone
*****
*****
Viestit: 526
Liittynyt: 10 Helmi 2007 20:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Makeone » 30 Huhti 2009 03:59

Tohon ekaan voisi yrittää vastata siten kun suurin piirtein asiaa ymmärrän: lentoyhtiöt tietysti kilpailevat samoista reiteistä, mutta koneet vain lentävät eri 'käytäviä' (eng. corridor) myöten. Kumpainenkin kone lentää toki suuren Venäjänmaan yli joten sinne joutuvat suurimmat maksu maksamaan, BA maksaa lisäksi ainakin suomeen kun Virgin taas ainakin Viroon.

Kun itse eilen vai toissapäivän vilkaisin ko. systeemiä, niin siellä lensi kaksi JAL:n (Japan Air Lines) konetta melkein peräkanaa Lontoosta jonnekin Japaniin, olisikohan ollut vielä sama määränpääkin, en muista.

Mielenkiintoista oli myös Ruotsin sisäinen lento Uumajaan joka näytti lentävän suomen ilmatilan kautta merenkurkun yli. Kyseessä lienee suorin reitti mutta toisaalta joutuu myös maksamaan suomen illmatilan käytöstä...kaiketi.

Mutta kyllä suomen lentoliikenne näytti aika hiljaiselta juuri silloin alkuillasta kun itse hieman seurasin verrattuna esim. Tukholmaan tai Kööpenhaminaan.

Suomen lainsäädäntö kieltää ainakin ykstyisen radioliikenteen tallentamisen, kuuntelukin on hieman siinä rajalla, ja tässä tapauksessa tarkoitan (alue)lennonjohdon ja koneiden välistä viestintää. Tiedä sitten kuuluuko toi transponder-tietojen 'kuuntelu' suomessa samaan kategoriaan.

Tälläistä löpinää aamutuimaan 8)

Ozzy

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Ozzy » 30 Huhti 2009 14:04

Joo ei tuossa mitään kiinteää corridoria näytä olevan, nyt Virgin pyyhkäisi takaisi Tokiosta Vaasan yli,
sen sijaan nuo Japsikoneet ja Air France tuntevat menenvän aina molempiin suuntiin Mansen kautta. Nytkin on juuri 3 kpl jonossa japseja tulossa Tokiosta Amsterdamiin, Lontooseen ja Pariisin Treen kohdalla.

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Arktiset » 30 Huhti 2009 17:11

Jotain tietoa tutkista ja lakiasioista klikk. ja klok.
Ei tuo ruotsalainen sivusto näytä läheskään kaikkia koneita Suomen ilmatilassa. En tiedä miten tuo systeemi valikoi näytettävät koneet.
Kun olin töissä talven tuolla pohjoisessa, niin siellä ei näkynyt kuin Oslo-Kirkenes koneen juovat. Tämän tutkaohjelman myötä selvis, että sinneki lenntää perätysten kahden eri firman koneet :kuluma
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Ozzy

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Ozzy » 30 Huhti 2009 19:01

pääsivustolla sanotaan näin:

"Flygradar.nu använder sig av flera radiomottagare som heter SBS-1e och som tillverkas av Kinetic Avionics i Storbritannien. Flygplan som är utrustade med en Mode-S/ADS-B-transponder skickar ut sin position löpande på 1090 Mhz bandet och det är dessa radiosignaler som SBS-1e mottagarna tar emot. Flygradar.nu tar emot data från ett 10-tal SBS-1e mottagare runt om i landet, som sedan sammanställs i en central server och därefter publiceras på olika kartor här på flygradar.nu.Den höga frekvensen som används av Mode-S/ADS-B-tekniken gör att räckvidden för varje mottagare blir ganska begränsad. För att förbättra täckning är varje SBS-1e mottagare även utrustad med en antennförstärkare, men trots det blir täckningen inte fullständig och det finns luckor i täckningen, framförallt på lägre höjder."

eli matalalla lentäviä ei spotata kunnolla ja tietenkään ei niitä,joissa ei ole tuota/tuontyyppistä transponderia ja
koska signaalin vastaanottajiakaan ei ole kuin kymmenkunta , niin aukkoja on.

Pilot
***
***
Viestit: 127
Liittynyt: 26 Marras 2006 15:12
Paikkakunta: Vantaa
On kiitetty: 1 time

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Pilot » 30 Huhti 2009 20:22

No sen verran on tietoa, että tuolla Venäjän puolella on vielä voimassa ja myös käytössä tuo väyläsysteemi. Eli lennetään tarkasti suunniteltua reittiä. Täällä läntisessä maailmassa (kattaa nykyään myös esim. Viron, Liettuan, Latvian ,Puolan jne.) lennot myös on suunniteltu tiettyjä väyliä pitkin, mutta käytännössä oikaisuja tulee varsin paljon riippuen vuorokaudenajasta, liikennemääristä ja varsin paljon myös lentokorkeudesta. Eli yli lentopinnan 400 (40000 jalkaa) lentävät koneet saavat varsin hyvin oikaisuja, kun siihen korkeuteen varsin harva mediumluokan kone pääsee. Lentoväyliä on nykyään myös todella paljon, ja niitä hyödynnetään paljolti ylhäällä vallitsevien tuulien mukaan. Esim. Pariisi-Helsinki voi tulla tulla tänään pohjois-Saksan ja Balttian kautta ja huomenna Tanskan ja etelä-Ruotsin kautta. Siis suunniteltu näin ja siihen sitten oikaisut päälle. Lentosuunnitelmat tehdään tietysti nykyään tietsikalla lentokohtaisesti ottaen huomioon operoiva kone rajoituksineen, matkustajamäärät ja ennustetut säät jne. Esim. Finnairilla suunnittelun hoitaa LIDO, joka on rakkaan kilpailijan Lufthansan omistama... :D

Ozzy

Re: Hei Me Lennetään!

ViestiKirjoittaja Ozzy » 02 Touko 2009 23:36

kiitokset Pilotille lisävalaisuista.
Vajan viikon tuijottelun jälken voisin asiaa sen enemmän tuntematta, sanoa, että iltapäivällä ilmakehä/tuulet/yms näyttävät siltä että ohjelmisto lennättää Aasiasta tulevan liikenteen itä-länsi suunnassa yli äiti-Suomen, mutta sitten taas ehtoolla on halvempaa lennättää "kärryt", (niin kuin sivuston Keskustelu-osiossa kutsutaan noita
vekottomia), on leudompien tuulien suotuisassa myötätuulessa lennättää itään etelämpää Viron kautta. Paras oli muutama tunti sitten 37 kärryä jonossa...

Hei muuten eilinen 1.5-vappuinen Aamu-Bladet kertoi siitä Hornettien tankkauskoneesta,joka on briteiltä lainassa Natolta ensi viikon. Nato-lainaa toki ja isolla ellipsillä pojat kiertävät, mutta sivuston lokitiedot kertovat sen tulleen ihan muualta ja ihan sotatoimialueelta 2.5 Manseen.....sillä ei sinällään ole mitään merkitystä, mutta ottaa kaikenlainen väärän infon jakelu kupoliin... oli se vaan hiano kokemus aamupäivällä kun tuo lasketuessaan veti tosi matalalla yli keskustan .... hieno juttu -taisi vaan mennä vapun jälkeisten vuoksi nk. suurelta yleisöltä ohi.

CARRUS
****
****
Viestit: 433
Liittynyt: 21 Syys 2006 18:07
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
On kiittänyt: 21 times
On kiitetty: 1 time

Re: Flygradar

ViestiKirjoittaja CARRUS » 15 Kesä 2009 13:03

Ozzy kirjoitti:Pannaanpas tännekin tuosta upeasta ruotsalaispalvelusta linkki, jos jotakuta kiinnostaa nuo ylitse pyyhkivät jetit.

Eli täältä Skandinavian kartalla ajntasaista tutkakuvaaa ilmatilasta.

Koneen kuvaa klikkaamalla aukeaa koneen tiedot reitteineen ja tunnuksineen omaan pikkuikkunaan.
Ihan kaikki vanhimmat konetyypit eivät näy puutteellisten la itteidensa vuoksi. Päivittyy 60 sek välein ja tästä versiosta saa jo näkyviin koko Suomenkin nuolilla liikkuen.
http://www.flygradar.nu/karta.php

Aloin itse seuraamaan noita koneita. Mutta mitenhän toi oikeen menee? Eilettäin eräs kone lähti Helsingistä, kävi kääntymässä Oulainen-Haapavesi-Vihanti välissä, meni takaisin etelään ja jatkoi meren yli Viroon, ja sen jälkeen se katosi näkyvistä. Osaatteko sanoa, miksi ton piti käydä pohjoisessa kääntymässä? Ajoi kuitenkin yhtä soittoa koko matkan...... Ihmeellistä matematiikkaa.....


Palaa sivulle “Lentokoneet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija