6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

Keskustelua rekoista ja kuorma-autoista
Matkustaja 58
*
*
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2007 13:13
Paikkakunta: Oulu

6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Matkustaja 58 » 21 Tammi 2012 10:26

Olen vaikeuksissa 3-5 -akselisten kuorma-autojen vetotapojen välillä. Mieluusti käyttäisin jäljempänä lyhenteitä kuvaamaan yksittäis- ja paripyöriä sekä vetäviä ja vapaasti pyöriviä pyöriä, mutta enhän minä niitä tiedä. Käytän siis pitkiä sanoja:

1) 6x4/4. Kirjoitushetkellä tällaiset myynti-ilmoituket löytyvät:
- http://www.mascus.com/image/product/lar ... 5c77-3.jpg
- http://www.mascus.com/image/product/lar ... f3b7-5.jpg
Noissa vetotavat ovat erilaiset, vaikka myyntitekstien mukaan kumpikin on 6x4/4. Toinen on MAN, joka kuulemma käyttää poikkeavia ilmaisuja. Jos oletan, että tekstissä on virhe, mikä siis on 6x4/4? On se tällainen:
- ensimäisenä akselina ohjaavat, vetävät pyörät
- toisena akselina vapaasti pyörivät pyörät; akseli ensimmäisen läheisyydessä
- kolmantena akselina vetävät paripyörät

2) 8x2/4 ja 8x2/6. Myyntitekstien perusteella näiden ainoa ero näyttää olevan akselisto numero kaksi, joka 8x2/4:ssä muodostaa trippelin ja 8x2/6:ssä tietenkään ei. Minä kutsuisin 8x2/6:tta mieluummin 8x2/4*2:ksi. Miten siis nämä molemmat vetotavat järkeillään oikein?

sisumies
*******
*******
Viestit: 1446
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja sisumies » 21 Tammi 2012 11:12

En nyt ehdi etsimään OIKEAA taulukkoa vetotapamerkinnöistä, mutta myynti-ilmoituksissa
on runsaasti virheitä myös vetotapojen kohdalla, joten älä usko ilmoituksia ilman omaa
järkeilyä ja kritiikkiä.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 21 Tammi 2012 12:22

Toi 6x4/4 on niinkuin kuuluukin eli jälkimmäinen nelonen merkkaisi vetävää etu- ja yhtä vetävää taka-akselia. mutta noi 8-pyörän vetotavat oli ihmeellisesti ilmaistuja. 8x2 on neliakselinen yhdellä vetävällä akselilla, mielestäni teliveto olisi tässä tapauksessa 8x4. Jos perään tulee 6 tarkoittaisi se viimeisen akselin olevan vedoton ja tällöin myös etupää raapisi eli 6-pyöräveto. Mutta 8x2/6 ei mielestäni viittaa mihinkään, selvästi näkee että on yksi vetävä akseli mutta mikä toi 6 on? Rullako? Mutta onko mahdollista että rulla rakennetaan molemmin puolin vetävää akselia?

Täältä tähän. Menen sekaisin jo omissa pähkäilyissäni....
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1136
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 25 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Sycorax » 21 Tammi 2012 16:50

Samppa82 kirjoitti:Täältä tähän. Menen sekaisin jo omissa pähkäilyissäni....

Älä pähkäile, se ei sovi sinulle.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Matkustaja 58
*
*
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2007 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Matkustaja 58 » 21 Tammi 2012 20:02

Samppa82 kirjoitti:Toi 6x4/4 on niinkuin kuuluukin eli jälkimmäinen nelonen merkkaisi vetävää etu- ja yhtä vetävää taka-akselia.

Kiitos! Tästä tekisi mieli muotoilla jatkokysymys: Jos veto etuakselilla siirretään jälkimmäiselle akselille, mitä saadaan tulokseksi? 6x4/2 vaiko 6x4/4*2 vaiko jotain muuta? Itse veikkaan muotoa 6x4/2.

Samppa82 kirjoitti:8x2 on neliakselinen yhdellä vetävällä akselilla, mielestäni teliveto olisi tässä tapauksessa 8x4. Jos perään tulee 6 tarkoittaisi se viimeisen akselin olevan vedoton ja tällöin myös etupää raapisi eli 6-pyöräveto. Mutta 8x2/6 ei mielestäni viittaa mihinkään, selvästi näkee että on yksi vetävä akseli mutta mikä toi 6 on? Rullako? Mutta onko mahdollista että rulla rakennetaan molemmin puolin vetävää akselia?

Jo vain, 8x4:ssä on kaksi vetävää paripyöräakselia. Numero 6 ei tarkoita 8x6:tta, vaan ohjaavia yksittäispyöräakseleita. Mutta kas, kuinka monta niitä onkaan? Melkeinpä vannon, että rullaveto ei koskaan näy vetotapakoodeissa. MAN:n HydroDrive näkyy H-kirjaimena x:n tilalla; 4H4 on kaksiakselinen tilapäisjokapyörävetoinen.

Eli help, auttakaa. Kuten ehkä jo arvaatte, oikeiden vastausten jälkeen siirrytään 5-akselisiin. Lohdutonta on tämä.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 21 Tammi 2012 21:25

Vetotapamerkintöjä voi opiskella vaikka täältä http://www.laxasv.se/Chassis4A.asp

Matkustaja 58
*
*
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2007 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Matkustaja 58 » 22 Tammi 2012 06:32

Kiitos linkistä! Tosin olin siihen joskus jo törmännyt. Minua mietityttää, käytetäänkö Ruotsissa toisenlaisia koodeja kuin Suomessa. Esimerkiksi 8x2/*6 vaikuttaa Suomessa tuntemattomalta.

Edelleen em. sivustolla käytettävä Z-merkintä on outo. No, minähän täällä kyselen, joten en väitäkään tietäväni asioita. Z-merkkiä voitaisiin käyttää Scanian WST:ssä, koska se on varsinainen kummajainen, ohjaava paripyöräakseli. Em. Laxån web-sivu käyttää Z:aa arkisemmin eikä selvästikään WST:tä tarkoittaen.

Eteenpäin, sanoi mummo hangessa:

Laxåssa näkyy eräs viisiakselinen ratkaisu.

3) 10x4*6 eli tämä: http://www.laxasv.se/Chassis5A02.asp. Tässä neljä takimmaista akselia vaikuttaa muodostavan quadruppelin (?) kun taas vertailukelpoinen 8x2*6 ei käsitä trippeliä. Pitäisi, ainakin minun mielestä, jos koodit muodostetaan samoilla säännöillä. Sanaa quadruppeli ei välttämättä ole olemassakaan, mutta tarkoitan sillä neljän rypästä.

Voi sentään, mummon eteneminen hangessa pysähtyi! Ojentakaapa jälleen auttava lumilapio.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 22 Tammi 2012 11:04

Sycorax kirjoitti:
Samppa82 kirjoitti:Täältä tähän. Menen sekaisin jo omissa pähkäilyissäni....

Älä pähkäile, se ei sovi sinulle.


Joo pitää jättää väliin vastedes ;)
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 22 Tammi 2012 11:23

Fiksumman kertomaa;

Ensimmäinen numero tarkoittaa pyöräyksiköiden kokonaismäärää, x:n jälkeinen nimero vetävien pyörien kokonaismäärää. Jos telissä on ohjaavia pyöriä, tulee vetävien pyörien lukumäärän jälkeen /-merkki, jos ohjaavat pyörät ovat vetävien edessä, tai *-merkki, jos ohjaavat pyörät ovat vetävien takana. Merkin jälkeen tulee ohjaavien tai ohjautuvien pyöräyksiköiden kokonaismäärä.

Tommonen 6x4/4 olis kaavan mukaan kolmeakselinen auto kahdella vetävällä akselilla ja kahdella ohjaavalla akselilla. Todennäköisesti kyseessä on vetävällä etuakselilla oleva välitelillinen auto, mutta yhtä hyvin voisi olla vetävällä telillä oleva kapine, jossa kakkosakseli ohjaa.

4x2 kaksiakselinen yhdellä vetävällä akselilla
4x4 kaksiakselinen kahdella vetävällä akselilla

6x2 kolmeakselinen yhdellä vetävällä akselilla
6x2/4 kolmeakselinen yhdellä vetävällä akselilla ja ohjaavalla väliakselilla
6x2*4 kolmeakselinen yhdellä vetävällä akselilla ja ohjaavalla takatelillä
6x4 kolmeakselinen kahdella vetävällä akselilla (yleensä telivetoinen, muttei välttämättä)
(Sisuhan käytti nelivetoisesta nousuteliautosta merkintää 4x4+2, erittelemään tämmöisen telivetoisesta)
6x4*4 kolmeakselinen kahdella vetävällä akselilla ja ohjaavalla takatelillä
6x6 kolmeakselinen kolmella vetävällä akselilla

8x2 neliakselinen yhdellä vetävällä akselilla ja kahdella etuakselilla
8x2/4 neliakselinen yhdellä vetävällä akselilla ja ohjaavalla trippeliakselilla
8x2*6 neliakselinen yhdellä vetävällä akselilla, kahdella etuakselilla ja ohjaavalla takatelillä TAI neliakselinen yhdellä vetävällä akselilla, ohjaavalla trippelillä ja takatelillä
8x4 neliakselinen kahdella vetävällä akselilla ja kahdella etuakselilla (yleensä telivetoinen muttei välttämättä))
(Sisuhan käytti merkintää 4x4+4 etuvedolla varustetusta neliakselisesta, jossa oli kaksi nousevaa akselia)
8x4/4 neliakselinen kahdella vetävällä akselilla ja ohjaavalla trippeliakselilla
8x4*4 neliakselinen kahdella vetävällä akselilla ja ohjaavalla teliakselilla (yleensä ns. tridem)
8x6 neliakselinen kolmella vetävällä akselilla ja kahdella etuakselilla
8x6/4 neliakselinen kolmella vetävällä akselilla ja ohjaavalla trippeliakselilla
8x8 neliakselinen neljällä vetävällä akselilla

10x2/6 viisiakselinen yhdellä vetävällä akselilla ja ohjaavalla trippeliakselilla
10x4/6 viisiakselinen kahdella vetävällä akselilla ja ohjaavalla trippeliakselilla

Tuolla kaavallahan ei edes pysty esittämään akselikonfiguraatiota kovin tarkasti, sen takiahan rekisteriotteessakin on erilainen merkintätapa.
Rekisteriotteen kaavahan menee niin, että akselin numeroon lisätään O (Ohjaava), V (Vetävä) tai P (Paripyörät). Akselinumeroiden väliin tulee plus-merkki, jos akselit muodostavat keskenään telin.
Eli esimerkiksi tuommoinen viisiakselinen telivetoinen puimuriakselilla oleva auto merkittäisiin "1O, 2O, 3VP+4VP+5O." .
Tai kolmeakselinen etuvedolla varustettu ohjaavatelinen "1OV, 2VP+3O." .

Selvensikö yhtään?
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Matkustaja 58
*
*
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2007 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Matkustaja 58 » 22 Tammi 2012 12:16

Siinä tulikin väkevä pläjäys tietoa! Tack!

Minulle oli uutta, ettei näillä konfiguraatiokaavoilla vai mitä ovatkaan päästäkään täydellisen tarkasti kuvaamaan ratkaisuja - voihan pettymys. Lisäksi sana tridem oli minulle ennenkuulumaton. Ja puimuriakseli, mikä ihme se? Käyn ihmettelemään enemmänkin:

Samppa82 kirjoitti:Fiksumman kertomaa;
Ensimmäinen numero tarkoittaa pyöräyksiköiden kokonaismäärää, x:n jälkeinen nimero vetävien pyörien kokonaismäärää.

Jälkimmäinen numero tarkoittanee pyöräpaikkojen lukumäärää. Yksittäis- ja paripyörät vaikuttavat samansuuruisesti kyseessä olevaan lukumäärään.

Samppa82 kirjoitti:8x4 neliakselinen kahdella vetävällä akselilla ja kahdella etuakselilla (yleensä telivetoinen muttei välttämättä))
(Sisuhan käytti merkintää 4x4+4 etuvedolla varustetusta neliakselisesta, jossa oli kaksi nousevaa akselia)

Takavuosina Sisulla oli viisiakselinen ja etuvetoinen kampe, joka ymmärtääkseni oli tätä muotoa: 1VO, 2O, 3VP+4VP+5O. Ei aavistustakaan, kuuluuko termi puimuriakseli tähän soppaan mitenkään. Oliko Sisun vetotapa Sisun omalla kielellä tällainen: 6x4+4/4*2? Edes sinne päin? Jostain talvisodan aikaisesta Tekniikan maailmasta muistelen, että Sisun edustajan mukaan kaava ei ollut lyhyen ytimekäs 6x4+4.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 22 Tammi 2012 18:31

Puimuriakseli tai puimuriohjaus on siis ohjaus takimmaisella akselilla niin kuin leikkuupuimurissa.

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Anssi » 24 Tammi 2012 19:25

Matkustaja 58 kirjoitti:Takavuosina Sisulla oli viisiakselinen ja etuvetoinen kampe, joka ymmärtääkseni oli tätä muotoa: 1VO, 2O, 3VP+4VP+5O. Ei aavistustakaan, kuuluuko termi puimuriakseli tähän soppaan mitenkään. Oliko Sisun vetotapa Sisun omalla kielellä tällainen: 6x4+4/4*2? Edes sinne päin? Jostain talvisodan aikaisesta Tekniikan maailmasta muistelen, että Sisun edustajan mukaan kaava ei ollut lyhyen ytimekäs 6x4+4.


Muistelen tuosta kuvauksestasi, että kyseessä olisi ollut 10x6, johon nyt en muista noita loppuosia.

Matkustaja 58
*
*
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2007 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Matkustaja 58 » 24 Tammi 2012 20:44

Anssi kirjoitti:Muistelen tuosta kuvauksestasi, että kyseessä olisi ollut 10x6, johon nyt en muista noita loppuosia.

Sivusta katsottuna joltain tuommoiselta se näytti, mutta tuota noin... minä en tiedä, millainen on 10x6. Siis jos siinä on kolme yksittäispyörä- ja kaksi paripyöräakselia. Kolmella paripyöräakselilla kai se saataisiin aikaiseksi, mutta eipä moisia taida reaalimaailmassa olla. Auto olisi perin kankea kääntymään.

Matkustaja 58
*
*
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2007 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja Matkustaja 58 » 25 Tammi 2012 08:09

Yritän vielä tarkentaa minun 10x6 -ongelmaa: Jos autossa on käytetty pelkästään yksittäispyöriä, konfiguraatio on selvä. Nosturit ja sotilaskulkuneuvot kelpaisivat esimerkeiksi, mutta ehkä samoilla lämpimillä niissä vetävät kaikki akselit, jolloin ollaankin 10x10:ssä.

LahtiScania
****
****
Viestit: 307
Liittynyt: 22 Maalis 2007 09:48
Paikkakunta: Keski-Suomi
On kiittänyt: 16 times
On kiitetty: 8 times

Re: 6x4/4, 8x2/4 ja 8x2/6

ViestiKirjoittaja LahtiScania » 25 Tammi 2012 11:08

Matkustaja 58 kirjoitti:Sivusta katsottuna joltain tuommoiselta se näytti, mutta tuota noin... minä en tiedä, millainen on 10x6. Siis jos siinä on kolme yksittäispyörä- ja kaksi paripyöräakselia. Kolmella paripyöräakselilla kai se saataisiin aikaiseksi, mutta eipä moisia taida reaalimaailmassa olla. Auto olisi perin kankea kääntymään.

Itselläni on tullut kahden sortin 10x6 kamppeita vastaan, eli juurikin tämän Sisun kaltaisia pilkin alustoja, 2+3 akseleilla etuvedolla ja telin takana vielä ohjaavatennari menoa nöyrentämässä. Ja sitten lavetin veturina 1+4 akseleilla, myöskin etuvedolla ja telin molemmin puolin on ohjaavat yksikköpyörät, jolloin vetopöydällekkin saadaan laskettua julmetusti painoa. Käsitykseni mukaan molemmista käytetään nimitystä 10x6*6.
Scania OmniExpress - King Of The Road


Palaa sivulle “Rekat & kuorma-autot”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa