Toiminta pysäkeillä

Keskustelua teiden kunnosta, keleistä, tietöistä, taukopaikoista, liikenteenvalvonnasta, liikennekäyttäytymisestä ym ym...
asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Toiminta pysäkeillä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 15 Huhti 2010 21:32

Avattu omaksi aiheeksi
-Arktiset-


Ironista että juuri samalla hetkellä tuon onnettomuuden tapahtuessa puhuimme Paunun koulutustilassa juuri tuollaisen onnettomuuden riskistä ja keinoista sen välttämiseen (tosin keskustorin pysäkistä jossa on enemmän tilaa toimia).

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1129
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja Sycorax » 16 Huhti 2010 19:15

Ihan mielenkiinnon vuoksi, mitä siellä keksittiin tähän ongelmaan ratkaisuksi?
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 17 Huhti 2010 00:27

Sycorax kirjoitti:Ihan mielenkiinnon vuoksi, mitä siellä keksittiin tähän ongelmaan ratkaisuksi?


Keskustorin pysäkkikatoksen alta lähdettäessä on poliisinkin mielestä sallittua ja suotavaa ottaa myöhäinen matkustaja kyytiin vaikka auto olisi metrin-pari pysäkiltä jo ehtinyt liikkuakin. Kunhan ei liikennevirtaan asti ole ajettu vielä. Tämä ratkaisu ei toki päde "tavallisila" pysäkeillä (kuten onnettomuuspaikka) jossa samantien ollaan jo liikennevirrassa kun auto nytkähtää pysäkiltä liikkeelle.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 17 Huhti 2010 05:20

Ja sinä uskoit kaiken mitä sanotaan. Ne on liikennevalot ja jos joku perseennuolija siitä ottaa niin sakko rapsahtaa. Voit toki viedä sakon "takahuoneen sedälle" mutta asia on kummasti toisin pöin siinä vaiheessa. Ai miten niin? Esimerkki paikkoja pysäkeistä kiinni liikennevaloissa löytyy joista on sakkoja tullut kun on otettu valojen puolelta kyytiin.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 17 Huhti 2010 13:09

Kyse onkin nimenomaan paikasta jossa EI olla vielä liikennevaloissa. Eli keskustorin pysäk(e)istä jotka ei ole välittömästi kadun varressa vaan siellä sivumpana katoksen alla on vähintään puoli bussin mittaa lähimmästä pysäkkikorokkeesta siihen missä odotetaan vihreää valoa.

tkp
*****
*****
Viestit: 630
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

Pysäkkitoiminta

ViestiKirjoittaja tkp » 17 Huhti 2010 17:14

asiakaspalvelija kirjoitti:Keskustorin pysäkkikatoksen alta lähdettäessä on poliisinkin mielestä sallittua ja suotavaa ottaa myöhäinen matkustaja kyytiin vaikka auto olisi metrin-pari pysäkiltä jo ehtinyt liikkuakin. Kunhan ei liikennevirtaan asti ole ajettu vielä.


Niin siis koskeeko tämä myös tilanteita jossa seistään liikennevaloissa ja odotetaan että päästään keskustorilta lähtemään? Siinä varmaan takana olevat kollegat kiittää kun se myöhässä oleva mummo levittää kaikki kassit etusillalle ja alkaa etsimään lippuaan ja sillä välin valot ehtii pariin kertaan vaihtua vihreäksi ja takaisin punaiseksi... Paunun käyttämältä pysäkiltä ei liikuta kun se pari metriä eteenpäin valoihin.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 17 Huhti 2010 18:51

tkp kirjoitti:Niin siis koskeeko tämä myös tilanteita jossa seistään liikennevaloissa ja odotetaan että päästään keskustorilta lähtemään? Siinä varmaan takana olevat kollegat kiittää kun se myöhässä oleva mummo levittää kaikki kassit etusillalle ja alkaa etsimään lippuaan ja sillä välin valot ehtii pariin kertaan vaihtua vihreäksi ja takaisin punaiseksi... Paunun käyttämältä pysäkiltä ei liikuta kun se pari metriä eteenpäin valoihin.


Nimenomaan ei valoista asti. Vaan siitä parin metrin päästä pysäkistä.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 18 Huhti 2010 09:31

asiakaspalvelija kirjoitti:
tkp kirjoitti:Niin siis koskeeko tämä myös tilanteita jossa seistään liikennevaloissa ja odotetaan että päästään keskustorilta lähtemään? Siinä varmaan takana olevat kollegat kiittää kun se myöhässä oleva mummo levittää kaikki kassit etusillalle ja alkaa etsimään lippuaan ja sillä välin valot ehtii pariin kertaan vaihtua vihreäksi ja takaisin punaiseksi... Paunun käyttämältä pysäkiltä ei liikuta kun se pari metriä eteenpäin valoihin.


Nimenomaan ei valoista asti. Vaan siitä parin metrin päästä pysäkistä.


Tuppaa muuttumaan se pari metriä pitkäksi kun joku herkkähipiä valittaa tympeestä kuljettajasta kun ei ottanut höntä VALOISTA kyytiin.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja tuplaK » 18 Huhti 2010 12:03

Tähän(kin) ongelmaan tarjoaa onneksi kohta ratkaisun linjojen sosialisointi seutuliikennetoimistolle. Kun tässä mallissa linjan liikennöitsijä saa ne samat olemattomat kiinteät roposet aina ja jokakerta ja matkustajien liput tilitetään aina kokonaisuudessaan toimistolle, niin ei niitä matkustajia missään nimessä kannata enää edes ajatella ottavansa kun etuovi on sulkeutunut kerran. Miksi ottaa, ne kuitenkin suttaa autoa ja kuluttaa sitä. Polttoainetta kuluu kun kiihdytetään uudestaan ja jarrupaloja kuluu kun pysähdytään matkustajaa noukkimaan. Toki jopa ovipumppu kuluu siitä kun koko ajan sitä auki-kiinni sahataan.Tässä mallissahan ei ole liikennöitsijältä pätkänvertaa pois, vaikka autot kulkisivat koko sopimusajan täysin ilman matkustajia. Näinollen matkustajasta tuleekin paha, jota kannattaa vältellä, kun sen mukaanottamisesta ei ole liikennöitsijällä mitään positiivista, mutta negatiivista on ainakin em. seikat.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 18 Huhti 2010 15:54

Paitsi se että tyhjänä tai puolityhjänä ajettu linja tai vuoro lakkautetaan kokonaan sopimusajan päätteeksi ja sitten siitä ei kukaan liikennöitsijä saa pennin hyrrää seuraavalla kaudella. Asiakas siirtyy henkilöautoilemaan ja sitten kuihtuu muutkin linjat.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1129
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja Sycorax » 19 Huhti 2010 11:01

tuplaK kirjoitti:Tähän(kin) ongelmaan tarjoaa onneksi kohta ratkaisun linjojen sosialisointi seutuliikennetoimistolle. Kun tässä mallissa linjan liikennöitsijä saa ne samat olemattomat kiinteät roposet aina ja jokakerta ja matkustajien liput tilitetään aina kokonaisuudessaan toimistolle, niin ei niitä matkustajia missään nimessä kannata enää edes ajatella ottavansa kun etuovi on sulkeutunut kerran. Miksi ottaa, ne kuitenkin suttaa autoa ja kuluttaa sitä. Polttoainetta kuluu kun kiihdytetään uudestaan ja jarrupaloja kuluu kun pysähdytään matkustajaa noukkimaan. Toki jopa ovipumppu kuluu siitä kun koko ajan sitä auki-kiinni sahataan.Tässä mallissahan ei ole liikennöitsijältä pätkänvertaa pois, vaikka autot kulkisivat koko sopimusajan täysin ilman matkustajia. Näinollen matkustajasta tuleekin paha, jota kannattaa vältellä, kun sen mukaanottamisesta ei ole liikennöitsijällä mitään positiivista, mutta negatiivista on ainakin em. seikat.

Eli liikennöitsijän kannattaa ohjeistaa kuljettajat odottamaan vaikka muutama minuutti vielä lähtöajan jälkeen, jos sieltä vaikka tulisi maksava matkustaja? Meilläpäin hyvään kotikasvatukseen kuului se, että kello on muutakin kuin rippikoululahja. Voithan toki mennä kokeilemaan ruokakauppaan ostoksille minuutti sulkemisajan jälkeen tai liikenneasemalta ostaa minuutin yli 21.00 alkoholia, siinähän sitten kysyt, että mikä on kun ei raha kelpaa...

Samppakin varmaan on nähnyt Lahdessa tilanteita, kun näitä juoksijoita tullut sinne sekaan, kun vihreät valot on vaihtunut? Saattaa jalankulkijaakin jännittää seisoa siellä keskellä, kun kahtapuolta lappaa pikavuoroja...
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

tuplaK
******
******
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Elo 2006 14:07

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja tuplaK » 19 Huhti 2010 12:33

Ilman muuta matkustajaa kannataa aina palvella mahdollisimman hyvin ja ottaa hänen etunsa ensisijaisesti huomioon kikkailematta. Esimerkki oli vain karkea heitto siitä, mitä voi pahimmillaan tapahtua, jollei kaikille teroiteta sitä, että se on se matkustaja joka loppukädessä maksaa joka ikisen kuskin ja kaikkien muiden alan työntekijöiden palkan. Eli oikeasti se matkustaja vaan on se kuningas ja sitä vartenhan tällä alalla töissä ollaan, ei mitään muuta varten.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Taas onnettomuus

ViestiKirjoittaja J_J » 19 Huhti 2010 14:06

tuplaK kirjoitti:Ilman muuta matkustajaa kannataa aina palvella mahdollisimman hyvin ja ottaa hänen etunsa ensisijaisesti huomioon kikkailematta. Eli oikeasti se matkustaja vaan on se kuningas ja sitä vartenhan tällä alalla töissä ollaan, ei mitään muuta varten.

Nimenomaan. Mutta: samalla, kun "kumarrat" tälle yhdelle matti/maija myöhäiselle, näytät persettä niille esim. 30:lle autossa jo istuvalle, ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa autoon nousseelle, joista jollakin saattaa olla vaikkapa kiire jonnekin. Siksipä pyrinkin palvelemaan tämän (luojan kiitos suuremman) joukon moitteettomasti. Mikäli näitä viime tipassa saati sitten myöhässä juoksijoita jäädään aina odottelemaan, totutetaan heidät VIRHEELLISESTI siihen, että "eihän tässä mitään kiirettä ollutkaan, kyllä se bussi odottaa"!

Surkuhupaisimpia tilanteita ovat ne, joissa potentiaalinen matkustaja on raivoisasti viittilöiden vasta juoksemassa kohti pysäkkiä, jota bussikin lähestyy. Kun sitten hyvää hyvyyttä/säälistä pysähtyy pysäkille odottamaan matti/maija myöhäistä, tämän äsken niin reipas juoksu muuttuukin hitaaksi löntystelyksi... Eipä tämäkään suuremmin motivoi pysähtymään seuraavalla kerralla vastaavassa tapauksessa...

Linjaliikenne kuitenkin perustuu useimmissa yrityksissä aikatauluihin, joita pyritään matkustavan yleisön tasapuolisen kohtelun nimissä noudattamaan. Siksipä tämä myöhässä juoksevien odottelu sotii pahasti tätä asiakkaiden tasapuolisen kohtelun periaatetta vastaan. Poikkeuksen tähän ymmärrän silloin, kun on kyseessä vaikkapa ko. reitin illan viimeinen vuoro, tai silloin, kun puhutaan syrjä-Suomen reiteistä, joilla ei välttämättä kulje kuin yksi vuoro vuorokaudessa. Siellä tosin tuskin autossa on montaakaan ajoissa paikalle saapunutta / kiireistä matkustajaa :hieh
En ole rasisti - olen realisti...

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3632
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

Re: Toiminta pysäkeillä

ViestiKirjoittaja Arktiset » 20 Huhti 2010 18:28

Tämä keskustelu on siis siirretty "taas onnettomuus" ketjusta
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit


Palaa sivulle “Tie & Liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija