Linja-autojen painorajoitukset

Keskustelua teiden kunnosta, keleistä, tietöistä, taukopaikoista, liikenteenvalvonnasta, liikennekäyttäytymisestä ym ym...
Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

Linja-autojen painorajoitukset

ViestiKirjoittaja O/A » 09 Helmi 2008 20:19

Jaettu omaksi ketjuksi
-Arktiset-


mku836 kirjoitti:
Juki kirjoitti:Käsittääkseni teliautossa on akseliväli hitusen verran lyhempi kuin 2-akselisessa kärryssä,että eipä se sen enempää tavaraa ime sisäänsä kuin 2-akselinen


Ei kolme-akselinen sitä tavaratilaa lisää tuo vaan kantavuutta. Saapi ottaa enemmän rahtia tavaratilaan painon perusteella...



Kuinka moni puntarin ja laskimen kans kattoo, että koska meni painot yli, eikä ota enää rahtia kyytiin. Ja pitäisi vielä jättää muutamalle asiakkaan laukullekin jokunen kilo... Epäilen kovasti et ei kovinkaan moni, liekö ykskään?
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 09 Helmi 2008 21:13

Eräs Eskelinen kirjoitti:Kuinka moni puntarin ja laskimen kans kattoo, että koska meni painot yli, eikä ota enää rahtia kyytiin. Ja pitäisi vielä jättää muutamalle asiakkaan laukullekin jokunen kilo... Epäilen kovasti et ei kovinkaan moni, liekö ykskään?


Ei sole poka mikhään. Omnissahan on kojelaudassa mittari josta näkee akselipainot ;)
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

ViestiKirjoittaja O/A » 09 Helmi 2008 21:23

Arktiset kirjoitti:Ei sole poka mikhään. Omnissahan on kojelaudassa mittari josta näkee akselipainot ;)



taitaa huutaa punasena näyttö, tai sit on teippi viritetty päälle... :wink:
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 09 Helmi 2008 21:52

Sanotaanko että sitten on paljon tavaraa kun joutuu 1. lähteen liikkeelle. Näin kävi joku aika sitten Jyväskylässä kun lastattiin B10M Volvo hitusen täyteen. Meinasin kakkosella lähtä rahtipaikalta niin melkein sammu muttei liikahtanut. Ykkösellä lähti nätisti. Huomasin sitten risteyksissä ja alamäissä et taisi ahneus iskeä. No, ei oo poliisi kait linjureita ennenkään vaakaan pistänyt. Vaikka aihetta saattaisi joskus olla.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

mku836
*****
*****
Viestit: 647
Liittynyt: 22 Helmi 2007 12:14
Paikkakunta: Kotka
On kiittänyt: 7 times

ViestiKirjoittaja mku836 » 09 Helmi 2008 22:04

Kyllä tiedän monta autoa, jotka on käyneet punnituksessa. Onneksi ei ollut niin paljoa yli, että olisi tullut sakkoja. Mutta oli kuulemma suullisen huomautuksen saanut pari saanut.
Ei kannata laskea sen varaan ettei tarkisteta! Harvemmin, mutta kuitenkin...

T&M
***
***
Viestit: 165
Liittynyt: 31 Tammi 2007 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja T&M » 10 Helmi 2008 08:57

Silloin, kun oli kaljan ajo laivoista sisämaahan suurimmillaan niin autoja punnittiin aika ahkeraankin. Jopa sakotettiinkin ylikuormasta. 187 euron edestä on omakohtainen kokemus. Ja samalla loppui meikäläisen kohdalta ajot laivoille, kun ei yritys sakkoa maksanut. "Ei ole koskaan käsketty ottaa ylikuormaaa eikä ajaa ylinopeutta" vastattiin, kun esitin sakkoa päälliköille.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 10 Helmi 2008 12:09

T&M kirjoitti:Silloin, kun oli kaljan ajo laivoista sisämaahan suurimmillaan niin autoja punnittiin aika ahkeraankin. Jopa sakotettiinkin ylikuormasta. 187 euron edestä on omakohtainen kokemus. Ja samalla loppui meikäläisen kohdalta ajot laivoille, kun ei yritys sakkoa maksanut. "Ei ole koskaan käsketty ottaa ylikuormaaa eikä ajaa ylinopeutta" vastattiin, kun esitin sakkoa päälliköille.


No se nyt on jokaisen omassa harkinnassa ton kuormaamisen kanssa. Ymmärrän hyvin jos ei makseta. Toki samalla edellytetään että ihanien laivamatkaajien tavarat pitää tuoda. Minusta se on selvää että jos laivalle lähtee niin pitää osata harkintaa käyttää. Ja jos kuljettaja antaa ohjeen paljon saa tuoda niin sitä noudatetaan. Ja jos alkaa kitinä niin jätetään juntti kaljoineen satamaan ruikuttamaan. Kummiskaan sillä toopella ei ole hinkua maksaa sakkojakaan niin saa luvan uskoa jos sanotaan paljon otetaan kyytiin.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

ViestiKirjoittaja Anssi » 10 Helmi 2008 13:50

Samppa82 kirjoitti:... Ja jos kuljettaja antaa ohjeen paljon saa tuoda niin sitä noudatetaan. Ja jos alkaa kitinä niin jätetään juntti kaljoineen satamaan ruikuttamaan. Kummiskaan sillä toopella ei ole hinkua maksaa sakkojakaan niin saa luvan uskoa jos sanotaan paljon otetaan kyytiin.


Työkaverini kertoi, että oli tulossa kylpyläporukan kanssa Tallinnasta ja sanoi kuulutuksessa, että kaksi olutlaatikkoa per turpa saa tuoda. No, eikös eräs humanteri raahannut perässään kärryä ja kymmentä (10) laatikkoa, johon työkaveri oli tuumannut, että noita kahdeksaa et muuten ota kyytiin. Saman tien oli työkaveri saanut kuulla vihjauksia sukupuolisesta suuntautumisesta ja haukkumasanoja mutta onneksi ei ollut hiljaisempi kaveri kyseessä.

Kaveri latasi takaisin, että et sinä vie lentokoneeseenkaan ylimääräistä maksamatta sakkomaksuja ja sinä et ilmeisestikään maksa hänen sakkojaan, jos vaakapartio ottaa auton syyniin. Kaveri antoi matkustajalle tunnin aikaa myydä ylimääräiset kaljat tai hän nostaa lootat siihen roskapöntön kupeeseen. Kuusi lootaa oli matkustaja myynyt ja kaksi lootaa jäi siihen sataman roskapöntön kupeeseen odottamaan noutajaa.
Oli matkustaja ollut hiljaista poikaa kun vaakapartio oli ottanut auton suomen puolella tarkastukseen ja painot oli vielä sallitun rajoissa. Työkaveri taisi vielä kuulutuksessakin mainita, että onneksi KAIKKI noudattivat hänen antamiaan tuontiohjeita...hyvällä tai pahalla.. :lol:

T&M
***
***
Viestit: 165
Liittynyt: 31 Tammi 2007 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja T&M » 10 Helmi 2008 18:41

No näinhän se on. Sama sääntö oli kyseessä minullakin eli 2 lootaa per sierainpari. Silti meni painot yli, kun 57 matkustajaa matkatavaroineen ja kaljat päälle. Liekö sattunu siihen kuormaan tukevia mammoja ja pappoja?! :D Auto oli 2-akselinen 60-paikkainen Carrus

Lasse

ViestiKirjoittaja Lasse » 12 Helmi 2008 16:07

Anssi kirjoitti:
Samppa82 kirjoitti:... Ja jos kuljettaja antaa ohjeen paljon saa tuoda niin sitä noudatetaan. Ja jos alkaa kitinä niin jätetään juntti kaljoineen satamaan ruikuttamaan. Kummiskaan sillä toopella ei ole hinkua maksaa sakkojakaan niin saa luvan uskoa jos sanotaan paljon otetaan kyytiin.


Työkaverini kertoi, että oli tulossa kylpyläporukan kanssa Tallinnasta ja sanoi kuulutuksessa, että kaksi olutlaatikkoa per turpa saa tuoda. No, eikös eräs humanteri raahannut perässään kärryä ja kymmentä (10) laatikkoa, johon työkaveri oli tuumannut, että noita kahdeksaa et muuten ota kyytiin. Saman tien oli työkaveri saanut kuulla vihjauksia sukupuolisesta suuntautumisesta ja haukkumasanoja mutta onneksi ei ollut hiljaisempi kaveri kyseessä.

Kaveri latasi takaisin, että et sinä vie lentokoneeseenkaan ylimääräistä maksamatta sakkomaksuja ja sinä et ilmeisestikään maksa hänen sakkojaan, jos vaakapartio ottaa auton syyniin. Kaveri antoi matkustajalle tunnin aikaa myydä ylimääräiset kaljat tai hän nostaa lootat siihen roskapöntön kupeeseen. Kuusi lootaa oli matkustaja myynyt ja kaksi lootaa jäi siihen sataman roskapöntön kupeeseen odottamaan noutajaa.
Oli matkustaja ollut hiljaista poikaa kun vaakapartio oli ottanut auton suomen puolella tarkastukseen ja painot oli vielä sallitun rajoissa. Työkaveri taisi vielä kuulutuksessakin mainita, että onneksi KAIKKI noudattivat hänen antamiaan tuontiohjeita...hyvällä tai pahalla.. :lol:


En aina ymmarra miten kuljettajan mahdollinen seksuaalinen suuntautiminen liittyy siihen etta han noudatta joitakin saantoja :lol:

Tassa tapauksessahan matkustaja olisi tietenkin voinut tehda kuten Paris Hitlon teki kun hanella oli liikaa nestemuotoista juomaa mukanaan lentokoneeseen mennessa, istua alas ja ryhtya juomaan... :D

Avatar
Antti-Waeinoe
******
******
Viestit: 740
Liittynyt: 19 Elo 2006 09:52
Paikkakunta: Ylä-Savo
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 7 times

ViestiKirjoittaja Antti-Waeinoe » 12 Helmi 2008 17:29

Pohjolan Matkan matkaehdoissa on maininta matkatavaran määrästä. Oliko se jotain 50kg/matkaaja.

mku836
*****
*****
Viestit: 647
Liittynyt: 22 Helmi 2007 12:14
Paikkakunta: Kotka
On kiittänyt: 7 times

ViestiKirjoittaja mku836 » 13 Helmi 2008 09:24

Kantavuushan näkyy rekisteriotteesta. Siitä vaan laskemaan paljonko se on per penkki. Uusin Scania näyttää jo akselipainot suoraan, mikä on mielestäni hyvä tieto!

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 13 Helmi 2008 09:31

Kurssiaikana opetettiin et autoon lasketaan matkustajat 75+5 kiloa. Et jos autossa on 50 paikkaa niin siitä tulee jo aikamoinen massa ilman kaljalaatikoita.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 14 Helmi 2008 00:11

Hassua ompi jos tiluribusseja punnitaan mutta pikavuoron kohdalle ei ole koskaan osunut. Ihan varma on että 13,5m kaksiakselisen isomahaisen auton painolukema alkaa kakkosella kun se on maha ihan täynnä rahtia ja laukkuja, matkustamo ihmisiä. Semmoisia kuormia lähtee ihan päivittäin ja monta kampista.


Palaa sivulle “Tie & Liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija