Bruxelles, Luxembourg et Paris

Ulkomaalaisia busseja.
Lasse

Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Lasse » 14 Syys 2008 11:45

Eli noissa paikoissa tuli vierailtua kuluneen yhdeksän päivän aikana. Tässä lyhyehkö matkakertomus tuosta reissusta:

Päivä 1:
Matka alkaa mukavasti Etelä-Suomen Linjaliikenteen 14.15 vuorolla Porvoosta Helsinkiin. Kampista kävelyretki Senaatintorin kautta Katajanokalle. Senaatintorilla huomioi kiinnittyi siihen että Tidstrand esiintyi minulle ensimmäistä kertaa risteilijöiden sightseeing kuljetuksissa.

Viking Linen m/s Gabriella odottelee lähtöään Katajanokalla kauniissa auringonpaisteessa:
Kuva

Auringonlasku itämerellä. Meri on vielä tyyni, mutta muutos odottelee kulman takana. Puolenyön maissa rupeaa keinuttamaan niin ettei sängyssä meinaa yöllä pysyä:
Kuva

Päivä 2:
Ennen Tukholmasta lähtöä on aikaa räpsiä muutama bussikuva. Nykyään Arlandan kentälle pääsee niinkin hienosti kuin Setra S419UL busseilla:
KuvaKuvaKuvaKuva

13:45 lähtee Eurolines vuoro Tukholmasta Rotterdamiin. Kööpenhaminassa on vaihtoyhteys itäiseen Eurooppaan ja Hampurissa Pariisiin. Tukholmasta lähtevää vuoroa liikennöi ainakin perjantaisin Hampurilainen Peter Schönherr Omnibusbetrieb, jonka MAN Temsa Safari tässä tauolla Huskvarnassa:
Kuva
Temsa Safari on Turkkilainen kori, josta nyt ei mitään erityistä ole sanottavana. Asiansa tuo ajoi, mutta ei yhtään sen enempää. Heikkouksiin voi laskea muun muassa huonon moottorin äänieristyksen, korin nitinät ja natinat sekä sisätilojen huomattava ahtauden tunteen. Matkalla tulee vielä huomattavasti parempiakin autoja vastaan!

Päivä 3:
Hampuriin saavutaan aamulla tasan kello viisi. Rotterdamiin jatkaa Peter Schönherrin telimallinen pitkä Neoplan Starliner I, ja hieman pisti harmittamaan että se auto ei voinut olla linjalla jo Tukholmasta lähtien.
Pariisin suuntaan puolestaan jatkaa Benli Reisenin Eos 200, joka tässä aamupalatauolla Dortmundissa:
Kuva
EOS on tänä päivänä VanHoolin omistuksessa, ja ulkonäköä lukuunottamatta auto onkin täysiverinen VanHool. Kortiyö on huomattavan laadukasta, auto on hiljainen niin korin kuin moottorimelunkin osalta. Istuimet autossa olivat vielä VanHoolin vanhempaa mallia, mutta huomattavasti paremmat istua kuin Temsassa olleet Kiel istuimet.

26 tunnin bussimatkan jälkeen Bryssel on saavutettu. Manneken Pis on puettu olutfestivaalien kunniaksi juhlapukuun:
Kuva

Päivä 4:
Koko päivän kestävä kiertoajelu Ardenneille ja Luxemburgiin. Autona toimi jo eilisestä tutuksi tullut Eos 200, tällä kertaa DeBeock yhtiön auto:
Kuva

Ensimmäinen pysähdys oli Dinantissa, jossa ihemttelimme muun muassa saksofonin kesijää Adolpho Sax:ia, ja hänen muistolleen pystytettyä saksofonia:
KuvaKuva

Vuoren päältä sijaitsevalta linnakkelta pystyi ihailemaan pikkukapunkia koko komeudeltaa. Seillä sijaitsi myös asemuseo:
KuvaKuva

Luxemburg:
Kuva

Sunnuntaista huolimatta bussiliikenne oli melko vilkasta Luxemburgissa. Koko maassa asuu noin 400000 asukasta, joilla on oma kieli joka koostuu Saksan, Ranskan ja Hollannin sekoituksesta. Ei varmaan kovin helppo kieli ymmärtää...
Bussikalusto kaupungissa koostui lähinna Scanioista, Manneista, Irisbusseista, Setroista ja Mersuista:
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva

Päivä 5:
Päivä kului Brysseliin tutustuen kiertoajelun merkeissä. Siinä välissä jäi aikaa räpsiä muutamia kuvia paikallisesta joukkoliikenteestä jonka runkona toimii luonnollisesti kotimaiset VanHoolit:
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuva

Bryssel on vilkkaasti liikennöity Eurolines kaupunki. Suurin osa vuoroista suuntautuu Pariisiin, Amsterdamiin tai Saksaan. Pisimmät vuorot menevät aina itäeurooppaan saakka:
KuvaKuvaKuva

Turistibusseja
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva
Kuva
Viimeksi muokannut Lasse, 14 Syys 2008 17:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Lasse

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Lasse » 14 Syys 2008 12:43

Päviä 6:
10.30 vuorolla Brysselistä Pariisiin Köln-Düsseldorf-Bryssel-Paris linjalla. Autona Autocars van Elsenin parin vuoden ikäinen VanHool T917 Acron. Autosta ei löydy kuin positiivista sanottavaa! Suomibusseihin tottuneelle, huomio kiinnittyy lähes täydelliseen äänettömyyteen; ei moottorimelua, ei nitää, ei räminää. Kaikki osat istuvat hyvin toisiinsa ja viimestelyn jälki on erinomaista. Täytyy muistaa että auto ei ole enää uusi, sillä mittarissa oli jo lähes 600000 km. Auto ajaa päivättäin Köln-Paris linjan edestakaisin, eli päivittäinen kilometrisuorite on huomattava.
Istuimet ovat mitä parhaimpia, istuinjako on väljä ja istuimissa on kolmet käsinojat, eli yksi myös istuinten välissä; varuste joka saisi olla huomattavasti yleisempi.
Tässä automme taukopaikalla jossain Ranskan rajan jälkeen:
Kuva

Matka Pariisiin kestää tasan neljä tuntia. Majoittuminen hotelliin ja sitten kaupunkia ihmettelemään.
"I come from London town, I'm just an ordinary guy. Fridays I go painting in the Louvre" lauloi eräs tunnettu Brittiyhtye 70-luvulla (tietääkö kukaan biisiä?). No, en tule Lontoosta enkä maalaillut Lourvessa, kuvailin tosin:
KuvaKuva

Ja sitten Louvre koko komeudessaan. No, ihan koko komeudessaan se ei linssiin mahtunut, sen verran isosta rakennuksesta on kyse, mutta osa sentään:
Kuva

Päivä 7:
Tänään tutustutaan Pariisin nähtävyyksiin; itse Winston Churchill on lähtenyt kävelylle komeassa syyssäässä:
Kuva

Seinereisteilylle en ehtinyt, mutta täytyy olla jotain jäljellä ensikerrallekin:
Kuva

Sitten ihmettelemään riemukaarta, tai lähinnä sen ympärillä pyörivää liikennettä. Riemukaarelta avautuu 8-kaistainen Avenue des Champs Elysees. Akdun varrella sijaitseviin kauppoihin saisi varmaan upotettua euron jos toisenkin:
KuvaKuva

Eiffel-Torni, jos joku ei sattunut tunnistamaan:
Kuva

Pariisin bussiliikennettä. Joitain linjoja ajettiin Scania OmniCityillä, jotain Manneilla, mutta valtaosa busseista oli Renault Agoralineja sekä Irisbus Citeliksiä:
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuva

Päivä 8:
Kauka Pariisista, 350 km päässä, Normandian ja Bretagnen rajalla sijaitsee pieni, 80 metriä korkealle kalliolle rakennettu Mont Saint-Michel kylä. Tämän päivän retki suuntautuu sinne, ja matka taituu komeasti Cityraman Setra S431DT:llä, joka näytti olevan vakiokalustoa Pariisilaisessa sightseeingliikenteessä:
Kuva
Setra teki suuren vaikutuksen. Itse korityö ei oikeastaan ole yhtään sen parempi kuin mitä VanHoolissa oli havaittavissa, se kun hipoi lähes täydellistä. Alusta sen sijaan teki suuren vaikutuksen. Alusta on niin jämäkkä että näinkään korkea auto ei tehnyt minkäänlaisia sivuttaisliikeeitä, pituussuunnan liikehdintäkin oli vain se mikä oli välttämätöntä. Tämäkään auto ei ollut ihan pakasta vedetty, ja päivän matkaetappi oli 700 km.
Auto oli varustettu Mersun vahderobotilla, ja sekään ei onnistunut pitkän päivän aikana tuottamaan krantulle matkustajalle pettymystä. Vaihtaminen oli todella tasaista, itse asiassa sitä ei edes huomannut, koska moottoriääniä autoon ei kuulunut. Liikkeellelähdöt olivat niin tasaisia, että auto lähinnä lipui liikeelle, samalla kun kiihtyvyys kuitenkin oli erinomainen.

Mont Saint-Michel:
Kuva

Saarelle saapuneita turistibusseja:
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuva

Päivä 9:
Kotiinlähdön aika. Charles de Gaulle asemalle pääsee ihan tavallisella joukkoliikenteellä, esimerkiksi Opperan virestä lähtevällä linjalla. Hieman mukavemmin pääsee sekä CDG että Orly lentoasemille Air Francen järjestämällä linjalla, jota operoi Keolis. Linjoja on viisi:
1 Invalides-Gare de Montparnasse-Orly
1* Arc de Triomphe-Gare Montparnasse-Orly
2 Arc de Triomphe-Porte Maillot-Charles de Gaulle
3 Charles de Gaulle-Orly
4 Charles de Gaulle-Gare de Lyo-Gare Montparnasse

Linjaa yksi liikennöitiin Setra S416UL:eilla ja linjaa 2 Renault Iliadeilla. Vuorotiheys linjalla 2 oli 30 minuuttia, ja matka-aika 1 terminaaleille, eli päätepysäkille noin tunti. Hinta oli 14 euroa. Jokaisella pysäkillä on myös matkatavaralastaajat.
Kuva Kuva

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja sv » 14 Syys 2008 13:22

Yksinkertaisuudessaan mykistävä matkakertomus (siis myönteisessä mielessään) :tervetuloa

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3633
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 62 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Arktiset » 14 Syys 2008 13:31

Komeita on maisemat ja kuvat :kalamies
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

juha
****
****
Viestit: 216
Liittynyt: 11 Heinä 2007 13:27
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 5 times

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja juha » 16 Syys 2008 00:44

[quote="Päivä 3:
Pariisin suuntaan puolestaan jatkaa Benli Reisenin Eos 200, joka tässä aamupalatauolla Dortmundissa:
Kuva
[/quote]

Ruhrin alue (Dortmund, Essen, Wuppertal ym) on kiintoisaa seutua bussi- ja joukkoliikenneharrastajille. Pitkiä bussilinjoja on paljon, kaikkiin ilmansuuntiin ja kauas.

Lasse

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Lasse » 16 Syys 2008 11:09

juha kirjoitti:Ruhrin alue (Dortmund, Essen, Wuppertal ym) on kiintoisaa seutua bussi- ja joukkoliikenneharrastajille. Pitkiä bussilinjoja on paljon, kaikkiin ilmansuuntiin ja kauas.


Euroopassa Eurolinesillakin näyttää vielä riittävän matkustajia, halpalennosita huolimatta. Tukholmasta lähteneessäkin autossa oli parhaimmillaan Kööpenhaminasta 29 matkustajaa.

Brysselistä otin Eurolines Belgian aikatauluvihon joka onkin 120 sivuinen opus. Kaukaisin suora linja taitaa olla Belgia-Romania, joten ihan nurkkien ympärillä pyörimisestä ei ole kyse ;)

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja sv » 16 Syys 2008 20:45

Lasse kirjoitti:Brysselistä otin Eurolines Belgian aikatauluvihon joka onkin 120 sivuinen opus. Kaukaisin suora linja taitaa olla Belgia-Romania, joten ihan nurkkien ympärillä pyörimisestä ei ole kyse ;)



Taitaa sieltä Romaniasta kulkea säännöllisiä bussilinjoja ilmeisesti vähän joka puolelle Eurooppa :noaja tässä esimerkiksi Espanjan linjan bussi kliks.

Igziabeher
*
*
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Huhti 2008 22:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Igziabeher » 16 Syys 2008 22:20

Aivan mahtava matkakertomus!!! Kiitokset!! :D Itsekin silmäillyt noita Eurolinesin matkoja & tämä ei ainakaan vähennä intoa lähteä kiertelemään... :D

Lasse

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Lasse » 17 Syys 2008 11:43

Igziabeher kirjoitti:Aivan mahtava matkakertomus!!! Kiitokset!! :D Itsekin silmäillyt noita Eurolinesin matkoja & tämä ei ainakaan vähennä intoa lähteä kiertelemään... :D


Eipä kestä, kiva kun kelpaa!!
Pitkiä istumisiahan huo Eurolines matkat ovat, mutta vastapainona näkee ja kokee paljon enemmän kuin lentäen matkustaessa. Hintakaan ei ole mikään este, Tukholma-Bryssel netistä ostettu economy lippu maksoi 77,07 euroa. Lisäksi myydään Eurolines passia, eli eräänlaista interrail lippua busseille.
Kalusto on ihan hyvätasoista. Vain muutamana päivänä viikossa ajettavilla vuoroilla käytetään usein tavallista tilausajokalustoa, päivittäin kulkevilla vuoroilla onkin usein ihan niille ostettuja Eurolines väreissä olevia tuoreita huippubusseja; 400-sarjan setroja, VanHooleja, Irizareja yms. Tukholmasta bussi lähtee keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Ainakin perjantailähtöä liikennöi Peter Schönherr useimmiten NeoMan tuotteilla.

Mikko112
*****
*****
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Marras 2006 11:18
On kiittänyt: 11 times
On kiitetty: 6 times

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Mikko112 » 17 Syys 2008 18:10

Lasse kirjoitti:
Igziabeher kirjoitti:Aivan mahtava matkakertomus!!! Kiitokset!! :D Itsekin silmäillyt noita Eurolinesin matkoja & tämä ei ainakaan vähennä intoa lähteä kiertelemään... :D


Eipä kestä, kiva kun kelpaa!!
Pitkiä istumisiahan huo Eurolines matkat ovat, mutta vastapainona näkee ja kokee paljon enemmän kuin lentäen matkustaessa. Hintakaan ei ole mikään este, Tukholma-Bryssel netistä ostettu economy lippu maksoi 77,07 euroa. Lisäksi myydään Eurolines passia, eli eräänlaista interrail lippua busseille.
Kalusto on ihan hyvätasoista. Vain muutamana päivänä viikossa ajettavilla vuoroilla käytetään usein tavallista tilausajokalustoa, päivittäin kulkevilla vuoroilla onkin usein ihan niille ostettuja Eurolines väreissä olevia tuoreita huippubusseja; 400-sarjan setroja, VanHooleja, Irizareja yms. Tukholmasta bussi lähtee keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Ainakin perjantailähtöä liikennöi Peter Schönherr useimmiten NeoMan tuotteilla.


Riikastakin Eurolinesillä pääsi vissiin useampaankin suuntaan. Kalustona siellä näytti olevan Setroja, Lahti 451/Volvoja sekä ainakin yksi OmniExpress.

Lasse

Re: Bruxelles, Luxembourg et Paris

ViestiKirjoittaja Lasse » 17 Syys 2008 18:17

Mikko112 kirjoitti:Riikastakin Eurolinesillä pääsi vissiin useampaankin suuntaan. Kalustona siellä näytti olevan Setroja, Lahti 451/Volvoja sekä ainakin yksi OmniExpress.


Jo Tallinnasta pääsee ympäri Eurooppaa, eri asia sitten kannattaako länteen mennä Tallinnan vai Tukholman kautta. Itse olen kokeillut Tallinna-Varsova reittiä muutama vuosi sitten.


Palaa sivulle “Ulkomaan ihmeitä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa