Kreetan kuulumisia

Ulkomaalaisia busseja.
simppa
*****
*****
Viestit: 665
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 21 times

Kreetan kuulumisia

ViestiKirjoittaja simppa » 22 Loka 2010 12:38

Enin osa muksujen syyslomaviikosta kului Kreetalla Hanian ympäristössä. Pyrimme liikkumaan matkakohteissa aina paikallista joukkoliikennettä käyttäen, jos sitä vain on tarjolla. No aikoinaan Egyptin Luxorissa olisi ollut tarjolla sivuovettomia Hiaceja ja Urvaneita, mutta hinta-hengissäsäilymissuhde oli liian heikko - tyydyimme siis hevosvetoiseen "taksiin".

Hanian lähiliikennekalusto koostui havaintojen mukaan pelkästään Mersuista, aina vanhoista O303 originaaleista tuliteriin nivel-Citaroihin. Yhdellä pätkällä oli tosiaan niin uusi nivelcitaro, että oikein piti etsimällä etsiä kulunutta kohtaa sisällä! Matkan hinta 1,40 eur ainakin Plataniaksen ja Hanian välillä (= n. 20 km) ja kaikilta yli 5-vuotiailta. Samaan hintaan sai rahastajan palvelut eli kuski vain hoiti ajopuolen. Vähää ennen eka matkan poistumispysäkkiä sangen roiston näköinen rahastaja pääsi nappaamaan mun sormista vähää aikaisemmin myymänsä liput takaisin, siis selvä tapaus: liput uudestaan myyntiin ja näin saatiin paikattua rahastajan epäilemättä vaatimatonta palkkaa.

Kaksiovisissa kamppeissa matkustajien kyytiinnousu ja poistuminen tapahtui aina takaovesta, etuoven ollessa lähinnä koristeena. Yhdellä pysäkillä pakkasi naurattamaan, kun paikallinen papparainen ison laukun kanssa nousi kyytiin: bussin pysähdyttyä tavaratilan luukku nousi ylös kuskin napinpainalluksen tuloksena ja pappa kipusi kyytiin (huonojalkaiset älkööt siis vaivautuko) takaoven jyrkkiä portaita. Ja napista luukku kiinni. (Useimmat Haniasta länteen kulkevat bussit olivat korkeita ex-turistikamppeita.) Ei siis Herra Kuljettajan tarvinnut vaivautua nostamaan ahteriaan kuskinpenkistä. Kuskin ja oikean puoleisen etummaisen penkin välissä oli myös putkimallinen portti ettei vain kukaan erehtyisi yrittämään ulos etuovesta.

Hanian linja-autoasema oli myös kokemus sinällään! Kooltaan ehkä puolen hehtaarin luokkaa, ehkä allekin, jolle oli ahdettu 40-50 bussia, mukaanlukien asemarakennus ja pesupaikka. Matkustajat puikkelehtivat bussien välissä, ei lähtö- eikä saapumislaitureita. Tai linja-autorakennuskatoksen viereiset "laituripaikat" olivat parkkeerattujen bussien miehittämät. Matkustajien jättö ja lähtö tapahtui paikan keskellä. Rakennuksen sisällä oli kuitenkin selkeä lähtöaikataulu, jossa myös päätepysäkkien nimet länsimaisin kirjaimin. Kuulutuksista, kreikaksi ja englanniksi, ei saanut mitään selvää. Aikataulu ei tuntunut olevan kovin tarkka: ainakin kerran bussi lähti 2 minuuttia etuajassa ja kovin tiukkaa teki nivelcitaron vääntäminen kadulle rahastajan avustaessa senttimetripelissä.

Turisteja kuskaavat matkanjärjestäjien bussit olivat äänestä päätellen enimmäkseen Manneja ja/tai Daffeja - koreissa ei ollut alustamerkkejä. Bovaa yleisesti, ehkä myös Caetanoja yms. etelän koreja. Reittiliikennettä hoitaa KTEL niminen firma.

Palaa sivulle “Ulkomaan ihmeitä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa