Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

Linja-autokuvia ja niistä keskustelua. Käyttäjät saavat vapaasti laittaa kuvia esille.
deca320
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:15

Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja deca320 » 25 Marras 2015 15:29

Pari bussinraatoa Oulun kupeesta, erään talon pihapiirissä. Tekniikka puuttuu molemmista.

Kuva
Kuva
Kuva
Googlettamalla selvis että kyseessä on tämä Kutteri. Kuva löytyi netistä. Lieneekö harvinainen tuollainen Kutter 9 pätkä Sisu..?

Kuva
Kuva
Kuva
Googlettelemalla selvisi että Delta200 raato on siis tämä. Ja tämäkin kuva netistä.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1115
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 28 times
Viesti:

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja Sycorax » 25 Marras 2015 22:37

Taitaa olla aika harvinainen tuollainen yksilehtinen vippiovi Kutter 9:ssä.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Satunnainen bongari
**
**
Viestit: 84
Liittynyt: 22 Helmi 2007 13:23
On kiitetty: 1 time

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja Satunnainen bongari » 25 Marras 2015 23:59

Olisiko tuo yksilehtinen vippiovimalli ollut käytössä ennen kääntöoven lanseerausta ysi-Kutteriin niille asiakkaille, jotka eivät olisi halunneet autoonsa kaksilehtistä vippiovea?

Bussidatasta löytyy kuvia myös muista Kuttereista vastaavalla yksilehtisellä vippiovella, mutta ne kaikki taitavat olla valmistuneita noin 70/80-luvun taitteessa? Kääntöoven käyttöönoton jälkeen näitä yksilehtisiä vippiovia ei taidettu enää rakentaa Kutterilla ainakaan kovinkaan moneen koriin? Toki voin olla väärässä.

Jostain syystä olen siinä käsityksessä, että kääntöoven lanseerauksen jälkeen ei ainakaan kovinkaan moneen Kutteriin olisi enää asennettu kaksi- tai yksilehtistä vippiovea. Kääntöovi saattoi tulla laajempaan käyttöön vuoden 1982 malleihin, ellei jo loppuvuonna 81? Kuka tietäisi paremmin?

deca320
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:15

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja deca320 » 26 Marras 2015 00:16

Kuva

Kutterissa jännästi nuo takaosan penkit ja pieni pöytä. Ne todellakin on siinä tuolla tavalla kuin katsastustodistukseenkin on piirretty.

kutter7
**
**
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Heinä 2007 23:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja kutter7 » 26 Marras 2015 15:52

Vuoden 1980 aikana on asennettu ensimmäiset kääntöovet Kutter 9 malliin. Siihen asti ovet olivat yksi lehtisiä tai kaksi lehtisiä vippiovia. Olen valokuvien perusteella tutkinut asiaa kori numerossa 432 olisi kääntoovet edessä ja keskellä. Kutter 9 432 Friherrsin Auto 5 ANM-105 Scania BR86S-73 1801570 1+1+0 57+6K 02.10.80 >TYLLILÄ P LINJA 9 UPJ-109

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja J_J » 26 Marras 2015 22:11

deca320 kirjoitti:Kuva

Kutterissa jännästi nuo takaosan penkit ja pieni pöytä. Ne todellakin on siinä tuolla tavalla kuin katsastustodistukseenkin on piirretty.

Tuohan on ihan tyypillinen/perinteinen "pokeriperä", jollaisella varustettuja tiluriautoja on Suomeen tehty vuosikymmeniä niin kotimaisten, kuin ulkomaistenkin kori-/bussitehtaiden toimesta. Ainakin 70-luvulta lähtien, kenties jo aiemminkin aina näihin päiviin asti. Tokkopa tuo ihan harvinainen on muuallakaan maailmalla.

Sisun alustalle rakennettu pätkä-9 tilurivarustein sen sijaan lienee hyvin harvinainen :nortti
En ole rasisti - olen realisti...

deca320
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:15

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja deca320 » 27 Marras 2015 11:20

Aijjaa se on ihan tavallinen tuo u-ryhmä perällä. En ole itse perehtynyt linja-autoihin juurikaan, mitä nyt vähän työn puolesta aikanaan. (raskaankaluston merkkiliikkeessä) Sitten tuli hommattua itselle tuo 320 Deca motorhome. (autonkuljetustila takaosassa) Sitä kautta sitten alkanut kiinnostaa muutenkin, ja tätäkin foorumia tullut selailtua läpi.

Mietityttää että pitäisikö tuo pätkä-9 pelastaa omalle tontille ennen kuin romu-ukko sen noutaa. (tuo ysi kiinnostaa jo sen takia että tuo Oulu stevedoring on nykyinen työnantajani.)

Se on parin kilometrin päässä omilta tiluksiltani, mutta taka-akselin puuttuminen on pieni ongelma.. :remppa

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja J_J » 27 Marras 2015 11:43

deca320 kirjoitti:Aijjaa se on ihan tavallinen tuo u-ryhmä perällä. En ole itse perehtynyt linja-autoihin juurikaan, mitä nyt vähän työn puolesta aikanaan. (raskaankaluston merkkiliikkeessä) Sitten tuli hommattua itselle tuo 320 Deca motorhome. (autonkuljetustila takaosassa) Sitä kautta sitten alkanut kiinnostaa muutenkin, ja tätäkin foorumia tullut selailtua läpi.

Mietityttää että pitäisikö tuo pätkä-9 pelastaa omalle tontille ennen kuin romu-ukko sen noutaa. (tuo ysi kiinnostaa jo sen takia että tuo Oulu stevedoring on nykyinen työnantajani.)

Se on parin kilometrin päässä omilta tiluksiltani, mutta taka-akselin puuttuminen on pieni ongelma.. :remppa

Jos laania tiluksilla on, ja lompakossa muutakin ku pimeää, niin kyllähän tuo pelastuksen ansaitsisi. Onko minkälaisessa kunnossa muuten, eli olisiko järkevällä työmäärällä elvytettävissä säilönnän arvoiseksi? Varaosien saanti voipi olla hankalaa/mahdotonta, mutta paljonhan tuon ajan vekottimeen tekijämies tekee itse omin kätösin (ei, itse en ole sellainen tekijämies) :otp
En ole rasisti - olen realisti...

deca320
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:15

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja deca320 » 27 Marras 2015 12:52

Sanotaanko niin että tilaa tontilla kyllä on, ja ei ole naapureita näköpiirissä. Eli ei pääse kukaan valittamaan kun autonromuja piha täynnä. (vaimo korkeintaan :otp ) Lompakossa kylläkin lähes pimeää tai ainakin varsin hämärää juurikin näiden tiluksien hankinnan vuoksi.

Lähinnä ajattelin että pelastaisiko tuon, niin saisi ainakin jatkoaikaa sulattoon menolta. Työkaveri on tuohon aikanaan (-80 luvulla) vaihtanut volvon 9.6 mahurin koneen kokoajan reistailleen AEC:n tilalle. (mutta kuten aikaisemmin totesin niin moottori,vaihteisto ja taka-akseli siitä on hävinnyt) Eikai olisi suuri rikos jos tuohon joskus istuttaisi jonkin uudemman ja varmemman tekniikan vaikka automaatilla ja tekisi siitä vaikka retkeilyauton.

Joka päivä töissä isoja koneita korjaillaan, joten sen puolesta varmaan onnistuisi elvyttää mutta aika, raha jne. niin tiedäppä sitten taas.. :seko

deca320
*
*
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:15

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja deca320 » 27 Marras 2015 13:05

Onko muuten tuollainen 9 kutteri rosteria korin alarakenteiden osalta kuten Deca? (Decassa ruostetta oikeastaan vain ikkunoiden kehyksissä,tyyppivika )
Pitää käydä joku päivä tuota ysiä valoisan aikaan ihmettelemässä vielä.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1115
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 28 times
Viesti:

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja Sycorax » 27 Marras 2015 13:14

Ei se mikään mahdottomuus varmaan olisi löytää jotain vanhaa B10M-tekniikkaa, vaikka väliaikaisesti tuollaiseen. Siis moottoria, vaihteistoa, perää ja akselia.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja J_J » 27 Marras 2015 13:26

Sycorax kirjoitti:Ei se mikään mahdottomuus varmaan olisi löytää jotain vanhaa B10M-tekniikkaa, vaikka väliaikaisesti tuollaiseen. Siis moottoria, vaihteistoa, perää ja akselia.

Tuota perustekniikkaahan makaa kaikki pihat ja metsät täynnä, sellaisilla kun vielä tehdään ihan töitäkin :)
En ole rasisti - olen realisti...

Veke
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Loka 2015 22:26
On kiittänyt: 3 times

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja Veke » 01 Joulu 2015 13:56

Deca mallia tehtiin jonkunverran vippiovella. MM. Lauttakylän autolle Scanian alustalle. Pari muistan jotka siirrettiin Lahteen vanhuudenpäiviksi.

Lahti10
*
*
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2010 21:17
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 1 time

Re: Kutter 9 pätkä Sisu & Delta200 Bf111 raadot

ViestiKirjoittaja Lahti10 » 08 Marras 2017 21:01

Mitäs näille nykyään kuuluu?


Palaa sivulle “Linja-autokuvat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kyydissäolija ja 4 vierailijaa