Mielipiteitä OmniExpressistä

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
sisumies
*******
*******
Viestit: 1438
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja sisumies » 17 Loka 2011 08:28

Vaikka Rellusta löytyisikin ihan samaa rautaa kuin Volvosta, ovat patongit kuitenkin
virittäneet softaa mieleisekseen, joten aivan täysin samanlaisia eivät moottorit ja
robottilootat sitten loppupelissä kuitenkaan ole.

tkp
*****
*****
Viestit: 625
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 28 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja tkp » 17 Loka 2011 11:12

J_J kirjoitti:Uudella tai vanhallakaan OptiCruisella en ole metriäkään ajanut, mutta matkustuskokemusten perusteella en sitä suuresti ylistäisi, vaikka vaihtamisnopeus saattaakin olla kilpailijan robottia nopeampi ;)


10 vuotta vanhaa ja miljoona kilometriä nähnyttä opticruisea pari vuotta ajaneena en nyt sitä ihmeemmin ylistäisi. Parhaiten laatikko toimi kun käytti sitä normaalin laatikon tavoin kytkintä käyttäen manuaalina. Automaatilla todella hidas vaihtamaan ja välillä saattoi matkanteko hyytyä siihen että laatikko jäi "jumiin" kahden vaihteen välille, mittariston näytössä lukee "clutch" ja vaikka kuinka polkee kytkintä ei laatikko löydä vaihdetta ilman että käyttää vapaalla ja sitten manuaalisesti hakee halutun vaihteen, tosin tänä aikana varsinkin ylämäessä vauhti on jo hävinnyt... Tuli tavallista sähkökeppiä ikävä, tai edes sitä rautakeppiä :) . Saman ikäinen ja samat kilometrit nähnyt EGS olisi tarjonnut huomattavasti tuskattomampaa kyytiä :)

LahtiScania
****
****
Viestit: 304
Liittynyt: 22 Maalis 2007 09:48
Paikkakunta: Keski-Suomi
On kiittänyt: 16 times
On kiitetty: 8 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja LahtiScania » 17 Loka 2011 14:37

Samanlaiseen lopputulokseen olen itsekkin tullut noiden enemmän ajettujen ja vähän kovemmalla kädellä pidettyjen Opticruisien kanssa.
Mutta onneksi ainakin noiden 12-litraisten kanssa vaihtamisen tarve mäkilöissä on vähäisempää ;)
Toki tuo 4-sarjojen Opticruise on kehityksessä huomattavasti edeltäjäänsä CAG:tä pidemmällä tuossa automaattiajossa, eikä esimerkiksi tarjoa 1600rpm kohdalla pykälää pienempää kiihdytyksessä...
I-shiftiin verrattuna pidän enemmän tästä 5-sarjan Opticruisen ilman kytkintä tapahtuvien vaihtojen nopeudesta ja tasaisuudesta.
Onhan noissa I-shifteissäkin eroja, kun ohjelmiakin on useampaa sorttia ja kaikki yksilöt ei milloinkaan ole samankaltaisia joten on vastaan tullut Opticruiselle pärjääviä laatikoitakin ja ehkä jopa hieman parempia, mutta harvassa ne on.
Noita EGS:iä ja automaatteja ei pitäisi edes verrata toisiinsa vaan vertailussa rinnalle tulisi ottaa CS-7.
Näillä molemmilla taitava kuljettaja päihittää tasaisuudessaan kaikki robotit ja automatisoidut laatikot. :noaja
Scania OmniExpress - King Of The Road

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Anssi » 17 Loka 2011 19:31

asiakaspalvelija kirjoitti:Olisi hassua jos Renaultin OptiDriver olisi kovin paljon Volvon I-Shiftiä nopeampi kun ainakin euro4:stä alkaen niissä on käytetty täsmälleen samaa vaihteistoa, vipu ohjaamossa vaan erilainen. Saman konsernin tuotteita kun ovat. Olet todennäköisesti ajanut vanhalla Volvolla ja uudemmilla Relluilla ja Scanioilla.


Kyllä tällainen vaikutelma jäi kun sain ajaa vieläpä samaa reittiä molemmilla mutta tilanne oli kyllä päinvastoin. Uudempi on -11 Volvo FH13 460 ja toinen -09 Renault Kerax OptiDriverillä. Volvossa 37,5 tonnia muovia ja Renussa 36 tonnia tukkipuuta. Molemmilla ajoin samalla tavalla, että hiljaisella vauhdilla risteykseen ja käännös oikeaan ja kiihdytys automaattiasennossa. Volvo "niiasi" ihan kunnolla ennen kuin vaihde vaihtui ja vauhti alkoi kasvaa kun OptiDriver tuntui napsauttavan jo saman tien isompaa pykälää pesään ja muutenkin kiihtyvyys tuollaisesta 30 km/h -> 80 km/h tuntui nopeammalta.

Volvo on 8,2 m pitkällä kopalla, 4-akselisella sinkkupyöräkärryllä ja sippitelillä kun Renu oli pölliauto, jossa teliveto napaperillä ja 4-akselinen paripyöräkärry. Vertailuajankohta on tosin hieman pidempi kun ajoin Renulla pari vuotta sitten ja keväällä tällä Volvolla.

Ja tuohon Omnin kaapparioveen, siellähän on ylhäällä säppi jonka pitäisi lukita ja vetää ovi tiiviisti kiinni ja estää näin oven suhiseminen. Huomasin tuossa talvella Oulu-Joensuu-vuoron Omneista, että osaa ovi silti jäädä raolleen suhisemaan, jos jää lukkohahlojen päälle.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1125
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Sycorax » 17 Loka 2011 20:22

Onko se lukkosäppi missä kohti ovea? Citarossa on sama systeemi, siinä säppi on oven etureunassa, vauhdissa tahtoi oven takareuna nousta irti tiivisteistä aiheuttaen suorastaan infernaalisen metelin verrattuna melutasoon muuten.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja J_J » 17 Loka 2011 23:32

LahtiScania kirjoitti:Noita EGS:iä ja automaatteja ei pitäisi edes verrata toisiinsa vaan vertailussa rinnalle tulisi ottaa CS-7.
Näillä molemmilla taitava kuljettaja päihittää tasaisuudessaan kaikki robotit ja automatisoidut laatikot. :noaja

^ +1 ;)
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1363
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 18 Loka 2011 04:43

Anssi kirjoitti:Volvo on 8,2 m pitkällä kopalla, 4-akselisella sinkkupyöräkärryllä ja sippitelillä kun Renu oli pölliauto, jossa teliveto napaperillä ja 4-akselinen paripyöräkärry. Vertailuajankohta on tosin hieman pidempi kun ajoin Renulla pari vuotta sitten ja keväällä tällä Volvolla.


Eli kyseinen Volvo on puhdas maantieauto ja Rellu on pölliauto jolla ne pöllit haetaan metsästä asti. Toisessa ihan taloudellisuuteen tähtäävä vaihteisto-ohjelma ja toisessa maasto-olosuhteisiin tehty ohjelma. Ja siellä maastossahan pärjää paremmin jos vaihteisto on ohjelmoitu vaihtamaan pykälän kerrallaan ylöspäin ettei vauhti ehdi hiipua vaihdon aikana, maantieautossa voi monessa tilanteessa harppoa 2-3 pykälääkin kerralla ja säästää polttoainetta samalla. Outoa olisikin jos kaksi em. autoa vaihtaisi samalla tavalla. :)

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Anssi » 18 Loka 2011 11:23

Sycorax kirjoitti:Onko se lukkosäppi missä kohti ovea? Citarossa on sama systeemi, siinä säppi on oven etureunassa, vauhdissa tahtoi oven takareuna nousta irti tiivisteistä aiheuttaen suorastaan infernaalisen metelin verrattuna melutasoon muuten.


Jos nyt oikein osaan selittää niin se säppi on siinä oven etureunasta katsottuna ehkä 20 cm taaksepäin.

Sehän tässä se vitsi onkin, että minkä helvetin takia ei voisi olla sellaista samantyyppistä ohjelmaa myös maantieautoissa? Rivakammat liikkeellelähdöt ja nopeammin marssivauhtiin ja sitten se pihistelyohjelma päälle. En nyt ymmärrä mitä taloudellisuutta se on jos marssivauhdin kelaamiseen ei riitä kilometrin mittainen suorakaan. Renulla sentään maisema alkoi vaihtua mukavasti automaattiasennollakin vaikka erilainen vaihto-ohjelma olikin. :tylsää

Ei siinä, mukavia ajettavia molemmat mutta kun saisi yhdistää toisen auton vaihteiston ja toisen ajomukavuuden niin tuliskohan siitä täydellinen? :vm

jyyki
****
****
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Loka 2006 12:40
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 2 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja jyyki » 18 Loka 2011 16:11

Anssi kirjoitti:Ei siinä, mukavia ajettavia molemmat mutta kun saisi yhdistää toisen auton vaihteiston ja toisen ajomukavuuden niin tuliskohan siitä täydellinen? :vm


Ei tule jos yhdistät Volvon ja Renun... :hieh

sisumies
*******
*******
Viestit: 1438
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja sisumies » 18 Loka 2011 17:22

Jatkossa näissä automaateissa kuski saa valita maasto, maantieajo etc-ohjelman tilanteen mukaan.
Tekniikka kehittyy, toivottavasti vikaherkkyys ei kasva samaa tahtia.

Nyt ollaan jo ihan kuorma-autopuolen asioissa, alkuperäinen aihe oli OE. Mutta kyllä bussikuskikin hyötyy
kehittyneestä automaatista, vaikka ei tarvitsekaan esim maastoajo-ohjelmaa, mutta esim liukkaankelin
ohjelma voi olla mukava napsauttaa päälle tarpeen vaatiessa.

m.k
**
**
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Helmi 2010 14:42

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja m.k » 19 Loka 2011 20:34

sisumies kirjoitti:Jatkossa näissä automaateissa kuski saa valita maasto, maantieajo etc-ohjelman tilanteen mukaan.
Aikaisemmin olikin huomattavan vaikeaa kun kuljettaja sai valita vaihteen tilanteen mukaan...

sisumies
*******
*******
Viestit: 1438
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja sisumies » 19 Loka 2011 21:09

Itse ajelen keppivaihteisella ja tykkään ajella, mutta automaatit jyrää meitin,
kohta keppivaihteista ei saa enää vaikka kuinka haluaisi. Ja jos on automaatti,
niin kai sitten samantien älykäs ja toimiva.

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja enrukokko » 24 Huhti 2013 18:24

Yksi kysymys tuli mieleen:
Saako Omniin valita oman mielensä mukaan keski/takaoven?
Vai onko tietyt mallit tietyllä ovituksella?

Eiköhän melkein kaikki Suomen Omnit ole 1+0+1 ovitettuja?
PL:llä taitaa olla 1+1,5+0 ovitettuja Omneja Finnairin ajossa.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1438
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja sisumies » 24 Huhti 2013 19:13

Tuo 1,5 ovea on minulle ihan uusi asia. :eipä

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja enrukokko » 24 Huhti 2013 19:21

sisumies kirjoitti:Tuo 1,5 ovea on minulle ihan uusi asia. :eipä


Tässä omnin esite
http://www.scania.fi/Images/SCAN_OmniRa ... 159676.pdf

1,5 ovea tarkoittaa leveää keskiovea, johon saa halutessaan invanostimen.

http://www.lahdenautokori.fi/fi/tuottee ... s+340+360/

Lahden autokorin sivuilla kerrotaan, että normaali keski/takaovi on 80cm leveä
ja leveä keskiovi 120cm.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija