Mielipiteitä OmniExpressistä

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Hämis
***
***
Viestit: 111
Liittynyt: 14 Helmi 2008 22:10
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 6 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Hämis » 16 Helmi 2011 00:28

Nyt olemme saaneet nauttia epäonni experseistä jo pidemmän aikaa. Ikävää on todeta, että Lahden autokori on ottanut takapakkia ja varmasti pahasti takkiinsa tämän bussimallin kohdalla. Uutta tekniikkaa on käytetty paljon ja tuntuu että niiden testaus on jäänyt täysin tekemättä. Ongelmia on tuntunut olevan lähes jokaisen Omnin kohdalla eri firmoissa. Takuukorjauksia on tehty valtavasti eikä nekään tunnu aina onnistuneen... Pahin kuulemani takuukorjauksessa käynyt on vuoden vanha omni joka oli umpi homeessa veden päästyä eristeisiin!
Toivottavasti uudempaan malliin on saatu edes vähän panostettua ja laatua parannettua. Olisi kaikkien kannalta hyvä jos koriteollisuutta saataisiin pysymään kotimaassa, mutta myynti voi hieman kärsiä jos laatu on sutta ja sekundaa.
Tässä muutamia esimerkkejä/tyyppivikoja:
-wc:n virrat katoaa kun painaa wc-huuhtelunappia, tulee takaisin päävirran katkaisun jälkeen.
-ovien paineanturit reistaa, jolloin "summeri" pimpottaa koko ajan ajon aikana.
-ovet saattaa aueta omia aikojaan
-ilmastointi/lämmitysjärjestelmässä venttiilivikoja, hapettumia jolloin matkustamon lämmitys ja puhallus ei toimi kunnolla.
-edestä jokainen Omni on yli -15 asteen pakkasella kuin pakastearkku. Puhaltaa eteen kylmää/haaleaa ilmaa ajon aikana.
Syy, liian pieneksi mitoitettu etukenno sekä eristeiden puute.
-Etulämmityksen puhallusta suuntaavien läppien moottorien rikkoutuminen.
-Ovijarru voi jäädä päälle jolloin auto ei liiku ilman liittimien irroittamista.
-Moottoritilan luukku sekä luukun lukitukset surkeat, jolloin luukku voi aueta ajon aikana.
-keskikäytävän DVD-monitorin kääntömoottori ei pidä monitoria ylhäällä, jolloin matkustajien päät osuu siihen kävellessä.
Räminää ja kolinaa vuodesta 1945 LAK

Makeone
*****
*****
Viestit: 526
Liittynyt: 10 Helmi 2007 20:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Makeone » 16 Helmi 2011 01:26

Menee nyt hieman mutu:ksi, mutta epäilen, ettei LAK enään paljoa huolestu myynnin heikkoudesta, kun Scania hoitaa kaiken myynnin, he vain rakentavat korin alustan päälle ja se siitä...ikävä kyllä :(

Silloin kun LAK sai vielä itse päättää mitä se koritti ja suunnitella korit sen mukaan, ne vielä jotekin toimivat, vaikkakin iän myötä alkoivat mm. satamaan sisälle ynnä muuta mukavaa.

Sellaista se on, se kehitys, kohta alkaa tulemaan laadukkaita kiinalaisia busseja suomeen...kestävät vuoden... 8) (Siis kaukoliikenneautoja...)

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 16 Helmi 2011 10:56

Harmillisen paljon pikkuvikoja. Aiemmin esim. lähiliikenteessä vanha kunnon Flyer sai kiitosta käytännön toimivuudesta. Nykyään tuntuu vähän kaikki uudet bussit olevan vasta testi vaiheessa, kun niitä jo myydään. Vesivuodot kaiketi sentään jotain yksilövikoja.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 16 Helmi 2011 18:56

Saapa nähdä tuleeko OmniExpress 320:sta parempi. Bussi Ammattilainen -lehdessä lupailivat että ainakin kuljettajan paikasta tulee linjaliikennemäisempi. Ja sen jälkeen linjaliikenneohjaamon saanee pikavuoromalleihinkin.

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Anssi » 17 Helmi 2011 09:50

Teki mieleni laittaa OmniE:n kuljettajapaikan tehneeseen suunnittelutoimistoon viestiä AKT:n lehdessä olleen jutun perusteella, että käytännöllisyyskö on heiltä kiellettyä?

Itse 176 cm ja 80 kg niin mahdun kyllä hyvinkin Omnin penkkiin, mutta nappuloiden sijoitteluun olisivat voineet kiinnittää paremmin huomiota. Yleensäkin pienen ajomäärän jälkeen kokemus on itsellä ihan jees, tosin olo oli välillä kuin lottoarvonnassa kun yritti löytää nappuloita. Ehkä viikon ajon jälkeen alkaisi muistaa missä mikäkin nappi on.

Scanian ohjaus olevan Omnissa herkempi kuin vanhemmissa Eagle-malleissa, R500-Scaniassa (Täysperäyhdistelmä) oli sama tunne vanhan 144-Scanian jälkeen. Voisi sanoa, että sama vika oli Sisun kuorma-autoissa, että tuote lähtee asiakkaille testattavaksi. Itsekin jouduin kuuntelemaan asiakkaiden kiukunpurkauksia muutama vuosi sitten kun siellä olin töissä.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 17 Helmi 2011 12:44

Anssi kirjoitti:Scanian ohjaus olevan Omnissa herkempi kuin vanhemmissa Eagle-malleissa, R500-Scaniassa (Täysperäyhdistelmä) oli sama tunne vanhan 144-Scanian jälkeen.


Saman havainnon olen itse tehnyt että ohjaus 4- ja "vitos"-sarjojen kesken on ihan eri tuntuinen. Oli kyseessä siis kuorma-auto tai linjuri. 4-sarja oli paljon napakampi. Oikeastaan täydellinen ohjattava.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 17 Helmi 2011 14:40

Ainakin uudempien Scalojen osalta telipeli on ohjaukseltaan paljon parempi verrattuna kaksiakseliseen. Lyhemmässä versiossa ainakin v.08 malleissa on pyörien kääntymiskulmassa jotain pielessä, kun tahtoo herkästi puskea. Tuntuma vähän kuin vanhan mallisessa Saab 900:ssa, eli toinen pyörä kääntyy väärässä suhteessa toiseen. Telissä ei mitään ongelmaa ainakaan huomaa.

tkp
*****
*****
Viestit: 632
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja tkp » 17 Helmi 2011 14:49

TAKAMOOTTORI kirjoitti:Lyhemmässä versiossa ainakin v.08 malleissa on pyörien kääntymiskulmassa jotain pielessä, kun tahtoo herkästi puskea.


03-vuoden K114 seitsemän metrin akselivälillä ja jäykällä etuakselilla ei tahtonut kääntyä edes märällä asfaltilla joten aika normaalia tuo on... Telipelissä varmaan kääntyvä teli auttaa asiaa.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 17 Helmi 2011 19:37

Olen kummastellut tuota huonoa kääntymistä kaksiakselisissa L94 paikkureissakin. Loivat käännökset menee hyvin mutta tiukassa paikassa tuntuu kuin aurauskulma vääntyisi reilusti pieleen. Firman ainoassa teli-L94:ssä en samaa ole huomannut, eikä teli-K270:ssa.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 18 Helmi 2011 03:37

Kokemuksia Scaloista Paunulta niin ne lyhkäsemmät ja uudemmat kääntyi, vanhemmat ei. Vanhemmat olivat lisäksi melkoisia käärmeitä kulkemaan vaikkakin ohjaus oli vakaa. Jotenkin vaan tuntui kun auto olisi kiemurtanut koko ajan. Lehtimäeltä kokemusta on taas K230 mallista ja voi huh huh ainakin märällä tai jäällä sitä puskemista.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1133
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 24 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Sycorax » 18 Helmi 2011 06:21

Emmä kyllä niillä K230 ajaessa kovin kummoista puskemista huomannu, aika surutta sai kantata menemään, kunhan ei kaasu pohjassa yrittäny vääntää menemään.

LAK voisi vaihtaa tuotteidensa nimeksi Wulf, sen verran susia ovat nämä tuotokset viimeaikoina olleet... Oikeastaan, mitä vanhempi LAK, sen paremmin se toimii...
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Ak_81
****
****
Viestit: 488
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 10 Syys 2011 22:39

Minkälaisia kokemuksia muilla on kytkinpolkimettomasta opticruisesta näissä?
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Anssi » 16 Loka 2011 14:26

Tuli tuossa vapaapäivänä otettua bussikyytiä Pohjolan Matkan Omnilla sellainen 100 km verran. Lämpöä piisasi nollakelissä ihan hyvin, ovi ei suhissut kuten vanhemmissa "kaappariovissa" eikä äänitasossakaan ollut moittimista, hyvin tultiin kuskin kanssa juttuun.
Kyselin Joensuun korjaamopomolta, miten Omnit on pelanneet. Hyvin ovat kaikki menneet ja viatkin on korjattu LAKilla kiitettävästi. Käytävän leveydestä oli joskus moitteita mutta ainakin itselleni käytävä on ihan riittävän leveä kulkea.
Muutaman kilometrin ComfortShiftillä ajaneena täytyy edelleenkin sanoa, että kyllä OptiCruise olisi parempi. Rekkapuolella Volvon I-Shiftillä ajaneena täytyy verrata sen verran että hidas on I-Shift vaihtamaan verrattuna Scanian OptiCruiseen tai jopa Rellun OptiDriveriin ainakin raskaalla puolella. Mieluiten ajan itse I-Shiftillä manuaaliasennossa kuin automaattiasennossa.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja J_J » 16 Loka 2011 20:00

Anssi kirjoitti:Tuli tuossa vapaapäivänä otettua bussikyytiä Pohjolan Matkan Omnilla sellainen 100 km verran. Lämpöä piisasi nollakelissä ihan hyvin, ovi ei suhissut kuten vanhemmissa "kaappariovissa" eikä äänitasossakaan ollut moittimista, hyvin tultiin kuskin kanssa juttuun.
Kyselin Joensuun korjaamopomolta, miten Omnit on pelanneet. Hyvin ovat kaikki menneet ja viatkin on korjattu LAKilla kiitettävästi. Käytävän leveydestä oli joskus moitteita mutta ainakin itselleni käytävä on ihan riittävän leveä kulkea.
Muutaman kilometrin ComfortShiftillä ajaneena täytyy edelleenkin sanoa, että kyllä OptiCruise olisi parempi. Rekkapuolella Volvon I-Shiftillä ajaneena täytyy verrata sen verran että hidas on I-Shift vaihtamaan verrattuna Scanian OptiCruiseen tai jopa Rellun OptiDriveriin ainakin raskaalla puolella. Mieluiten ajan itse I-Shiftillä manuaaliasennossa kuin automaattiasennossa.

Pari pientä kommenttia kirjoitukseesi...

- Vanhoissakaan "kaappari-" eli vippiovissa ei mielestäni ollut suhinavaivoja, mikäli ovi karmeineen ja vivustoineen oli ehjä, kolhimaton ja säädetty kohdalleen. Vaivat yleensä alkoivat ensimmäisen kunnon pusun jälkeen, jolloin ovi saattoi jäädä jostain kiilasta raolleen viheltää vauhdissa muuten vaan. Suuri osa "vanhojen" vippiovien ongelmista muutenkin oli käyttäjäin aikaansaamaa, mm. yritettiin sulkea ovi liikkeelle lähdön jo tapahduttua.

- Volvon I-Shiftin vaihtamisnopeudet vaihtelee sukupolvittain suurestikin. Ensimmäiset asiakkaille bussikäyttöön toimitetut (2004 paikkeilla) yksilöt on huomattavan hitaita vaihtamaan eikä vaihteiston älykkyys muutenkaan pääse häikäisemään. Liikkeellelähtövaihde on yleensä se yksi ja sama ennakkoon ohjelmoitu riippumatta kuormasta tai maaston muodosta (ylämäki, tasamaa tai alamäki). Vastaavasti taas viimeisimmät kehitysversiot osaavat jo huomattavasti paremmin haistella mm. auton kuormaa ja maastoa, sekä valita liikkeellelähtövaihteen näiden tietojen perusteella. Myös vaihteiston toimintalogiikka ("äly") on kehittynyt tuntuvasti iäkkäimpiin verrattuna. Vaihtamisnopeuskin on aivan toista luokkaa. Ennakointi ja edessä olevan maaston tunnistaminen toki uusimmillekin ohjausyksiköille on käytännössä mahdotonta.

Uudella tai vanhallakaan OptiCruisella en ole metriäkään ajanut, mutta matkustuskokemusten perusteella en sitä suuresti ylistäisi, vaikka vaihtamisnopeus saattaakin olla kilpailijan robottia nopeampi ;)
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 17 Loka 2011 04:17

Olisi hassua jos Renaultin OptiDriver olisi kovin paljon Volvon I-Shiftiä nopeampi kun ainakin euro4:stä alkaen niissä on käytetty täsmälleen samaa vaihteistoa, vipu ohjaamossa vaan erilainen. Saman konsernin tuotteita kun ovat. Olet todennäköisesti ajanut vanhalla Volvolla ja uudemmilla Relluilla ja Scanioilla.

I-Shiftillä ja vastaavilla suosittelen ajamaan pääsääntöisesti automaattiasennossa (poikkeustilanteet erikseen), uudemmissa on keskiverto kuljettajaa parempi äly vaihteiden valintaan ja niitä vanhempiakin on pienen totuttelun jälkeen helpompi käskyttää vaihtamaan halutulla hetkellä kaasupolkimen liikkeitä käyttäen kuin vaihdevivusta napsutellen.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa