Mielipiteitä OmniExpressistä

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Avatar
linjuriässä
******
******
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2007 10:51
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja linjuriässä » 22 Elo 2007 07:52

On see kyl hieno kori 8) Vaikken noina aikoina olekaan elänyt, niin silti hattua nostan rohkealle korisuunnittelijalle. Jos ei silloin hänen tuotoksiaan arvostettu niin ehkä nyt sitten.

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

ViestiKirjoittaja sv » 22 Elo 2007 11:41

KM kirjoitti:
linjuriässä kirjoitti:Tätä mää vähän hainkin. Ei se nyt niiiiiin kamala ole. Vähän niinkuin Delta 500 aikanaa, mutta ihan kelpo peli. Ja onhan se kuitenkin Scaania. :)


Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä se delta 500 oli? Delta 100, 200, 300 ja 400 on kyllä tuttuja :roll: :?:



Täältä löytyy kuva Delta 500:sta ja muistakin malleista:
kliks.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 22 Elo 2007 18:40

linjuriässä kirjoitti:
Samppa82 kirjoitti:
linjuriässä kirjoitti:OmniExpress - tulevaisuuden museoauto. Toivotaan että Raimo O. älyää laittaa SL 820:n talliin jemmaan kun se 15-20 vuotta käyttöä tulee täyteen :)


Jotain sen suuntaista. Noita kun ei voi enää korittaa uudestaan :lol: No onneksi aamulla taas mennään Scania K112/Flyer hirveää huutia Kotkaan. Ei sitä Omnia kai ihan heti saa............


Otakkonää Samppa kameran mukaan? 8)


:oops: :oops: :oops: kun joskus muistas. On tos jotain tien päältä mut pitää koittaa jos sais tänne ja sinne joskus.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
linjuriässä
******
******
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2007 10:51
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja linjuriässä » 17 Syys 2007 20:52

Osaisko joku vähän valottaa tuon viimeisimmän Falcon/Eagle-sukupolven valmistusmääriä. Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin vielä täsmennän että näitä autoja tarkotan: http://kouvolanseudunbussit.1g.fi/laurila/ERF-938.jpg

jommi
****
****
Viestit: 331
Liittynyt: 27 Elo 2006 17:10
Paikkakunta: Kuusamo
On kiittänyt: 2 times

ViestiKirjoittaja jommi » 17 Syys 2007 21:15

sv kirjoitti:Täältä löytyy kuva Delta 500:sta ja muistakin malleista:
kliks.


Tuo Delta 400 on ollut uransa varrella myös Lieksassa Pielisen Kumilla numero 5
5 SBU-422 1976 1977-01 1982 SCANIA BR145 543831 DELTA 400 145464 10+ ex.AUTOLINJAT ->J. PUNKERO 6
Tuon kuvan aikoihin omistaja on ollut J.Fischer? Koskahan tuo kuva on otettu?

tkp
*****
*****
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

ViestiKirjoittaja tkp » 18 Syys 2007 13:06

jommi kirjoitti:Tuon kuvan aikoihin omistaja on ollut J.Fischer? Koskahan tuo kuva on otettu?


Syyskuussa-2002 auto oli vielä Fischerin nimissä.

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

ViestiKirjoittaja sv » 18 Syys 2007 20:34

tkp kirjoitti:
jommi kirjoitti:Tuon kuvan aikoihin omistaja on ollut J.Fischer? Koskahan tuo kuva on otettu?


Syyskuussa-2002 auto oli vielä Fischerin nimissä.


Samoihin aikoihin ja samasta paikasta tuo mun kuva on otettu. Ainakin vuosina 2002-03 se majaili Sörnäisten rantatien varrella olevalla parkkipaikalla.

Rasbelin
**
**
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Tammi 2007 17:13

ViestiKirjoittaja Rasbelin » 02 Loka 2007 15:36

Nyt kun on jonkin aikaa ehtinyt sulatella LAK:n uutta tulokasta, niin voisi hieman summata sen aiheuttamia tuntemuksia.

Ensinnäkin täytyy sanoa, että se on minusta rehellisesti sanottuna ruma. Ei siksi, että se on olevinaan modernia suunnittelua, vaan koska se on sellaiseksi epäonnistunut. Keula on minusta aivan liian jyrkän raamikas (tulee mieleen joku iso kehonrakentajagorilla), eikä sitä ole pahemmin pyöristetty tai kallistettu, toisin kuin esim. Volvon 9700 NG. Ikkunalinja on aivan liian matala, eikä sitä voi perustella kaatumisturvallisuudella, sillä isommatkin ikkunalinjat läpäisevät ne vaatimukset. Sivuprofiili on varsin raskaanoloinen noin pienillä ikkunoilla tuohon korkeuteen suhteutettuna. Siksi toiseksi se ei ole sen vuoksi hyvä tilausajoihin, koska ihmiset haluavat hyvät näkymät ulos. Auton perä on sitten ehkä hirvein suunnittelumoka, eli aivan liian kulmikas ja muistuttaa muutenkin jotain keskeneräistä väkerrelmää.

Mitä Savonlinnassa tuli tutustuttua auton matkustamoon, ei se kyllä oikein säväyttänyt. Varsin karvalakkimainen vanhaan Eagle 560/Eagle-muotoiluun nähden. Istuimet muistuttivat jotain 90-luvun alun hollantilaista bussimuotoilua (Van Hool/Jonckheere). Sisäkatosta ja hattuhyllyjen profiileista tuli mieleen Irizar-imitointi.

Kaiken kaikkiaan uskon, että LAK on ainakin Norjan markkinoita ajatellen mennyt hieman liian pitkälle, sillä norjalaiset ostajat haluavat tietynlaista konservatiivisuutta muotoilun osalta (lähteenä nimetön edustaja koriteollisuudessa). Muutenkin minusta tuntuu, että ainoa valttikortti tulee olemaan hinta, jos sekään, nyt kun uusien EU-maiden valmistajat ovat saaneet huomiota (lue: Irisbus). Niin, ja toki se, että Scania hoitaa markkinoinnin ja myynnin. Tänä vuonna turistibussiluokassa minut on ehkä positiivisemmin yllättänyt Marcopolon Viaggio ja Irisbusin Magelys. Volvo 9700 NG ei ollut pettymys, mutta en voi pitää sitä yllätyksenä, vaan odotettuna. :) Myös Neoplan Cityliner oli odotettavasti mieluisa.

Lasse

ViestiKirjoittaja Lasse » 02 Loka 2007 16:05

Nuo sivuikkunat minuakin eniten ärsyttää tuossa Omnissa. LAK muistaakseni perusteli matalaia sivuikkunoita pyrkimyksenä pitää auton omapaino alhaalla. Tässä tavoitteessa oltiin kuulemma myös onnistuttu, sillä uusi korimalli painaa rosterista tehtynä saman verran kuin aikaisempi alumiinista tehtynä. Matkustaja ei kuitenkaan auton omapainosta tajua mitään, vaan hän haluaa hyvät näkymät, aivan kuten Rasbelin kirjoittikin. Kuljettajalle taas alhainen omapaino on lähinnä riesa, painava auto kun on monta kertaa parempi ajaa kuin kevyt. Jos puolestaan pelätään hyötykuorman puolesta, niin euroopassa siihen on löydetty ratkaisu; teliakseli, joka sekin ihmeesti parantaa auton ajettavuutta!

Matkustamostakaan ei löydy paljoa positiivista sanottavaa! Surkea viimeistely, epäonnistuneet materiaalivalinnat, sekä huonoakin surkeammat istuimet eivät tee autosta mitenkään edustavaa. Ainakin Suomessa auton pääkäyttötarkoitus lienee pikavuoroliikenne ja tilausajot, molemmat ajoja joissa vaadittaisiin hyvää matkustusmukavuutta. Tilausajoissa olisi varmaan hyvä jos autossa ei jokainen sauma repsottaisi, kuten uudessa omniexpressissä.

Paljon on siis paranneltavaa ennekuin autosta saadaan edes jonkinlaista menestystä. Monet liikennöitsijätkin tuntuvat vierastavan uutta mallia, ja pitävät sitä vielä liian raakileena.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 03 Loka 2007 11:29

Savonlinjan yksilö lienee esisarjan tuotantoa jonka perusteella en vetäisi johtopäätöksiä varsinaisten tuotantomallien laadusta.

Siitä voidaan kuitenkin lähteä että Eaglen laadusta ei ole kuin yksi tie, ylöspäin. Kaikki sitä huonompi olisi joko laitonta tai täysin käyttökelvotonta.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 16 Loka 2008 15:46

Äsken kyydissäni oli kaksi 10-12v lasta jotka näkivät OmniExpressin (PL:n EB) ensimmäistä kertaa. "Vau kato kuinka hieno ExpressBus tuolla on!" "Tosi hieno!" "Varsinkin noi takavalot on hienot, se on hienoin kohta siinä."

Minä purin huuleen että sain pokan pitämään. Onhan se hienompi kuin vanha Eagle, muttei nyt niiiin hieno!

Avatar
dima
*****
*****
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Loka 2006 19:11
Paikkakunta: Lappeenranta
On kiitetty: 8 times
Viesti:

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja dima » 03 Helmi 2009 21:36

Sohin varmaan taas muurahaispesää, mutta laitan tänne vähän havaintoja. Ajoin nimittäin saman päivän aikana neljällä eri LAK:n tuotteella, OmniExpressillä, 560 Eaglella, "facelift"-Eaglella ja 451 Eaglella.

Tässä plussia ja miinuksia:

Omni: + kojelaudan muotoilu: ei peitä näkyvyyttä
+ lasit: näkee hyvin ulos joka suuntaan
+ matkustamon valaistus: ainakin yövalaistus oli hyvä, ei heijastellut tuulilasiin
- etulämmitin: lämpöä tuli, mutta vähän viileä oli
- ovi: kun ainoa oikea ovi linjakäyttöön on sisälle aukeava malli
- kojelaudan systeemit: napit tunnottomat, ei rahastuskoneelle suunniteltua paikkaa, ajotietokoneessa ei löytynyt kuittausnappia (olisin mieluummin katsonut kulutusmittaria, kuin ilmoitusta :ajovalohäiriö)

560 Eagle: + kojelauta: napit selkeät ja tarvittavat mittarit ja näytöt löytyy
- yleinen olemus: jotenkin ei säväytä

Eagle: + komea ja sopiva sekä linjalle että tilausajoon
- vaihdekepin sijoitus: tuntu olevan jotenkin hassussa asennossa
- kojelaudan muotoilu: peittää vähän näkyvyyttä

451 Eagle: + jämäkkä edelleen
- vanhuus vaivaa
- sivuille ei näe juuri mitään
- rahastuspöytä kaukana

Nämä on minun mielipiteitä, jollain toisella voi olla toisenlaiset. Mieluiten tekisin töitä tolla uudemmalla Eaglella. Paras ois tietty sellainen, missä ois parhaat ominaisuudet noista kaikista...
Minuutin pituus riippuu siitä, kummalla puolella vessan ovea olet

tkp
*****
*****
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja tkp » 03 Helmi 2009 21:57

Lieneekö omnissa korjattu lapsus, mikä löytyy niin 560:stä kuin uudemmasta Eaglesta: Aurinkoverho peittää oikean puolen peilin alaslaskiessa. Carrus on sentään osannut jättää raon oikeaan reunaan että näkee peilistä, mutta Eagleen on saanut itse askarrella reiän aurinkoverhoon jos mielii nähdä jotain peilistä.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 04 Helmi 2009 00:42

Mitenkäs Dima, oliko kyseessä kenties Savonlinjan kapineita? Oman kokemuksen omaavana -paitsi Omnista- tuli vain mieleen ja olen samoilla jäljillä. Niissäkin voisi olla sitten vielä alustakohtaisia eroja. Tuntuu hassulta että nykyään LAK on Scania tehdas ja ainakin 560 Eagle ja 430/1 ja 450/1 "petolinnut" olivat Volvon ja jopa legendaarisen MB OH 1625 LAK:n päällä parempia kuin Scanioina. Lisäksi toi neljä autoa kuuloosti niiiiiiin tutulta ja turvalliselta "Rampen touhulta".

Menee taas ohi aiheen mutta LAK "mursun" perässä on ihan oikeasti Lahden Autokori jos joku ei sitä tiennyt. Joku jos tietää mitä LAK alustoille on tehnyt (munannut ne?) niin kertokoon vaikka ihan eri ketjuun.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
dima
*****
*****
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Loka 2006 19:11
Paikkakunta: Lappeenranta
On kiitetty: 8 times
Viesti:

Re: Mielipiteitä OmniExpressistä

ViestiKirjoittaja dima » 04 Helmi 2009 10:55

Samppa82 kirjoitti:Mitenkäs Dima, oliko kyseessä kenties Savonlinjan kapineita?


Niitähän ne.
Minuutin pituus riippuu siitä, kummalla puolella vessan ovea olet


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija