Vaihteiston tekniikka/käyttö

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
ScaniaCS
*
*
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Huhti 2015 19:47

Vaihteiston tekniikka/käyttö

ViestiKirjoittaja ScaniaCS » 06 Elo 2015 09:31

Moron

Kenellä olisi käytännön kokemusta tai tietoa ZF semi automatic, 8 speed vaihteistosta?
Toiminta, käyttö, muu tieto, kaikki kiinnostaa..

-Penkin vieressä "vaihdenuppi" jolla saa vaihteet vapaalle ja valinnan mukaan isompaa/pienempää.
-Samassa kytkinvipu eteenpäin/vapaa/pakki
-Lisäksi on lukittava vipukytkin(AVS)
-Myös normaali kytkinpoljin

Tällähän voi ajaa valitsemalla esim. D ja painamalla ajossa kytkinpoljinta vaihtuu vaihteet "automaattisesti" isompaan.
Paikallaan ollessa kytkin alhaalla saadaan vaihdenupista isompaa/pienempää, vipukytkin(AVS) kuvan mukaisessa asennossa.
Mitä jos vipukytkin(AVS) on toisessa asennossa?

Miten tällä "oikeasti" kuuluisi ajaa lähinnä kytkimen/vaihteiston kestävyyden näkökulmasta?
Miten AVS vipukytkin suhteessa muihin toimintoihin?
Jos esim. ajetaan liikennevaloihin D-asentokytkimellä ja vaihdenupista heitetään vasemmalle vapaalle, niin D ja N olisi "vastakkain".
Tämäkö "säästää" vaihteistoa?

Siis yksinkertaisesti miten ajetaan?
Laatikon perässä Mersun V8, vm.97

Kuva vaihteistovalinnoista:
http://www.koulupalvelut.net/zn.jpg

Kojetaulun merkkivaloissa EDC, tästä tieto myös epävarmaa?

Auto odottaa muutoskatsastusta, nyt ei pääse heti kokeilemaan toimintoja. Siksi kyselen tyhmiä.

Kaikki faktatieto tervetullutta.

Kiitokset etukäteen tiedoista.

http://www.koulupalvelut.net/zn.jpg

sisumies
*******
*******
Viestit: 1441
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Vaihteiston tekniikka/käyttö

ViestiKirjoittaja sisumies » 22 Syys 2015 20:08

Kukaan ei siis tiedä tuosta mitään?

Itselläni on muista ZF:n lootista vain negatiivisia kokemuksia. ZF täytti juuri 100 vuotta,
joten näemmä surkeillakin tuotteilla voi menestyä.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Vaihteiston tekniikka/käyttö

ViestiKirjoittaja J_J » 23 Syys 2015 14:35

En ole kuuna päivänä tuollaiseen kajonnut, mutta muutamia arvauksia voin heittää...

Ensinnäkin tuo kojetaulun salvalla varustettu "AVS" -katkaisin voisi olla jokin hätäkäyttötilan valitsin, jolla vaihteistojärjestelmän vikaantuessa saadaan systeemi "vikasietotilaan" edes muutaman vaihteen kytkemiseksi? Tähän viittaisi kytkimessä oleva lukkosalpa ja punainen väri.

Toisekseen itselleni on neuvottu aina, että raskasta kalustoa ei seisoteta liikennevaloissa paikallaan vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Tämän olettaisin koskevan myös ZF:n AVS -laatikkoa, koska kyseessähän on sähköpneumattisesti ohjattu perinteinen manuaalilaatikko teknisesti tavallisine kuivine kytkimineen.

Ajamisesta yleensä: Jos D-asennossa robotin tekemät valinnat sopii ajotilanteeseen, niin ei muuta kuin kytkimellä kuittailee uusia pykäliä tarpeen mukaan. Jos on tarvetta muuttaa robotin valintoja, olettaisin kepin plus- ja miinustökkäyksillä voitavan esivalita "sopivampi" seuraava pykälä ennen kytkimen painallusta. Mittaristosta pitäisi kai löytymän kytketyn vaihteen ja mahdollisesti seuraavan "jonossa olevan" vaihteen esittävä näyttö.

Jos tuollaisen vekottimen suitsiin kylmiltään joutuisin, niin näillä yllä kertomillani olettamuksilla ohjaisin omaa toimintaani. Joku enemmän asiasta tietävä voi toki valottaa lisää.

EDIT: vikakoodilista löytyi pikaisella googlettamisella
En ole rasisti - olen realisti...


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa