Linja-autojen kulutuksesta

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
nmmake
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Helmi 2009 13:39
Paikkakunta: Rauma
On kiittänyt: 3 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja nmmake » 10 Marras 2014 21:45

Uunituore Scania Higer Touring K440+12v Opticruise: Tilausajo Varsinais-Suomesta PK-seudulle ja takaisin, n. 21l/100km ajotietokoneen mukaan. Vaikuttaa pieneltä...


Muutaman vuoden vanha 380hv B9R I-Shift 9500: Keskikulutus samanlaisessa tilausajossa pari litraa enemmän. 100km/h moottoritieajo nostaa kulutusta, kierroksien mukaan.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1104
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 22 times
On kiitetty: 27 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja Sycorax » 10 Marras 2014 22:01

Noi 9R:t tuntuu kiertävän varsin korkealla motarinopeuksissa, varmasti vaikuttaa kulutukseen.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

nmmake
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Helmi 2009 13:39
Paikkakunta: Rauma
On kiittänyt: 3 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja nmmake » 10 Marras 2014 22:03

Juu, talvinopeuksilla tuolla 9500:lla pystyin pitämään mäkisessäkin maastossa 20l/100km kulutusnäyttöä, mutta nousi heti 21 litraan, kun ajoi pari tuntia sataa.

dm32
****
****
Viestit: 359
Liittynyt: 10 Elo 2012 11:44
On kiittänyt: 6 times
On kiitetty: 33 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja dm32 » 10 Marras 2014 22:42

asiakaspalvelija kirjoitti:Syksyisessä kelissä 15 auton keskiarvo pitkin poikin Suomen ajeltuna 29l/100km. Tämä tankkauksista laskettuna.
onko noissa Paccarin moottori? PR ta MX sarjalainen?

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1575
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja J_J » 10 Marras 2014 23:08

Sycorax kirjoitti:Noi 9R:t tuntuu kiertävän varsin korkealla motarinopeuksissa, varmasti vaikuttaa kulutukseen.

Niihin kun ei saa vaikkapa tuoreimpiin mahureihin tai B13R -alustoihin saatavilla olevaa, riittävän harvaa perävälitystä. Vetävän akselin "ylikokorenkailla" (315/80R22.5) asiaa on hieman saatu kosmeettisesti joissakin taloissa paikattua, mutta ei tuo rengaskoon muutos mitään ihmeitä tee. Niin kauan, kun marssivauhdit pidetään 85 km/h tai alle, menee B9R hyvinkin pienellä kulutuksella.

Mielenkiintoista olisikin saada tietää, miten paljon näissä kulutus tippuisi, jos niihin saisi 2.85:n tilalle harvemman 2.64 perän.
En ole rasisti - olen realisti...

nmmake
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Helmi 2009 13:39
Paikkakunta: Rauma
On kiittänyt: 3 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja nmmake » 11 Marras 2014 09:32

J_J kirjoitti:...
Mielenkiintoista olisikin saada tietää, miten paljon näissä kulutus tippuisi, jos niihin saisi 2.85:n tilalle harvemman 2.64 perän.


Luultavasti niin paljon, että voisi olla vaikea perustella suuremman koneen valintaa... :poski

Mulle on ainakin riittänyt tuo 380hv, köykäinen ja helppo ajaa ja tuohon uuteen Higeriin verrattuna herkempi käsitellä ja siistimmin toimiva laatikko.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1104
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 22 times
On kiitetty: 27 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja Sycorax » 11 Marras 2014 12:25

Pääsiäisenä pääsin mittaamaan kulutuksen B9R:llä linja-ajossa, jotain 26-27 se keskikulutus oli tankkauksesta mitattuna, keskinopeus oli kuitenkin yön kierrokselle kiitettävä 74 km/h...
Voimaahan siellä on ihan riittävästi Suomen maanteille, verrattuna noihin isompiin se pikkukone vaan kiertää kuin singer. :D
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1575
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja J_J » 11 Marras 2014 17:02

nmmake kirjoitti:Luultavasti niin paljon, että voisi olla vaikea perustella suuremman koneen valintaa... :poski

Mulle on ainakin riittänyt tuo 380hv, köykäinen ja helppo ajaa ja tuohon uuteen Higeriin verrattuna herkempi käsitellä ja siistimmin toimiva laatikko.

Niinpä - tosin omakohtainen valintaperuste 11- tai 13-litraisen alustan valinnalle olisi "voiman sijasta" erillisjousitettu etupää, jota ei 9-litraiseen saa.
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1335
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 30 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 11 Marras 2014 18:36

dm32 kirjoitti:
asiakaspalvelija kirjoitti:Syksyisessä kelissä 15 auton keskiarvo pitkin poikin Suomen ajeltuna 29l/100km. Tämä tankkauksista laskettuna.
onko noissa Paccarin moottori? PR ta MX sarjalainen?

Onnibussin Astromegoissa on 13-litrainen 460hv kone, sama kuin Daf kuormureissa.

Volvo-miehillä valinnan vaikeus helpottui euro6-aikakaudella kun ysikoneen tilalle tuli kasikone joka on aika paljon voimattomampi (vääntö varsinkin), ja 13-litrainen poistui kokonaan. Jäljelle jäi 11-litrainen jonka tehokkaimman mallin 450hv ei Euroopan luxusbussien mittakaavassa ole kovin paljoa, eikä ainakaan kaksikerrosbussissa yhtään liikaa.

Avatar
sisumies
*******
*******
Viestit: 1428
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja sisumies » 11 Marras 2014 18:53

450 hv:llä ajellaan kuitenkin täyttä häkää 60 tonnin yhdistelmärekoilla.
Sen on silloin pakko riittää pelkkään bussiin, vaikka kaksikerroksiseenkin.
Mitä hyötyä on 500 hv moottorista bussikäytössä?
Vai oliko 460 hv se maaginen haamuraja? :vm

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1575
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja J_J » 11 Marras 2014 22:11

sisumies kirjoitti:Mitä hyötyä on 500 hv moottorista bussikäytössä?
Vai oliko 460 hv se maaginen haamuraja? :vm

Tähän osannee vastata ainakin norjalaiset, siellä kun tehokkaimmatkin bussit on ollut tapana säätää uuteen uskoon välittömästi ennen aktiivikäyttöön astumistaan... Paperilla 460 hv Volvo yleensä on todellisuudessa jotain hieman muuta ;)

"Kun mikään ei riitä"...
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1335
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 30 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 11 Marras 2014 22:33

Pääsee pienemmälläkin teholla, ei vaan niin kovalla vauhdilla vuoristoa ylös. Mersun ja Setran paremmat mallit myydään järjestään yli 500-heppaisina, samoin Astromegat muille kuin tasaisten maiden halpabussiyhtiöille. Vaatii Volvon myyntimiehiltä hyvät puheenlahjat ennen kuin tehoon tottunut suostuu vaihtamaan mopokoneeseen.

034
*****
*****
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Helmi 2009 18:49
On kiittänyt: 14 times
On kiitetty: 4 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja 034 » 12 Marras 2014 09:39

Eräässä Volvo B7RLE näytti keskikulutuksena alle 5 litraa. Herääkin kysymys kuinka luotettavia ovat auton lukemat vastaan tankkausmittauksesta?

zz
*
*
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2011 16:39
Paikkakunta: Imatra
On kiitetty: 1 time

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja zz » 12 Marras 2014 09:41

Eipä ne hepat ole kaikki kaikessa. Pitää olla myös vääntöä!
Pikkukinnereistä saadaan nykyään paljonkin hevosvoimia mutta väätöä uupuu.

Avatar
sisumies
*******
*******
Viestit: 1428
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja sisumies » 12 Marras 2014 10:15

No, katsoin asiaa lähinnä Suomen vinkkelistä,
enkä ajatellut vuoristo-olosuhteita.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija