Linja-autojen kulutuksesta

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 30 Joulu 2006 20:59

Eli 607 meni tyhjänä ajettaessa 21,8 L/ 100km. 8)
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

ViestiKirjoittaja O/A » 30 Joulu 2006 21:36

Arktiset kirjoitti:Eli 607 meni tyhjänä ajettaessa 21,8 L/ 100km. 8)


ja varmaan rajoitinta vasten... 8)
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 30 Joulu 2006 21:40

Jotku ne valittivat ettei 607 jaksa kulkea, kun on niin pieni kone. Voisko 380 tai 420 mennä samalla tai jopa vähemmällä. Ei tarvi pykältää ylämäessä.
Olitkos tilurista tulossa vai miksi ajelit silloin tyhjänä? :)
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

ViestiKirjoittaja O/A » 30 Joulu 2006 21:47

Arktiset kirjoitti:Jotku ne valittivat ettei 607 jaksa kulkea, kun on niin pieni kone. Voisko 380 tai 420 mennä samalla tai jopa vähemmällä. Ei tarvi pykältää ylämäessä.
Olitkos tilurista tulossa vai miksi ajelit silloin tyhjänä? :)


kyl se vähän on voimattoman tuntonen norjan vuono teillä, mut eipä kyl muuten juuri huomaa. mutta mie veikkaan et on niin autostaki kiinni, ku minun mielestä 506 & 507 menee pienimmällä kulutuksella, ja 402 & 403 taas syö kohta eniten.

Tulin nyt 609:llä karasjoelta, ja reissulla meni joku 28,5l/100km... toki taas webasto huusi ja pakkasta oli tänä aamuna -15 astetta...

koskas oot tämän kuvan ottanu? :wink: http://www.pato.1g.fi/kuvat/bussi/eskelinen/17.jpg
olin tyhjänä menossa Roista Altaan hakemaan porukkaa, ja sit kohti Kappia...
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 30 Joulu 2006 21:52

Aika vähän teliautoksi se 609 vie.
Jospa 506 ja 507 vie vähemmän, kuin 402 ja 403 koska uudempaa ja virtaviivaisempaa korimallia ;)

Tuon kuvan otin 31.5.2006 toisesta Eskelisestä. Antti oli kuskina :)
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

ViestiKirjoittaja O/A » 30 Joulu 2006 21:58

Arktiset kirjoitti:Aika vähän teliautoksi se 609 vie.
Jospa 506 ja 507 vie vähemmän, kuin 402 ja 403 koska uudempaa ja virtaviivaisempaa korimallia ;)



En tiiä mikä lie... voi olla kyllä ihan joku autokohtanenki juttu... ku nuissa 404 & 405 taas tuntuu olevan huomattavasti enempi tehoa ku muissa... mistähän lie sekin johtuu... :kym

Arktiset kirjoitti:Tuon kuvan otin 31.5.2006 toisesta Eskelisestä. Antti oli kuskina :)



TÄH!! :evil: oletkohan ihan tolkuissaan!!!
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 30 Joulu 2006 22:07

Kuvatiedot väitti noin. Toukokuuta kumminkin !
Voihan päiväysasetus olla väärinkin.
Eskebiilin ikkunasta kumminki räppästy.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja J_J » 01 Tammi 2007 21:30

Oman kokemuksen ja myös uskomusteni perusteella pidän tähän astisista kulutuslukema-arvioista todenmukaisimpana TuplaK:n kertomuksia. Ainakin mitä Scaniaan ja Volvoon tulee, tuosta omavalmisteesta kun ei ole mitään henk.koht. kokemuksia, eikä sen koommin mitään luotettavaksi katsomaani pitkän ajan kulutus-/ajomatkaseurantaakaan nähtävillä.

Pieniin päiväkohtaisiin kulutuslukemiin tankkaamalla tai kulutusmittareilla/ajotietokoneilla mitaten on helpohko sopivalla ajolla ja sopivissa oloissa päästä. Kuitenkin käytännön totuus pitkässä juoksussa tyhjä/tyhmäkäynteineen, webaston käyttöineen jne muuttaa monessa tapauksessa käsityksiä... Ja lähes joka tapauksessa lähemmäs totuutta.

Kevyessä kelissä on tullut ajeltua Tre-Hki pikaa 12 litran Volvolla I-Shitillä ja Lahden korilla varustettuna PIENIMMILLÄÄN 23l/100km lukemilla etelään päin, mutta kylläpä se Volvon oma kulutusmittari sitten on perillä Tampereella jo näyttänytkin yleensä 26-28l/100km lukemia. Tankilla verratessa ajettua km-määrää tankattuihin litroihin, heiluu lukemat yleensä 30l/100km molemmin puolin.

Toinen esimerkki: keskimoottori-Volvo 9700H korilla 13,5m mittaisena ja EGS-laatikolla, tilausajossa pienimmillään 21-23l/100km. Tämäkin siis Volvon oman ajotieturin mukaan. Tankilla taas lopputulos ajomatkaan verrattaessa muutaman litran enemmän.

Summa summarum. Puhutaan shellin baareissa mitä puhutaan, mutta kulutusmittarit on vain mittareita erilaisin heittoprosentein. Kun puheet kääntyy esim koko vuoden keskikulutukseen, johon on autolla ehtinyt ajaa vaikkapa muutama kymmenenkin kuljettajaa, alkaa totuudet nousta esiin eri autojen juomahaluista :wink:

Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

ViestiKirjoittaja O/A » 02 Tammi 2007 19:45

Arktiset kirjoitti:Kuvatiedot väitti noin. Toukokuuta kumminkin !
Voihan päiväysasetus olla väärinkin.
Eskebiilin ikkunasta kumminki räppästy.


Sori, ku huudan tolleen... käsitin et taas vitsailet, ja sanoit et kuvassa oleva kuski on Antti... on varmaan päiväys oikein, ku toukokuun puolella oon ekan reissun norjan suuntaan ajellu...
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja Arktiset » 02 Tammi 2007 19:48

Eräs Eskelinen kirjoitti:
Arktiset kirjoitti:Kuvatiedot väitti noin. Toukokuuta kumminkin !
Voihan päiväysasetus olla väärinkin.
Eskebiilin ikkunasta kumminki räppästy.


Sori, ku huudan tolleen... käsitin et taas vitsailet, ja sanoit et kuvassa oleva kuski on Antti... on varmaan päiväys oikein, ku toukokuun puolella oon ekan reissun norjan suuntaan ajellu...


Niin joo, voihan sen toki niinkin tulkita :vihr
Aattelinkin jo, että mistä huusit ;)
Sinua vastaan tulevaa biiliä ajoi siis Antti.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
O/A
****
****
Viestit: 333
Liittynyt: 29 Marras 2006 19:03
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiitetty: 1 time

ViestiKirjoittaja O/A » 02 Tammi 2007 19:52

J_J kirjoitti:Oman kokemuksen ja myös uskomusteni perusteella pidän tähän astisista kulutuslukema-arvioista todenmukaisimpana TuplaK:n kertomuksia. Ainakin mitä Scaniaan ja Volvoon tulee, tuosta omavalmisteesta kun ei ole mitään henk.koht. kokemuksia, eikä sen koommin mitään luotettavaksi katsomaani pitkän ajan kulutus-/ajomatkaseurantaakaan nähtävillä.

Pieniin päiväkohtaisiin kulutuslukemiin tankkaamalla tai kulutusmittareilla/ajotietokoneilla mitaten on helpohko sopivalla ajolla ja sopivissa oloissa päästä. Kuitenkin käytännön totuus pitkässä juoksussa tyhjä/tyhmäkäynteineen, webaston käyttöineen jne muuttaa monessa tapauksessa käsityksiä... Ja lähes joka tapauksessa lähemmäs totuutta.

Kevyessä kelissä on tullut ajeltua Tre-Hki pikaa 12 litran Volvolla I-Shitillä ja Lahden korilla varustettuna PIENIMMILLÄÄN 23l/100km lukemilla etelään päin, mutta kylläpä se Volvon oma kulutusmittari sitten on perillä Tampereella jo näyttänytkin yleensä 26-28l/100km lukemia. Tankilla verratessa ajettua km-määrää tankattuihin litroihin, heiluu lukemat yleensä 30l/100km molemmin puolin.

Toinen esimerkki: keskimoottori-Volvo 9700H korilla 13,5m mittaisena ja EGS-laatikolla, tilausajossa pienimmillään 21-23l/100km. Tämäkin siis Volvon oman ajotieturin mukaan. Tankilla taas lopputulos ajomatkaan verrattaessa muutaman litran enemmän.

Summa summarum. Puhutaan shellin baareissa mitä puhutaan, mutta kulutusmittarit on vain mittareita erilaisin heittoprosentein. Kun puheet kääntyy esim koko vuoden keskikulutukseen, johon on autolla ehtinyt ajaa vaikkapa muutama kymmenenkin kuljettajaa, alkaa totuudet nousta esiin eri autojen juomahaluista :wink:


Ainaki meillä Scanian mittari erittelee aika hyvin, ku keskikulutuksena näkyy ajon aikana kulunu polttoaine, ja sit erikseen näkyy vielä tyhjäkäynnillä kulunut määrä... onkohan sit vielä erikseen se, paljon lisälämmitin on syöny.. eli minun mainostama keskikulutus 609:llä on ajon aikainen keskikulutus, ilman joutokäynnin viemää.. ajoin samaisella aavikkojunalla vielä Hettaan viimenen päivä, ja perillä oli keskikulutus hieman jo noussut. 29.7l/100km oli siis kulutus Roi - Karasjoki - Roi - Hetta.
"Kumipyöräliikenteen raudanluja ammattilainen"

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

ViestiKirjoittaja J_J » 02 Tammi 2007 23:15

Eräs Eskelinen kirjoitti:Ainaki meillä Scanian mittari erittelee aika hyvin, ku keskikulutuksena näkyy ajon aikana kulunu polttoaine, ja sit erikseen näkyy vielä tyhjäkäynnillä kulunut määrä... onkohan sit vielä erikseen se, paljon lisälämmitin on syöny.. eli minun mainostama keskikulutus 609:llä on ajon aikainen keskikulutus, ilman joutokäynnin viemää.. ajoin samaisella aavikkojunalla vielä Hettaan viimenen päivä, ja perillä oli keskikulutus hieman jo noussut. 29.7l/100km oli siis kulutus Roi - Karasjoki - Roi - Hetta.


Ymmärtääkseni kaukoliikenne-Scanian kulutusmittari on sama, mitä omalla työpaikalla on noissa L94 -alustaisissa lähiliikenneautoissa (talossa kun ei luojan kiitos kaukoliikennepuolelle ole ainakaan vielä Scanioita hankittu :wink: ). Kerran lueskelin kuljettajan oppaasta ohjetta, miten tuo mittari tulisi kalibroida jotta sen näyttämä olisi tarkka... Siinä kohtaa totesin, jotta olkoon... Kaikenlaisia lukemiahan siitä saa ulos kyllä, mutta päässyt joskus vertaamaan tuon Scanian mittarin, ja tankkauspaikan mittarin lukemia toisiinsa? Eli pitävätkö pitkän aikavälin tarkastelussa yhtä vaiko ei. Vertauskohtana kerrottakoon, että tuollaisessa alle 50 km seutuliikenteessä Tampereen ympäristössä keskikulutukset L94:silla pyörii hieman reilun 30l/100km tuonne 40l/100 km haarukassa. Autot siis luonnollisesti ZF automaatteja, ajo pysäkiltä toiselle kiiruhtamista.

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja Arktiset » 10 Marras 2014 20:23

Kaivetaanpas tämä ketju esiin vuosien takaa.
Onnibussin Astromega näyttää mittarin mukaan "hurjia" lukuja.
Kulutus on mittarin mukaan vain 18,3 l /100km. Mikähän lienee todellinen laita?
Kuva
Kuvan oikeasta reunasta löytyy tuo luku.
Kesällä luvut olivat samaa luokkaa.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1355
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 31 times

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 10 Marras 2014 20:33

Syksyisessä kelissä 15 auton keskiarvo pitkin poikin Suomen ajeltuna 29l/100km. Tämä tankkauksista laskettuna.

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

Re: Linja-autojen kulutuksesta

ViestiKirjoittaja Arktiset » 10 Marras 2014 21:04

asiakaspalvelija kirjoitti:Syksyisessä kelissä 15 auton keskiarvo pitkin poikin Suomen ajeltuna 29l/100km. Tämä tankkauksista laskettuna.

No niin, alkaa kuulostamaan normaalilta :)
Ei 29l/100km ole paha korkealle telivaunulle.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa