Kaarevat korit

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
tkunnas
****
****
Viestit: 332
Liittynyt: 17 Kesä 2009 13:32
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 8 times

Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja tkunnas » 19 Helmi 2014 18:18

Olen kuvitellut, että nykytekniikalla jo osattaisiin valmistaa suoria linja-autonkoreja. Viimeksi tänään sopivasti Koskilinjojen yhden Omnilinkin perässä ajaessa oli tilaisuus sihdata koria takaviistosta ja kaarevahan se on. Asian näkee hyvin mm. ikkunoiden alareunasta. Edestä suunnilleen taka-akselin kohdalle kori on suora, mutta taipuu sitten selvästi alaspäin. Myös tasaisesti koko pituudeltaan lievästi kaarevia olen nähnyt: keula ja perä ovat alempana kuin korin keskikohta. Eihän tuo ajamiseen tai matkustamiseen mitenkään vaikuta, mutta näyttää hassulta.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1441
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja sisumies » 19 Helmi 2014 18:53

Johan Tarmo Laine aikanaan tokaisi, että "en tiedä voidaanko laatikko muotoilla uudelleen."

Valmistusteknisesti on helpompi tehdä suora kylki, kaarevuuteen on muita syitä.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 19 Helmi 2014 19:47

Ajamiseen vaikuttaa hyvin helpostikin jos suoraksi suunniteltu auto on kiero. Edesmenneellä Ajokin/Carruksen/Volvon Tampereen tehtaalla oli loppuun asti kaksi rinnakkaista korinhitsailulinjaa. Toisessa aihiota kannateltiin mahan alta ja toisessa aihio makasi akseleidensa varassa. Toisella linjalla korikehikko piti hitsata hieman kyttyrälle että se valmiina ja ajoasennossaan asettui suoraksi. Ja toisella linjalla kehikko piti hitsata hieman notkolle että asettui valmiina suoraksi. Arvata saattaa että niistä busseista tuli vähän vaihtelevan muotoisia. Metallin ja hitsaussaumojen käyttäytyminen ei ole niin suoraviivaista kuin voisi kuvitella.

Vanhoissa autoissa tietysti kolarit ja niiden korjaukset saattaa tehdä uusia kurveja linjoihin.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1441
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja sisumies » 19 Helmi 2014 20:39

No nyt olemme puhuneet tahallisesta ja tahattomasta kaarevuudesta.
Itse tarkoitin tahallista ja tkunnas tahatonta. Jälkimmäistä taisi olla
eniten vanhoissa (siis käyttöikänsä loppupuolella olevissa) puukoreissa.

yks toine mikko
****
****
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Helmi 2008 21:13
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 12 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja yks toine mikko » 20 Helmi 2014 05:29

Valtamerilaivan runko elää myrskyssä uskomattoman paljon, ja niin pitääkin jottei ratkeaisi. Veikkaan et bussin kori elää yhtä lailla, pienemmässä mittakaavassa tosin. Rakenne on varsin kevyt kantavuuksiin nähden, ihan vaan arvaan että kuormankantokyky on piirustuspöydällä otettu huomioon.

Siis silleen että kaarisillan muodolla on aivan perusteltu syy, paremmin sellainen kestää väsymättä painoa ku vaikkapa pelkkä sillan kansi.

Tai sit soitat koritehtaalle ja kysyt et kuinka pihalla se foorumin Mikko tällä kertaa oikein on.

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1241
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 44 times
On kiitetty: 55 times
Viesti:

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja killerpop » 20 Helmi 2014 19:18

Kiitokorihan rakentaa erikoisautojaan myös suoraseinäisenä ja lupaa käytävätilaa jopa 16 cm enemmän kaarevaseinäiseen verrattuna. Ja vaikka suoraseinäinen ratkaisu on myös kalliimpi, on se viimeaikoina ollut käytännössä ainoa ratkaisu. Mutta sieltä voinee kysyä, miksi kuorma-autoksi onnistuu, mutta linja-autoksi ei.

tkunnas
****
****
Viestit: 332
Liittynyt: 17 Kesä 2009 13:32
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 8 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja tkunnas » 20 Helmi 2014 19:21

Tuo Kiitokorin suora/kaarevaseinäisyys on kuitenkin aivan eri asia kuin mistä tässä ketjussa on kyse, joten annetaan sen nyt olla.

034
*****
*****
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Helmi 2009 18:49
On kiittänyt: 14 times
On kiitetty: 4 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja 034 » 20 Helmi 2014 19:29

Mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa koska itse en ole tullut ajatelleeksi tällaista.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1373
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 32 times

Re: Kaarevat korit

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 20 Helmi 2014 19:33

Tarkoituksella kaarevat seinät ja ikkunat on huomattavasti jäykempi ratkaisu kuin saman painoinen suora. Kuorma-autossa ja kirjastoautossa käytännöllisyys vaan ajaa edelle ja kannattaa mielummin tehdä painavampi suoraviivainen ratkaisu.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa