1+2 penkitys busseissa

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja enrukokko » 22 Marras 2012 13:56

Olemme pohdiskelleet kahvipöydässä, että kannattaisiko hankkia meidänkin firmaan
auto tai parikin, jossa olisi 1+2 penkitys?

Semmoiset bussit, joissa on 1+2 penkitys, ovat kyllä tosi mukavia matkustaa.
Joskus olen ollut muiden kyydissä tälläisellä autolla.

Mutta riittäisiköhän niille tilausta?
Paljonkohan matkustajia sellaiseen mahtuu?

Mielessä on käynyt hankkia Scania Omniexpress leveällä keskiovella ja invanostimella.
Sitä voisi markkinoida senioreille, vammaisille ja/tai bisnesherroille.

Ainakin Veijalaisen Setra 1+2 penkityksellä tuntuu olevan kovassa käytössä.

http://www.matkaveijalainen.fi/showpage.php?id=189

Ak_81
****
****
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 22 Marras 2012 15:26

Jos koko autossa olisi 1+2 penkitys, invahissi ja tietenkin tilaa esim.pyörätuolille sisällä, karkeasti arvioitu 34 paikkaa? jäisi. Pienempiä ryhmiä tuolla kuljettaa, mutta... kai sitä on helppo arvioida hiukan mitä kilpailijat samalla alueella hankkii ja minkälaisia tarjouspyyntöjä satelee firmaan, että minkälaiselle kalustolle olisi tarvetta.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja J_J » 23 Marras 2012 02:02

Tuntuu valtaosin olevan suuntaus lähinnä päinvastainen: monet talot ovat viime aikoina hankkineet varsin tiheästi penkitettyjä, pitkiä teliautoja tilausajokäytön lisäksi myös pikavuoroille. Ketosen Liikenne, Vuorela, Pohjolan Matka muutamia mainitakseni. Takaovelliseen lähes 15-metriseen pikavuoroautoon menee vielä 57 paikkaa suhteellisen järkevällä istuinväljyydellä, mutta kaksi penkkiriviä lisää samaan pituuteen ei enää edusta mukavuutta.

Kuitenkin tuohon tiheämpään penkkiväliin on vain yksi syy: kuljettaa mahdollisimman suuri määrä matkustajia yhdellä autolla yhden kuljettajan toimesta. Tästä voinee tehdä joitain johtopäätöksiä siitä, miten kannattavaa tuollaisen koko matkalta 1+2 -penkitetyn auton hankkiminen lopulta olisi...
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 23 Marras 2012 04:38

Voisi miettiä niin päin että onko asiakas halukas maksamaan lisähinnan siitä että se 35 hengen ryhmä kuljetetaan 1+2 penkkisellä 14 metrin telibussilla joka on tavallista kalliimpi ostaa ja tavallista paljon vaikeampi aikanaan myydä pois, kun sen ryhmän voisi kuljettaa vaikka puolet halvemmalla Tourinollakin? Joku ryhmä ihan varmasti haluaakin siitä maksaa mutta montako sellaista tästä maasta löytyy?

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja enrukokko » 23 Marras 2012 07:38

Sepä juuri onkin hidasteena, kun pieniä ryhmiä on niin vähän.

Meidän on Volvon 9700s -autoja 10,4m pitkinä ja 32-paikkaisina.
Ainoa huono puoli on tavaratila, tai oikeastaan sen vähyys.
Monesti on ollut sellaista Eestin reissua, että saa vetää kaikki luukut auki
lastatessa ja purkaessa.

Mutta välillä tuntuu "tuhalukselta" ajella 55-paikkaisella teliautolla
jotain 20-39 hengen porukkaa.
Monet tilaajat nimittäin arvioivat matkustajamäärät yläkanttiin.

Silloin tällöin kysellään vip-busseja ja invapalveluita.
Mutta täytyy laskea, kannattaa sanoo vaan ei-oota, vai satsata rahaa niihin.
Melkeinpä jää halvemmaksi tuo ensimmäinen.

Ak_81
****
****
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 23 Marras 2012 10:19

Inva.varusteissakin pitää miettiä että tarvitseeko kuljettaa sähköpyörätuolia vai normaaleja pyörätuoleja. Normaalisti penkitetty auto invavarusteilla voisi sinällään olla ihan hyvä ratkaisu, monesti kouluissa/ryhmissä saattaa olla yksi pyörätuolia tarvitseva, niin sitten pitää ottaa ryhmää varten bussi ja invataksi. Muutaman paikan syö, mutta voi taas ajaa normiajoja tarvittaessa.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1136
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 24 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja Sycorax » 23 Marras 2012 10:59

Kai nykyisin saa vielä pikalukoilla olevia penkkejä jolloin voi tehdä pyörätuolipaikkoja tarvittaessa? Se Vuorelan Kiitokori on kyllä mun mielestä fiksusti tehty monikäyttöauto, oisko siinä jotain toteutusmallia?
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 23 Marras 2012 16:11

Suomen ulkopuolella Euroopassa vaikuttaisi pyörätuolinostimet olevan yleisempiäkin varusteita meillä. Siten voi olla rutiinia bussitehtaalle toteuttaa ja ehkä kohtuuhintainenkin. Ainakin jos kysyy tarjouksen autotehtaan vakio inva-mallista eikä Kiitokorin tyylistä omasta päästä suunniteltua yksittäiskappaletta. Käytettyjä on ainakin paljon tarjolla.

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja enrukokko » 25 Marras 2012 08:20

Invalidi-asiakkaita ei meillä kovin usein ole.
Tourinon kokoisia pätkä-Volvoja meiltä löytyy koulukyytiin ja
tilausajoon.

Mutta aina välillä koulukyytiä odottaa yllätyksenä joku, joka
on loukannut itsensä ja sitten on vaan kannettu sisälle ja tuoli ruumaan.

Sitten on näitä rollaattoria tarvitsevia mommoja ja pappoja, jotka täytyy
taluttaa autoon ja rollit ruumaan. Sitten perillä kysellään, että olikos
tämä rolli sun, vai toi?

repesorsa
******
******
Viestit: 747
Liittynyt: 25 Elo 2011 17:25
Paikkakunta: Porvoo
On kiittänyt: 70 times
On kiitetty: 13 times

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja repesorsa » 25 Marras 2012 23:12

J_J kirjoitti:Tuntuu valtaosin olevan suuntaus lähinnä päinvastainen: monet talot ovat viime aikoina hankkineet varsin tiheästi penkitettyjä, pitkiä teliautoja tilausajokäytön lisäksi myös pikavuoroille. Ketosen Liikenne, Vuorela, Pohjolan Matka muutamia mainitakseni. Takaovelliseen lähes 15-metriseen pikavuoroautoon menee vielä 57 paikkaa suhteellisen järkevällä istuinväljyydellä, mutta kaksi penkkiriviä lisää samaan pituuteen ei enää edusta mukavuutta.

Kuitenkin tuohon tiheämpään penkkiväliin on vain yksi syy: kuljettaa mahdollisimman suuri määrä matkustajia yhdellä autolla yhden kuljettajan toimesta. Tästä voinee tehdä joitain johtopäätöksiä siitä, miten kannattavaa tuollaisen koko matkalta 1+2 -penkitetyn auton hankkiminen lopulta olisi...



Näinhän asia on esim. Pukkilalla on teli-Lahtelaisilla 66 paikkaa ja teli-Omneissa 64 paikkaa. Ja kaikkia autothan on tilausajokäyttöä JA vakiovuoroajoa Lahti-Pukkila-Porvoo-Helsinki linjaa varten. Kaikki keskiovella. 1990-luvulla hankkivat pitkät autot ilman säätöpenkkejä että saa mahd. paljon matkustajia...

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja enrukokko » 26 Marras 2012 07:34

repesorsa kirjoitti:
J_J kirjoitti:Tuntuu valtaosin olevan suuntaus lähinnä päinvastainen: monet talot ovat viime aikoina hankkineet varsin tiheästi penkitettyjä, pitkiä teliautoja tilausajokäytön lisäksi myös pikavuoroille. Ketosen Liikenne, Vuorela, Pohjolan Matka muutamia mainitakseni. Takaovelliseen lähes 15-metriseen pikavuoroautoon menee vielä 57 paikkaa suhteellisen järkevällä istuinväljyydellä, mutta kaksi penkkiriviä lisää samaan pituuteen ei enää edusta mukavuutta.

Kuitenkin tuohon tiheämpään penkkiväliin on vain yksi syy: kuljettaa mahdollisimman suuri määrä matkustajia yhdellä autolla yhden kuljettajan toimesta. Tästä voinee tehdä joitain johtopäätöksiä siitä, miten kannattavaa tuollaisen koko matkalta 1+2 -penkitetyn auton hankkiminen lopulta olisi...



Näinhän asia on esim. Pukkilalla on teli-Lahtelaisilla 66 paikkaa ja teli-Omneissa 64 paikkaa. Ja kaikkia autothan on tilausajokäyttöä JA vakiovuoroajoa Lahti-Pukkila-Porvoo-Helsinki linjaa varten. Kaikki keskiovella. 1990-luvulla hankkivat pitkät autot ilman säätöpenkkejä että saa mahd. paljon matkustajia...



Kustannustehokkuus on kyllä ykkösjuttu. Meilläkin on vaihdettu vanhoja autoja isompiin teliautoihin.
Isoimmat 14-metrisiä ja jotain 50-57 -paikkaisia.

Mutta millainen matkustusmukavuus on noissa 15-metrisissä jumboissa?
Viihtyykö asiakkaat, jos niitä ahdetaan sisään, kuin tetris-peliä?

Ihmeellisen hyvin näkyy Veijalaisen 36-paikkaisella vip teli-Setralla piisaavan ajoa.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja J_J » 26 Marras 2012 08:31

enrukokko kirjoitti:Mutta millainen matkustusmukavuus on noissa 15-metrisissä jumboissa?
Viihtyykö asiakkaat, jos niitä ahdetaan sisään, kuin tetris-peliä?

Auton pituus ei käsittääkseni suoranaisesti vaikuta matkustajan mukavuuskokemukseen mitenkään, ainakaan istumaväljyyden osalta. Teliauto toki käyttäytyy rauhallisemmin varsinkin kovemmissa nopeuksissa ja epätasaisella tiellä. Mitä pitempi, sen vakaampi noin pääsääntöisesti.
enrukokko kirjoitti:Ihmeellisen hyvin näkyy Veijalaisen 36-paikkaisella vip teli-Setralla piisaavan ajoa.

Asiasta enempää tietämättä kannattaa kuitenkin muistaa, että ajojen runsas esiintyminen ei valitettavasti kerro tuon taivaallista touhun kannattavuudesta... Monesti täysin päinvastoin :enmie
En ole rasisti - olen realisti...

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja enrukokko » 26 Marras 2012 09:51

J_J kirjoitti:
enrukokko kirjoitti:Mutta millainen matkustusmukavuus on noissa 15-metrisissä jumboissa?
Viihtyykö asiakkaat, jos niitä ahdetaan sisään, kuin tetris-peliä?

Auton pituus ei käsittääkseni suoranaisesti vaikuta matkustajan mukavuuskokemukseen mitenkään, ainakaan istumaväljyyden osalta. Teliauto toki käyttäytyy rauhallisemmin varsinkin kovemmissa nopeuksissa ja epätasaisella tiellä. Mitä pitempi, sen vakaampi noin pääsääntöisesti.

Jos tavoitteena on ahtaa autoon mahdollisimman monta matkustajaa,
penkkien väljyys kärsii. Monilla muilla firmoilla on ollut yllättävän ahtaat jalkatilat.

Teliauto on tosiaan paljon parempi, meilläkin on isommat autot varustettu sillä.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1136
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 24 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja Sycorax » 26 Marras 2012 17:55

Eikö Veijalainenkin aja oman matkatoimiston ajoja pääasiassa? Ainakin jotain matkatoimistoa ne ajoi sillä, kun auto oli menossa Tallinnan puolelle...
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

Avatar
Antti-Waeinoe
******
******
Viestit: 740
Liittynyt: 19 Elo 2006 09:52
Paikkakunta: Ylä-Savo
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 7 times

Re: 1+2 penkitys busseissa

ViestiKirjoittaja Antti-Waeinoe » 27 Marras 2012 23:41

Eikös Veijalainen järjestä myös omia matkoja Viroon.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 609 ja 7 vierailijaa