Scalan uudistaminen

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja J_J » 23 Joulu 2012 01:17

TAKAMOOTTORI kirjoitti:Juuri nyt, kun euro 5 moottoriset Scalat on lämpimiä ilman lisälämmityslaitettakin, ja muutenkin auto on parempi kuin koskaan - on tietysti hyvä hetki lopettaa valmistus... :(

En tiedä Euro 5-Scaloista, mutta EEV-moottoriset yksilöt eivät lämpene ilman kamiinaa edes nollakelissä. Kylmiä kuin perkeleet. Ei sillä, eipä ole kilpaileva ruotsalaismerkki tässä yhtään sen parempi (ilman lisälämmitintä) :(
En ole rasisti - olen realisti...

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1133
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 24 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Sycorax » 23 Joulu 2012 05:22

Ei lämpene ei, mutta se kyllä täytyy sanoa, että EEV-Scala menee ihan kohtuullisella polttoainemäärällä, etenkin kun ottaa huomioon että ureaa ei käytetä.
Kyllähän Scala rämisee ja kolisee, mutta ainakin ne yksilöt, millä olen ajanut, on ollut kohtalaisen viattomia. Eikä se ruuvimeisselin mukana kantaminen ja paneelien jatkuva kiristely nyt niin iso vaiva ollut...
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

taksi620
***
***
Viestit: 129
Liittynyt: 10 Joulu 2009 09:56
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 9 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja taksi620 » 23 Joulu 2012 10:01

Vaikkei kommenttini tähän aiheeseen suoraan kuulukaan, niin liittyy kumminkin Lak:n toimintaan.
Samoin lopetettiin vanha kunnon EAGLE 560, kun saatiin toimivaksi ja hyväksi.
Toki ymmärrän että kehitys menee eteenpäin, mutta ihmetyttää kun vanhat hyväksi jalostetut
tuotteet viskataan romukoppaan. Ihanne olisi, kun jäisivät vanhat hyvät versiot vaikka tilaustuotteeksi.
Scalassahan ulkonäkö ja kustannustehokkuus varmasti ovat kilpailukykyisintä laatua, vaikka onkin Scanian tekniikalla.

dm32
****
****
Viestit: 400
Liittynyt: 10 Elo 2012 11:44
On kiittänyt: 6 times
On kiitetty: 34 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja dm32 » 23 Joulu 2012 12:30

Pulla kirjoitti:Carrus Deltahan vois ottaa ilomielin vastaan noi lomautettavat ja kenkää saavat ja nehän vois alkaa siellä Liedossa suunnittelleen vaik Suomalaista koria kaupunkiliikenteeseen (:
Sit saatais taas suomalaista laatua suomalaiseen liikenteeseen, ja miksei ulkomaillekin...
Tämä oli ilmeisesti tarkoitettu vitsiksi? Carrus Deltalla lienee täysi työ saada nykyinen henkilöstönsä työllistettyä ja Volvo ei varmaankaan ihan hirveästi pitäisi ajatuksesta että Carrus Delta toisi yhden kilpailijan lisää katurimarkkinoille. Pahimmillaan sillä voitaisiin saada kitkaa kaukoliikenneautojen valmistuksen yhteistyöhön.
Muutenkin minkä ihmeen takia Lieto pystyisi järkevästi ja taloudellisesti rakentamaan katuria, kun siihen ei pystynyt Lahti eikä Säfflekään. Näillä oli sentään perinteitä näissä asioissa, tosin onhan Delta Cityäkin rakennettu... ...joskus.
Ja mitä suomalaiseen laatuun tulee, niin tosiaan. Suomalaista "laatua" liikenteeseen. Eri asia sitten kuka sitä haluaa.

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 23 Joulu 2012 22:35

Menee kai Euro 5 ja EEV meikäläisellä sekaisin, ihan sama, mutta ainakin Turun uudet Scalat on lämpimiä. Ei tarvi lisälämmitintä käyttää, riittää kun etu-ja keskipuhaltimet pitää 1-asennolla. Ovia kun joutuu kokoajan availemaan. Moottorien käyntilämpötila pysyy normaalina, 07 ja 08 mallisissa ei pysy. Myös ilmastointi pelaa kohtuu siedettävästi. Useimmat puutteet on saatu kuntoon, jos verrataan alkupään Scaloihin.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1442
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja sisumies » 24 Joulu 2012 02:11

Kyllähän Lahti ja Säffle varmasti pystyivät järkevään ja taloudelliseen
katureiden tuotantoon, mutta kun kysymys on taas kerran siitä, että
polakit tekevät sen tuotannon halvemmalla ja vain se kiinnostaa
Göteborgin ja Södertäljen kapitalisteja.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 24 Joulu 2012 02:13

Veikkaan että nimimerkki Takamoottorin ajamissa uudemmissa Scaloissa on vaan ohjelmoitu lisälämmitin pohottamaan automaattisesti moottorin käydessä:)

Scalan kulutuksista mulla ei ole tuntumaa, mutta ainakin kuusipyttyisissä K-sarjan Scanioissa ajotietokoneen näyttämän ja todellisuuden välillä on aika montakin naftalitraa.

Kaupunkibusseja olisi tietysti mukava tehdä Lahdessa, Liedossa, Tampereella ja vaikka Vantaallakin. Joutilaita tekijöitä varmaan löytyisi ja jos asiat menee putkeen voisi laadustakin saada hyvää. Sitten puuttuu enää joku joka olisi valmis maksamaan lisähintaa suomalaisesta työnjäljestä. Tähän mennessä puolalainen bussivalmistus on tosin vaikuttanut suomalaista laadukkaammaltakin. Järkevä ja taloudellinen lakkaa olemasta järkevää ja taloudellista jos joku muu tekee saman halvemmalla.

Niin se menee kaiken sorttisissa autoissa ja muissakin vehkeissä että sarjansa viimeiset on hiotuimpia ja toimivimpia. Mutta uudistua pitää jos ei meinaa kelkasta pudota kun kilpailijatkin kehittävät edullisempia tuotantotapoja ja muita parannuksia. Moni vanha auto ja malli on kuljettajalle ja matkustajalle mukava ja varma, muttei ehkä yhtä kokonaistaloudellinen sille joka maksaa.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja J_J » 24 Joulu 2012 03:22

asiakaspalvelija kirjoitti:Veikkaan että nimimerkki Takamoottorin ajamissa uudemmissa Scaloissa on vaan ohjelmoitu lisälämmitin pohottamaan automaattisesti moottorin käydessä :)

Veikkaan samaa. Vaihtoehtona se, että moottorin lämpö-/kylmyysmittari on kalibroitu eri tavalla kuin vanhemmissa. Noista ensimmäisistä EEV-Scaloista on sellainen ei-mittaripohjainen kokemus, että ilman lisälämppäriä ovat perkeleen kylmiä vehkeitä tosiaan jo nollakelissäkin. Puhumattakaan pakkasista.
taksi620 kirjoitti:Toki ymmärrän että kehitys menee eteenpäin, mutta ihmetyttää kun vanhat hyväksi jalostetut
tuotteet viskataan romukoppaan. Ihanne olisi, kun jäisivät vanhat hyvät versiot vaikka tilaustuotteeksi.

Ikivanhasta Golden Eaglestahan tehtiin yksi kappale Pohjolan Liikenteelle oliko niinkin myöhään kuin vuonna -99. Kuitenkin vuosia sen jälkeen, kun edellinen vastaava kori oli tehty. Alustakin oli jo K124... Tuohon maailman aikaan vielä oli mahdollista tehdä kori vaikka käsityönä ja myydä se jollekin ammattiliikenteeseen, nykyisten direktiivien ja muiden vaatimusten myötä se ei enää käsittääkseni ole mahdollista?
En ole rasisti - olen realisti...

Ak_81
****
****
Viestit: 488
Liittynyt: 26 Loka 2010 13:11
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Ak_81 » 24 Joulu 2012 11:05

asiakaspalvelija kirjoitti:Veikkaan että nimimerkki Takamoottorin ajamissa uudemmissa Scaloissa on vaan ohjelmoitu lisälämmitin pohottamaan automaattisesti moottorin käydessä:)

Scalan kulutuksista mulla ei ole tuntumaa, mutta ainakin kuusipyttyisissä K-sarjan Scanioissa ajotietokoneen näyttämän ja todellisuuden välillä on aika montakin naftalitraa.

.


Omnit 3.2 ja 340, 320 moottorilla pysyy lämpimänä ja lämpenee ihan siedettäviin lukemiin vaikkei lisälämmitin toimisi, kokemuksia siitä toimimattomuudesta on paljon. En tiedä onko scaloissa sama kuin omneissa, että lisälämmitin käy tarpeen mukaan kunhan sen laittaa niin. Hyödyllinen toiminto.

320-koneisissa omneissa on jokusen litran heitto koko matkalle, joskus on tullut tankattua päivän aluksi auto, nollata kulutusmittari ja päivän päätteeksi verrata lukemia kun on tankattu.
"Those who drive Lahti 400, we salute you"

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 25 Joulu 2012 18:18

Ei ole ohjelmoitu lisälämmitintä toimimaan automaattisesti, itseasiassa monessa yksilössä lämmitin on ollut epäkunnossa, silti moottorin lämpö normaali kylmilläkin keleillä, vaihteiston lämpö ajotietokoneen mukaan noin 80 astetta. Lisälämmittimen käyttö lisää päivittäistä kulutusta aika paljon, ja sen kuluttama aine ei näy ajotietokoneella - osaltaan se lisää virhenäyttämää. Lämpötila ero esim. "pattereissa" iso verrattuna vanhempiin Scanioihin. Näissä uusissa lämmitin jopa sammuu kokonaan oltuaan aikansa päällä, olisko muistaakseni puolen tunnin luokkaa, peililämmittimet sammuu itse ärsyttävästi 20 min päästä!

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Joulu 2012 02:03

Eli kehitys on siis kehittynyt. Useamman litran kulutusero mittarin ja todellisuuden välillä on havaittu kyllä kesäkelilläkin. Automaattisesti sammuva peilinlämmitys on kyllä idioottimaisin keksintö ikinä, sen suunnittelija ei ole ilmeisesti koskaan ajanut bussia sadekelissä. Ohjelmointikysymyshän se on mutta saattaa mennä aikansa ennen kuin isommissa firmoissa saa esimiehet ymmärtämään asian tärkeyden ja ohjelmoinnin muuttumaan.

tkp
*****
*****
Viestit: 632
Liittynyt: 01 Tammi 2007 20:56
Paikkakunta: Nokia
On kiittänyt: 23 times
On kiitetty: 29 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja tkp » 26 Joulu 2012 09:36

asiakaspalvelija kirjoitti:Automaattisesti sammuva peilinlämmitys on kyllä idioottimaisin keksintö ikinä, sen suunnittelija ei ole ilmeisesti koskaan ajanut bussia sadekelissä.


Lieneekö tuossa ajateltu lämmitysvastusten kestämistä kun joillakin on tapana pitää noita lämmittimiä päällä kesähelteelläkin koko päivä...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Joulu 2012 11:23

Tai polttoaineen säästämistä.

Passengeri
**
**
Viestit: 62
Liittynyt: 22 Helmi 2012 19:49
Paikkakunta: Tampere
On kiitetty: 3 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja Passengeri » 26 Joulu 2012 14:33

taksi620 kirjoitti:Ihanne olisi, kun jäisivät vanhat hyvät versiot vaikka tilaustuotteeksi.


Eipä siinä paljon auta, että joku haikailee vanhojen versioiden perään. Komponentit ja menetelmät muuttuvat, joten olisi aika perkuleen kallista alkaa hankkia vanhoja osia. Tuollainen yksittäiskappaleena käsityönä tehty auto olisi järjettömän kallis valmistaa, ja lisäksi siihen pitäisi lätkäistä yhtä järjetön kate päälle. Nykyään pyritään enemmän ja enemmän sarjatuotantoon ja eroon projektitoiminnasta.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Scalan uudistaminen

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 27 Joulu 2012 00:21

Ja kun direktiivit muuttuu vähän väliä niin ei niitä vanhoja malleja saisi kilpiinkään enää.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija