Carrus Fifty Volvo B10M

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Onni K
*
*
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Maalis 2010 14:20

Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Onni K » 25 Helmi 2011 18:26

Kokemuksia fiftystä vain scaniana,eli minkälainen Volvo on? Nyt on kyseessä vieläpä automaatti(Onko millainen laatikko ja kestävyys? Toinen yksilö on vieläpä telillä ja pituus 14,75m eli saako suomen kilpiin?

Kroisos Pennonen
****
****
Viestit: 348
Liittynyt: 19 Heinä 2007 07:15
On kiitetty: 9 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Kroisos Pennonen » 25 Helmi 2011 19:15

No miksipä ei saisi kilpiin? Ei ainakaan pituuden takia hylätä, sillä Suomessa bussin suurin sallittu pituus on 15 m, 2-3 aks.
Mikähän laatikko siinä mahtaa olla? On se varmaan tosi hyvä ja kestävä.
Vaikea edes kuvitella miellyttävämpää työkalua kuin kunnon mahuri-Volvo ja viimeisen päälle hiottu Fiftyn kori.

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3638
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 63 times
On kiitetty: 54 times
Viesti:

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Arktiset » 25 Helmi 2011 20:40

Tuskinpa Fiftyssä on edes kääntyvää teliä. Eikös sellaista vaadita Suomessa yli 14,5m onnikoille.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Onni K
*
*
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Maalis 2010 14:20

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Onni K » 25 Helmi 2011 20:47

ei käänny teli. vaaditaanko?

LahtiScania
****
****
Viestit: 307
Liittynyt: 22 Maalis 2007 09:48
Paikkakunta: Keski-Suomi
On kiittänyt: 16 times
On kiitetty: 8 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja LahtiScania » 25 Helmi 2011 21:07

Onni K kirjoitti:Toinen yksilö on vieläpä telillä ja pituus 14,75m eli saako suomen kilpiin?

Kroisos Pennonen kirjoitti:No miksipä ei saisi kilpiin? Ei ainakaan pituuden takia hylätä, sillä Suomessa bussin suurin sallittu pituus on 15 m, 2-3 aks.

Huhtikuun alussa 2002 maksimi pituus muuttui 2 akselisilla 13,5 metriin ja 3 akselisilla 15 metriin. Ennen tätä 2 akselisen piti täyttää vain tietty kääntyvyysmääräys ja 3 akselisen maksimipituus oli 14,5 metriä. Niinpä Pekolan Liikenteen #45 (RRG-457) 13,68m pitkä saatiin suoraan Suomen kilpiin, kun ensirekisteröinti oli tapahtunut 30.11.2001, mutta Savo-Karjalan Linja vastaavat (FJL-686 ja FJL-699) jouduttiin lyhentämään 13,5 metrin pituuteen, koska ensirekisteröinti oli 3.5.2002 eikä poikkeuslupaa myönnetty.
Tuo yli 14,5 metrin pituus vaati kylläkin ohjaavan telin, jotta se täyttää kääntyvyys määräykset. Onhan noita yli 14,5 metrisiä kiinteällä telillä varustettuja autoja tuotu Suomeen, mutta vaihtoehtoja on pääsääntöisesti ollut kaksi; myynti suoraan kolmanteen maahan tai isolla rahalla lyhennetty täyttämään vaatimukset. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta esimerkkinä löytyy Gold Linen #38 (BXI-771), jota Nastolassa lyhennettiin ja jouduttiin jopa kylkilistat poistamaan kilpiin saamiseksi.
JOS autossa on viistetyt takakulmat on ilmeisesti hieman pidemmänkin auton mahdollista mahtua kilpiin, koska Autoyhtiöt Kari Väisäsen Fifty on Svenks Busshistorian mukaa 14,75m pitkä eikä tietääkseni ole käynyt Suomeen tuonnin jälkeen leikkauksessa. Osaako joku selittää tämän poikkeavuuden?
Scania OmniExpress - King Of The Road

superstar
**
**
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Heinä 2008 10:10
Paikkakunta: Teuva
On kiitetty: 6 times
Viesti:

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja superstar » 25 Helmi 2011 21:23

Juu, omakohtaisia kokemuksia siitä kun 14,8m kiinteällä telillä. Sen auton kohdalla ei ainakaan ollut muuta tehtävissä kun perästä puolimetriä eli viisto-osuus pois, jos halusi suomi kilpiin. Auto tosiaan saa olla yli 14.5m mutta silloin yleensä vaaditaan kääntyvä teli täyttääkseen uuden säännön kääntyvyys säädökset. Toki niitä 15m kiinteällä telillä oleviakin on suomi kilvissä, laki ei vissiin kaikille ole sama, tai sitä kaikki ei osaa tulkita oikein.

Onni K
*
*
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Maalis 2010 14:20

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Onni K » 25 Helmi 2011 22:39

Niinpä niin,suomalainen laki ja sen tulkinta ei mene aina käsi kädessä...
erikoinen juttu, miten noi jäykkätelit on saatu kilpiin.

Avatar
kiitokurre
****
****
Viestit: 421
Liittynyt: 30 Maalis 2010 20:30
Viesti:

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja kiitokurre » 25 Helmi 2011 22:59

Epäilen että selitys on ihan matemaattinen johon varmaankin liittyy akseli väli, etu-ja taka ylitykset.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Helmi 2011 07:24

Pahimmassa tapauksessa se liikapituus on akselivälissä niin että autoa pitäis lyhentää keskeltä että sen saisi pykäliin sopivaksi.

Kroisos Pennonen
****
****
Viestit: 348
Liittynyt: 19 Heinä 2007 07:15
On kiitetty: 9 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Kroisos Pennonen » 26 Helmi 2011 08:07

[]
Huhtikuun alussa 2002 maksimi pituus muuttui 2 akselisilla 13,5 metriin ja 3 akselisilla 15 metriin. Ennen tätä 2 akselisen piti täyttää vain tietty kääntyvyysmääräys ja 3 akselisen maksimipituus oli 14,5 metriä. Niinpä Pekolan Liikenteen #45 (RRG-457) 13,68m pitkä saatiin suoraan Suomen kilpiin, kun ensirekisteröinti oli tapahtunut 30.11.2001, mutta Savo-Karjalan Linja vastaavat (FJL-686 ja FJL-699) jouduttiin lyhentämään 13,5 metrin pituuteen, koska ensirekisteröinti oli 3.5.2002 eikä poikkeuslupaa myönnetty.


No näinhän se on, otsalohkoon on näemmä jäänyt vanhat mittasäännöt tiukasti... :kertoo

Anssi
******
******
Viestit: 887
Liittynyt: 08 Marras 2006 16:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Anssi » 26 Helmi 2011 10:41

En ihmettele vaikka katsastusmies olisi virheellisesti saanut rekisteröityä "ylipitkän" auton suomeen, vaikka heillä pitäisi olla uusin tieto käytettävissään.

Tulee mieleeni eräs rekkafirma jossa kaveri ajoi turvetta/haketta, heillä oli päällirakentajalta tullut yhdistelmä joka piti olla 25,25 m pitkä ja täyttää kaikki kääntyvyysmääräykset. Auto oli mennyt katsastuksestakin läpi jo viitenä vuotena peräkkäin ja saman kärryn kanssa vieläpä.

Sitten oli LP:n ratsia ollut jossain Kouvolan tienoilla ja nuori kaveri poliisina. Tiedot olivat ilmeisesti aika hyvin päässä, kun oli mittanauhalla mitannut akselivälit ja vetoaisan pituuden, sitten vain kaveri oli laskenut suurimman sallitun akselivälin (Samalla tavalla olen itsekin laskenut Tekussa yhdistelmän suurimpia pituuksia). Tulos oli että kärryssä oli liian pitkä akseliväli, siis kärry oikaisee liikaa. Siitä sitten hirveä väittely, että kilvet pois ja kaverini taas että miksi pitäisi jos katsastuksesta on mennyt läpi ja inssin vika jos on mennyt monena vuotena läpi eikä kukaan ole huomannut mitään.

Lopputulos oli että kilvet jäi kärryyn, korjausmääräys ja kuorman sai viedä perille mutta sitten kärry piti toimittaa korjaukseen. Kärryn rakentanut firma myönsi virheensä ja suoritti akselivälin lyhentämisen.

Tomppa
***
***
Viestit: 157
Liittynyt: 14 Marras 2006 10:04
Paikkakunta: Kauhava
On kiitetty: 3 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja Tomppa » 26 Helmi 2011 12:13

http://koti.mbnet.fi/b10m/import/kortti ... FI&lang=FI
Tämä vaati kai aikanaan poikkeusluvan, joka on voimassa tietyn sirtymäajan. Auton pituus rekisteriotteen mukaan 13,82. Istumapaikkoja 63+1. Edelleen liikenteessä Jorma Autiolla Ylihärmässä.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Helmi 2011 13:30

13,8m 2-akselisia on valtakunnassa paljonkin, viimeksi juuri äsken ajoin semmoisella. Pitää olla ilmeisesti akseliväli ja ylitykset tasan eikä melkein oikein että se sopii kääntyvyyssääntöihin. Naapurimaan pykäliin tehty auto ei välttämättä sovikaan meikäläisiin.

enrukokko
***
***
Viestit: 143
Liittynyt: 24 Loka 2012 09:28

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja enrukokko » 15 Joulu 2012 20:20

asiakaspalvelija kirjoitti:13,8m 2-akselisia on valtakunnassa paljonkin, viimeksi juuri äsken ajoin semmoisella. Pitää olla ilmeisesti akseliväli ja ylitykset tasan eikä melkein oikein että se sopii kääntyvyyssääntöihin. Naapurimaan pykäliin tehty auto ei välttämättä sovikaan meikäläisiin.


Suomessa ei olla ollenkaan ronkeleita painorajojen suhteen.
Siksi niitä sakkoja ulkomailla tulee, kun 13 metriseen autoon on ahdettu luukut täyteen.

13 metrisen 2-akselisen auton kääntäminen ahtailla varikoilla ja kaduilla on hirvee homma.

Jännä juttu muuten, Mersulla ja Setralla maksimipituus on vain 14 metriä, kääntyvällä telillä.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Carrus Fifty Volvo B10M

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 15 Joulu 2012 21:34

Onhan Setralla 419 mallinumerolla 15-metrisiäkin malleja eri korkuisina. Länsilinjoillakin on edellisen sukupolven 319 mallisia pari. Mutta harvinaisiahan täyspitkät on maailmalla ja siksi kaikki bussimerkit ei niitä tee.


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa