Volvo 8900

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Kermit
**
**
Viestit: 80
Liittynyt: 13 Huhti 2007 12:03
On kiitetty: 2 times

Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Kermit » 15 Joulu 2010 20:28

En löytänyt foorumilta keskustelua Volvon uudesta kaupunki-/lähiliikennelinja-auto 8900:sta, joten tässä nyt sitten on sellainen.

Kuva

Sitä saa kahdella moottorivaihtoehdolla, 9- ja 7-litraisella (380 ja 290 hv). 9-litrainen toimitetaan ilmeisesti vain ja ainoastaan I-shift-vaihteistolla.
Kori on alumiinia ja komposiittimateriaalia. Rakenteeltaan se on modulaarinen, jolloin osia voidaan tarvittaessa vaihtaa helposti ja ilman hitsaamista. Näistä seikoista (kuten myös auton ulkonäöstä) voisi päätellä, että auto on pääasiassa Säfflen suunnittelema. Tuotantoa kuitenkin on sekä Ruotsissa että Puolassa.

Näillä näkymin tarjolla on sekä korkea että low entry -malli. Saapa siis katsoa, milloin viimeinen 8700 rullaa Puolan tuotantolinjoilta ja ensimmäinen 8900 ilmestyy Suomeen.

http://www.volvobuses.com/bus/global/en ... ction.aspx
http://www.busdriverheaven.com/default.html
Viimeksi muokannut Kermit, 15 Joulu 2010 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 15 Joulu 2010 22:16

Hmm... 7-litrainen teli kaupunkiliikenteeseen. Ei kuulosta mukavalta.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja J_J » 15 Joulu 2010 23:34

Samppa82 kirjoitti:Hmm... 7-litrainen teli kaupunkiliikenteeseen. Ei kuulosta mukavalta.

Pakko kyllä kommentoida, että noiden 7-litraisten (290hv) 2-akselisten perusteella en osaa nähdä mitään syytä, miksei samainen pata jaksaisi viedä apupyörällistäkin vaunua. Voimaa kun tuossa Deutzin tekeleessä on vähintään saman verran, kuin pari litraa suuremmassa (260hv) L94 Scaniassa, jollaisia on teliversionakin liikenteessä vaikka kuinka paljon. Ei sillä, tuollainen 380hv matalalattiateli kuulostaisi kyllä mukavalta sekin ;)
En ole rasisti - olen realisti...

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 16 Joulu 2010 18:12

290hv seiskakone riittää hyvin, ja onhan Volvolla kuormureihin tarjolla samasta koneesta 340hv versiokin joka saattaa joskus tulla busseihin.

Mulle pettymys esittelykuvien ja -tietojen perusteella on ettei kojelautaa uusittu samalla semmoiseksi että nopeusmittari ei jäisi rattiversiosta riippumatta aina ratin taakse, ratin mukana olevat nappulatarjottimet ei olisi liian lähellä ja mittariston kupeissa olevat laitteet ei olisi liian kaukana. Kuperan tilalle koverakeskiöistä rattia ei taida kannata odotella ennen kuin kuormureihin sen ensin esittelevät.

tkunnas
****
****
Viestit: 332
Liittynyt: 17 Kesä 2009 13:32
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 8 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja tkunnas » 16 Joulu 2010 22:56

Onpa ruma.

Ozzy

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Ozzy » 16 Joulu 2010 23:46

tkunnas kirjoitti:Onpa ruma.


Joo :väsy :humanteri :tur :visto :vistot :pajottaa

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 294
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 17 Joulu 2010 11:38

No ei Scala ainakaan häpeä ulkonäköään tuon tekeleen rinnalla! Jotenkin epäilyttää myös itsevaihtava laatikko, automaatit nyt kuitenkin toimii jouhevasti - siis huollettuna.

Kermit
**
**
Viestit: 80
Liittynyt: 13 Huhti 2007 12:03
On kiitetty: 2 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Kermit » 17 Joulu 2010 13:30

Tjaa-a, ihan hyvältähän tämä näyttää. Tavallisen tuttua ja tylsää Volvo-linjaa. Tässä on kait haettu sitä, että Volvon bussimalliston muotoilussa toistuisivat samat teemat, missä on onnistuttu aika hyvin.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 17 Joulu 2010 13:42

TAKAMOOTTORI kirjoitti:No ei Scala ainakaan häpeä ulkonäköään tuon tekeleen rinnalla! Jotenkin epäilyttää myös itsevaihtava laatikko, automaatit nyt kuitenkin toimii jouhevasti - siis huollettuna.


No enempi olen ihmetellyt et kummasti vaan tarjotaan pelkkää automaattia kaupunkiliikenteeseen. Onhan Volvolla olemassa myös jakoautoihin 8?- vaihteinen I-shiftin sukuinen joka varmasti pelaisi myös linja-autossa. Jotenkin 12 vaihdetta kuulostaa vähän turhan suurelta määrältä paikkuriin mut kaipa se pelaa. Lähiliikenteessä varmasti hyväkin vaihtoehto, kulutus on kuitenkin pienempi kuin varsinaisella automaattivaihteistolla. Eikä I-Shift ole edes huono vaihteisto. Hauskaa sinänsä et rahtiautoissa ne pelaa moitteetta mut linja-autoväki jaksaa paasat sen huonoudesta. Väitän että osa vaihteiston vioista on herrasväen itsensä aiheuttamia.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1378
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 17 Joulu 2010 21:19

Pikkukuormureissa tuon seiskakoneen jatkeena on 6-lovinen zf:n automatisoitu (manuaalien vaihtoehtona tietysti). En haluaisi nähdä semmoista bussissa (kohta Kabussiin kai tulee semmoinen). Niin vähillä vaihteilla kierrosaluetta pitää käyttää aika laidasta laitaan, varsinkin pikkumoottorissa jonka paras vääntöalue on paljon kapeampi kuin 12-13-litraisissa. Kyllähän semmoinen liikuttaa bussiakin mutta ei kovin hienostuneesti. 12-lovisuus on I-Shiftissä juuri hyvä kun se pystyy taajama-ajossa vaihtamaan "tarpeettomasti" heti kun kaasuvarvasta hellitetään, sitten onkin taas kierrokset vihreän alueen alareunassa valmiina seuraavaan pitkään kiihdytykseen ilman että ei tarvitsee heti kesken vedätyksen vaihtaa vaihdetta. Turbiiniautomaattihan saa anteeksi vaihteiden vähyyttä sillä että turbiinin luistaessa liikkeellelähdössä ykkösvaihde voi olla paljon harvempi kuin "kovassa" vaihteistossa.

Makeone
*****
*****
Viestit: 526
Liittynyt: 10 Helmi 2007 20:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Makeone » 18 Joulu 2010 16:59

Alkavat tulla suosioon tuollaiset automaattisesti vaihtavat, suorat manuaallootat, ainakin tuo Volvon I-Shift mainittiin olevan 'suora'. Tosin, eipä kai tietokone tarvitse synkronointilaitteistoa kun osaa vaihtaa ilmankin. Mitä luulette, alkaako tuollainen auto-manuaaliloota :hege yleistymään myös puhtaissa katureissa? Vai jäävätkö lähiliikenne- ja isompien kaluiksi?

Eikös muuten Scanian muinoinen vaihderobotti ollut hieman vastaava kun nämä nykyiset auto-manuaalit, joskin se vaati kytkimen käyttöä. Mitenkäs Scanian nykyinen 'automaatti', onko se turbiini vai manuaaliloota?

sisumies
*******
*******
Viestit: 1446
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja sisumies » 18 Joulu 2010 17:06

Aika tulee näyttämään miten automatisoidut mekaaniset laatikot toimivat ja kehittyvät. Kun synkronointi voidaan jättää
pois, jää pois myös merkittävin vikojen aiheuttaja.

Kermit
**
**
Viestit: 80
Liittynyt: 13 Huhti 2007 12:03
On kiitetty: 2 times

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja Kermit » 05 Tammi 2011 13:43


arskah
*
*
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Marras 2012 13:28

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja arskah » 22 Tammi 2013 19:39

Makeone kirjoitti:Alkavat tulla suosioon tuollaiset automaattisesti vaihtavat, suorat manuaallootat, ainakin tuo Volvon I-Shift mainittiin olevan 'suora'. Tosin, eipä kai tietokone tarvitse synkronointilaitteistoa kun osaa vaihtaa ilmankin. Mitä luulette, alkaako tuollainen auto-manuaaliloota :hege yleistymään myös puhtaissa katureissa? Vai jäävätkö lähiliikenne- ja isompien kaluiksi?

Eikös muuten Scanian muinoinen vaihderobotti ollut hieman vastaava kun nämä nykyiset auto-manuaalit, joskin se vaati kytkimen käyttöä. Mitenkäs Scanian nykyinen 'automaatti', onko se turbiini vai manuaaliloota?


Itse olen ajanut Scanian ja Volvon turistibusseja tilausajossa.
Scanian Opticruise ja Volvon I-shift ovat molemmat automatisoituja 12-portaisia.

Muuten ne tuntuvat vähän samankaltaisille, mutta Volvo lähtee isommilla vaihteilla liikkeelle ja hyppii vaihteita enemmän.
Molemmissa on ollut siis taloudellisen ajon asetukset päällä.

Scanian Opticruise tuntuu paremmalle lähinnä, koska sitä säädetään viiksestä, mutta
Volvon I-Shifti toimii vivusta, joka on penkissä ja häiritsee hiukan kulkua.

Mutta en tiedä, miten ne pelittää paikkureissa.
Turistibussilla mennään usein naftia sataa, kun taas paikkureiden keskinopeus on jotain
30 km/h luokkaa ja max nopeus 80 km/h.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Volvo 8900

ViestiKirjoittaja J_J » 22 Tammi 2013 21:06

arskah kirjoitti:Mutta en tiedä, miten ne pelittää paikkureissa.
Turistibussilla mennään usein naftia sataa, kun taas paikkureiden keskinopeus on jotain
30 km/h luokkaa ja max nopeus 80 km/h.

Olen ajanut seutuliikennettä i-shift -vaihteisella turistiautolla lukuisia kertoja. Uudella autolla homma on jokseenkin siedettävää. Mutta sitten kun kilometrejä kertyy miljoona tai useampi, ja kun alkaa väljää ilmaantua vähän joka paikkaan, homma alkaa olla melkoista rykimistä. Pahinta "myrkkyä" on liikennetyypille ominaiset, toisinaan nopeahkot siirtymät kiihdytyksestä jarrutukseen/rullaukseen. Siksipä itse valitsen mieluummin sähkökeppiversion tuollaiseen ajoon, jos ei kunnon automaattia ole tarjolla. Kuten niin monta kertaa on tullut mainittua: sähkökeppisessä kuljettaja päättää menon tasaisuuden. Roboteissa useimmiten ei.
En ole rasisti - olen realisti...


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa