Lahti Scala

Keskustelua linja-autojen eri korinvalmistajista ja yleisestä tekniikasta
Avatar
hammerslide
*****
*****
Viestit: 505
Liittynyt: 20 Helmi 2010 14:41
Paikkakunta: Stadi
On kiittänyt: 26 times
On kiitetty: 11 times
Viesti:

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja hammerslide » 07 Elo 2013 22:26

tkunnas kirjoitti:Kyllähän ovia voidaan tehdä lisää ja olemassa olevia laittaa umpeen tai muuttaa esim. kapeammaksi - ainakin vanhemmissa linja-autokoreissa. Tosin en tiedä, kuinka vaikeasti muutettavia nykyisten linja-autokorien rakenteet ovat. Esimerkiksi oululaisen V. Alamäki Oy:n kahteen ex-somerolaiseen Wiimaan rakennettiin keskiovi jälkiasennuksena.

Stadissa pariin Tammelundin Liikenteen nyt jo poistettuun Mersuun rakennettiin takaovi jälkeenpäin.

enrukokko kirjoitti:Olen itsekin ihmetellyt, että miksi Helsingissä on paikkureiden ovitus
yleensä 2+2+1 ja joskus parhaimmillaan 2+2+2.

Esimerkiksi täällä Savossa paikkureissa on vain 2+2+0 tai 1+2+0 ovitus.
Omasta mielestäni paikkureissa takaovi on vähän turha ja syö ainakin pari istuinta.


Itse pidän takaovea hyödyllisenä jos istuu takana ja keskioven tuntumassa on täyttä tai ikävää porukkaa. Helppo poistua siitä.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1442
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja sisumies » 15 Elo 2013 12:28

Uusi kaupunkibussi suunniteilla?

http://www.ess.fi/?article=424966

S.A.L.Sa
****
****
Viestit: 219
Liittynyt: 08 Huhti 2007 18:04
On kiittänyt: 1 time

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja S.A.L.Sa » 15 Elo 2013 14:01

sisumies kirjoitti:Uusi kaupunkibussi suunniteilla?

http://www.ess.fi/?article=424966


Tarkoitetaankohan tällä jotakin ihan uutta vai jo jonkin aikaa huhuttua 320 LE:tä?

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 15 Elo 2013 20:29

Eikö sitä voi sanoa ihan uudeksi kun on vasta tuloillaan.

Avatar
VM
****
****
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Loka 2006 12:05
Paikkakunta: Naantali
On kiittänyt: 12 times
On kiitetty: 8 times
Viesti:

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja VM » 15 Elo 2013 20:40


Kermit
**
**
Viestit: 80
Liittynyt: 13 Huhti 2007 12:03
On kiitetty: 2 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja Kermit » 17 Elo 2013 13:11

Toivottavasti tällä kertaa on luvassa jokin kyttyrää elegantimpi ratkaisu auton takaosaan - toisin sanoen, että auto on rakennettu harkitusti alusta loppuun eikä vain lätkäisty vanhaa koria uuden alusta päälle.

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1243
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 44 times
On kiitetty: 55 times
Viesti:

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja killerpop » 17 Elo 2013 19:53

Kermit kirjoitti:Toivottavasti tällä kertaa on luvassa jokin kyttyrää elegantimpi ratkaisu auton takaosaan - toisin sanoen, että auto on rakennettu harkitusti alusta loppuun eikä vain lätkäisty vanhaa koria uuden alusta päälle.

Jos kokonaiskorkeus pysynee samana, taidetaan kyttyrältä välttyä. Olihan jo Lahden bussinäyttelyssä esillä OE320, joka rakennettu Scanian K-alustalle. Low entrynä versiona voisi kuvitella, että takapää pysyy jokseenkin samana, vain etuosaan tapahtuu suurempia muutoksia. Mutta eihän kuvitelmat tietty aina vastaa lopputulosta.

TM84
*
*
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Tammi 2013 18:05
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 1 time

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja TM84 » 23 Elo 2013 19:24

Loistavaa. Toivottavasti vain linja-autoyritykset osaavat arvostaa suomessa tehtyä, vaikka hinta sattuisikin olemaan hieman korkeampi.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 23 Elo 2013 20:35

Saattaa jäädä Suomen viimeisiksi Scania Citywideiksi nyt ajossa olevat kun OmniExpress LE tulee myyntiin. Ei siksi että Citywide olisi huono autona vaan siksi että sen leveä takaportaikko vie kaksi istumapaikkaa ja sen takia ei pärjää HSL:n pistekilvassa. Ja toisaalta täällä on totuttu luottamaan kotimaiseen ja lahtelaisen saanee helpommin räätälöityä halutun malliseksi.

Sycorax
*******
*******
Viestit: 1133
Liittynyt: 13 Loka 2006 21:00
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 24 times
On kiitetty: 29 times
Viesti:

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja Sycorax » 23 Elo 2013 20:37

Omasta mielestä Scala on edelleen ollut kokonaisuutena toiseksi paras kaupunki kori heti City L:n jälkeen, jolla oon töitä tehny. Toki Scalassa pitää sillointällöin käydä kaikki sisustan ruuvit läpi mutta muuten se toimii ja on lämmin kunhan lisälämmitin toimii.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!"

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 23 Elo 2013 21:00

Lähes samaa mieltä, hyvä työväline on ollut. Ja niin oli myös vanha kunnon City L. Uusimmissa Scaloissa ei tarvita edes lisälämmitintä, hyvin tarkenee, ja moottorin lämpö pysyy normaalina pakkasillakin. Tietysti näin olisi pitänyt olla aina.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1374
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 35 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 23 Elo 2013 21:21

Mun listalla Citywide menee muiden edelle. Jos ne osoittautuu toimintavarmoiksi ja taloudellisiksi, sitä ei voi vielä tietää. Eikä sitäkään vielä tiedä mitä niistä on jäljellä pidemmän Hämeenkatu-rymistelyn jälkeen. Uutena kuljettajan käteen toiminnan sujuvuus on aivan erinomaista kaikin puolin, paitsi polkimet.

sisumies
*******
*******
Viestit: 1442
Liittynyt: 20 Marras 2008 12:26
Paikkakunta: Helsinki
On kiittänyt: 4 times
On kiitetty: 25 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja sisumies » 23 Elo 2013 22:54

Mikä polkimissa mättää?

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 293
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 23 Elo 2013 23:13

Tuskin itse polkimissa sinänsä, vaikka riippu malliset polkimet mielipiteet jakaa. Minä tykkään, mutta on myönnettävä, että Scanian R-sarjan kuorma-auton ergonomia on polkimineen kaikkineen Scalaa parempi. Pienellä fiilauksella olisi lopputulos ollut parempi. Lattian pitäisi vähän nousta kantapään alla, ja kojelauta/ ohjauspyörä hässäkkä voisi olla korkeammalla, jotta ratin saisi isompikin kuljettaja riittävän pystyyn. Pikku juttuja, mutta korostuvat siinä 11- tunnin työpäivän ehtoo puolella - kuten myös sopivasti mitoitettu vas.jalan tuki.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1581
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: Lahti Scala

ViestiKirjoittaja J_J » 24 Elo 2013 00:21

TAKAMOOTTORI kirjoitti:kojelauta/ ohjauspyörä hässäkkä voisi olla korkeammalla, jotta ratin saisi isompikin kuljettaja riittävän pystyyn. Pikku juttuja, mutta korostuvat siinä 11- tunnin työpäivän ehtoo puolella - kuten myös sopivasti mitoitettu vas.jalan tuki.

Lahden Autokorilla on ollut sama "perisynti" monen muunkin alustamallin yhteydessä jo vuosia: ohjauspylväs jää liian alas suhteessa kuljettajan istuimeen ja ohjaamon lattiaan. Tästä seuraa juuri se, että harvemmin voi hyödyntää istuimen jousitusta, mikäli haluaa ajaa ratti muussa, kuin "leikkuupuimuriasennossa" (vaakasuorassa). Tästä vaivasta kärsiviä malleja on mm. Volvo B10BLE:n päälle rakennetut Lahti 402:t sekä B12M:n päälle rakennetut 560/561 Eaglet. Jälkimmäisissä myös ohjauspylväälle kojelautaan tehty aukko on liian matala rajoittaen alustavalmistajan insinöörien suomaa ratin säädön liikerataa ennestään.

Toinen suoranainen "tekovika" on esiintynyt useimmissa Scania L94 -alustalle tehdyissä Lahden katureissa (olkoon sitten 402 tai Scala): ohjauspylväs on asennettu tarpeettoman pystysuoraan, jolloin ratin kallistussäädön liikevara pystympään loppuu kesken. Joissakin 402 -yksilöissä ratin saa tästä syystä säädettyä jopa eteenpäin kallelleen...
En ole rasisti - olen realisti...


Palaa sivulle “Kori & Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa