Muisteloa postilinja-autoista

Oliko ennen kaikki paremmin? Muistoja linja-automatkoista menneiltä vuosilta.
Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja sv » 25 Elo 2010 20:13

Rahtimies kirjoitti:Viime viikolla YLE Teema-kanavalla Iiro Irti-ohjelmassa bongattu nimeltä mainittu henkilö matkustamassa keikkabussilla jonka rekisteri XJT-620. Siis ex-GL 85320.

Kuva
Tässä 85320 Postilinjat-ajalta järeät Sisu kirjaimet nokallaan Tampere-Ruovesi-Virrat-Ähtäri linjalla.
Viimeksi muokannut sv, 29 Touko 2011 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

bassman
*
*
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Elo 2007 21:08
Paikkakunta: tampesteri
On kiitetty: 1 time

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja bassman » 26 Elo 2010 13:11

Jep, ja myöhemmin maalattiin treella uusiin upeisiin Gold-Line väreihin ja laitoimme isot GL-logot kylkeen ja maalattiin vielä "regal/star-tyypiset ikkunalinjarajaukset etuosaan kummallekin puolelle. Auto siirrettiin Seinäjoen tukikohtaan vanhuudenpäiville.

asiakaspalvelija
*******
*******
Viestit: 1352
Liittynyt: 09 Elo 2007 00:55
On kiitetty: 31 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja asiakaspalvelija » 26 Elo 2010 14:19

Menee vähän OT:ksi, mutta minkälaisten vaiheiden kautta mainittu Tampere-Ruovesi-Virrat-Ähtäri linja on vaihtanut liikennöitsijöitä sen jälkeen kun tuolla Postin värisellä sitä ajettiin?

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja sv » 26 Elo 2010 16:53

asiakaspalvelija kirjoitti:Menee vähän OT:ksi, mutta minkälaisten vaiheiden kautta mainittu Tampere-Ruovesi-Virrat-Ähtäri linja on vaihtanut liikennöitsijöitä sen jälkeen kun tuolla Postin värisellä sitä ajettiin?


Eihän, käsitteleehän tää aihe Postin busseja kokonaisuudessaan. Tampere-Ähtäri linjaa Posti ajoi vuoteen 1997. Sen jälkeen joskus jonnekin Linjebuss-Connex-Veolia kiemuroihin linja hävinnyt.

Avatar
killerpop
*******
*******
Viestit: 1212
Liittynyt: 10 Syys 2006 22:32
Paikkakunta: Tampere
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 49 times
Viesti:

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja killerpop » 26 Elo 2010 18:11

asiakaspalvelija kirjoitti:Menee vähän OT:ksi, mutta minkälaisten vaiheiden kautta mainittu Tampere-Ruovesi-Virrat-Ähtäri linja on vaihtanut liikennöitsijöitä sen jälkeen kun tuolla Postin värisellä sitä ajettiin?

Pakkalan Liikenne ajoi vuodenvaihteeseen 2003/2004 Wiima M353 autolla joka yöpyi Tampereella. Lähtöaika Tampereelta 6:10 ja paluu 17:20. Pakkalan aikaan vuoro oli siitä poikkeuksellinen Teiskon aikataulujulkaisussa, sillä siinä eivät kelvanneet Tampereen kaupungin matkakortit.

Tammikuun alussa 2004 linjalle tuli Alhonen & Lastunen Oy:n nimissä operoinu Connex Finland autolla #610 (Ajokki Royal).

Avatar
Rahtimies
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Syys 2007 18:18
Paikkakunta: Tornio
On kiittänyt: 12 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja Rahtimies » 28 Touko 2011 14:19

POSTILAITOKSEN LINJA-AUTOLIIKENNE ALKOI 90 VUOTTA SITTEN

Aamulla 29.5.1921 koettiin Lapin postinkulun juhlahetki kun Postin Benz Gaggenau oli valmiina matkaan kohti Sodankylää. Ensimmäiselle matkalle olivat lähteneet postiliikenteen suurimman puolestapuhujat, asian esittelijä notaari Johan Emil Wienola, Lapin piirin postitarkastaja Muttilainen ja Rovaniemen postikonttorin päällikkö Tolonen sekä eräs rohkeasti mukaan lähtenyt rouvashenkilö pienen poikansa kanssa. Kuljettajana toimi alikonemestari Evert Hjalmar Franssila ja autopostiljoonina Eelis Heikki Poikela.
Kun kaikki oli valmista, Franssila veivasi "hännästä heitettävän", kammella käynnistettävän, kansan suussa "Kakkeksi" ristityn auton sykyttämään ja niin umpikumirenkainen Benz aloitti 130 kilometrin pituisen neitsytmatkansa. Kaikkia Benzin 30 hevosta tarvittiin tällä rankalla matkalla. Välillä vajottiin pettävään suonsilmäkkeeseen, toisen kerran valtaisaan savikuoppaan. Tämän tapaiset vastoinkäymiset tekivät matkasta raskaan. Lisäksi auton etupään alustarakenteet kokivat tiestön vuoksi melkoisia vaurioita.
Jostain matkanvarren lennättimestä Wienola sähkötti esimiehelleen pääjohtaja G.E.F. Albrechtille Helsinkiin: "Pääjohtaja Albrecht Helsinki Postihallitus Matkalla postiauton kanssa Sodankylään epäilen, pääsenkö perille, sillä tiet ovat vielä huonossa kunnossa ja auton eturesorit ja ohjaustanko etupyörien välissä eivät kestä. Pyydän vaatimaan Nikolajeffiltä heti uudet Rovaniemelle. -Wienola".
Matkalaiset pääsivät perille kuitenkin iltamyöhällä. Aamulla Wienola lähetti Helsinkiin uuden sähkeen, joka sisälsi jo hieman voitonriemua: "Saapunut onnellisesti illalla Sodankylään. Tie loppumatkalla parempi. Auto toiminut moitteettomasti, paitsi mainitsemani eturesorit ja ohjaustanko kestämättömät. Säännöllinen liikenne lykkääntyy, kunnes varaosat saapuneet ja tie korjattu. Palaanko kotiin vai jäänkö tänne kunnes liikenne voi alkaa uudestaan. -Wienola".

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja sv » 29 Touko 2011 09:28

Rahtimies kirjoitti:Aamulla 29.5.1921 koettiin Lapin postinkulun juhlahetki kun Postin Benz Gaggenau oli valmiina matkaan kohti Sodankylää.

Ja tästä päivämäärästä on siis kuljettu 90 vuoden historia nykypäivän yksityisomisteiseen Gold Line osakeyhtöön :fin

Pieni JUHLAVIDEO matkan vaiheista, (kuvakooste on wmv-muodossa, kaksi vanhinta kuvaa postimuseon kokoelmista, muut omia).



Kuva
Viimeksi muokannut sv, 29 Touko 2011 12:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 29 Touko 2011 09:56

Ei video toimi ainakaan täällä. Ilmeisesti ei löydy kun joko ei lataa ollenkaan tai sitten ilmoittaa että sivua ei ole.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja Arktiset » 29 Touko 2011 10:57

Kyllä täällä ainaski toimii.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja sv » 29 Touko 2011 11:12

Oli tosiaan pieni käynnistysvaikeus mutta nyt pitäs startata :)

onnikka-bongaaja
***
***
Viestit: 195
Liittynyt: 13 Helmi 2009 21:29
Paikkakunta: Ii
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 9 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja onnikka-bongaaja » 18 Kesä 2011 14:46

Lyhytelokuva vuodelta 1963 esittelee posti- ja lennätinlaitoksen toimintaa Koillismaassa ja Kainuussa. Parhaiten se onnistuu tietenkin postiautoissa matkustamalla;
Filmi YLE Areenassa

Filmi poistuu Areenasta 24.kesäkuuta!

Avatar
Rahtimies
***
***
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Syys 2007 18:18
Paikkakunta: Tornio
On kiittänyt: 12 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja Rahtimies » 18 Helmi 2012 17:28

KÄKILINJAN LAKKAUTUS 18.2.1991
Käkilinja, juoppojuna, sikavuoro. Rakkaalla lapsella on monta nimeä kuin tällä aamuyön varhaisina tunteina Kajaanista Kuhmoon kulkeneella postiautolinjalla. Vuoro toi uutisnälkäisille sotkamolaisille ja kuhmolaisille tuoreet Kainuun Sanomat kuin myös viikonlopun kapakkarientoihin unohtuneet yön kukkujat koteihinsa. Kyytiin mahtui siis matkustajiakin mutta ne melkein kuolivat sukupuuttoon eikä linja enää kannattanut. Lokakuussa 1990 Postin tilastonikkarit laskivat matkustajamäärän keskiarvoksi 1,1 ihmistä. Vuoro aloitti liikennöitinsä jo 60-luvulla ja kymmeniä vuosia sen lähtöaika Kajaanista oli klo 1.45 (viimeisenä ajovuonna klo 2.00). Sotkamosta matka jatkui klo 2.40 ja Ontojärven pohjoispuolta Kuhmoon jonne saavuttiin klo 3.55.

yks toine mikko
****
****
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Helmi 2008 21:13
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 12 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja yks toine mikko » 19 Syys 2012 18:03

oon selaillu tossa noita bussidatan kalustolistoja. vaikuttaa siltä, että 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa on uutta vanajaa ja sisua tullut aika viljalti. missä ne kaikki ovat? varmaan paljolti romutettuna, mut kai niitä jossain metsien kätköissäkin vielä makaa...?

kiinnostaa vaan noi ajokki-koriset, jos suoraan sanon ni oon varaosia vailla. jos jollakulla olis tietoa metsissä tai latojen takana majailevista yksilöistä, ni mieluusti ottaisin tietoa vastaan. aina vaan parempi mikäli omistajankin tiedot löytyis, ei tarvis itse setviä..

ps. paunullakin tais olla ajokki-korisia? nekin kaikki paalissa

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 19 Syys 2012 18:48

yks toine mikko kirjoitti: paunullakin tais olla ajokki-korisia? nekin kaikki paalissa


Ne mitkä sinulle kävisi varaosiksi on melko pitkälle hajoitettu Kangasalan käyttöromun toimesta. Volvo B58 alustat meni niistä Tobuksien alle. Tosin jotain korimekaniikkaa ja tiettyjä osia saattaa olla uudemmistakin 70-lukuisista hyödynnettävissä.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

yks toine mikko
****
****
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Helmi 2008 21:13
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 12 times

Re: Muisteloa postilinja-autoista

ViestiKirjoittaja yks toine mikko » 01 Loka 2012 20:49

kukaan nähny vanhoja ajokin korittamia postiautoja missään kätköissä? vai eikö ketään kiinnosta..?

no ovathan nuo upouudet linjabiilit paljon komeampia bongailtavia..


Palaa sivulle “Historian havinaa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija