88300

Oliko ennen kaikki paremmin? Muistoja linja-automatkoista menneiltä vuosilta.
epw
*
*
Viestit: 27
Liittynyt: 12 Tammi 2007 20:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja epw » 12 Tammi 2008 23:49

sv kirjoitti:
Ozzy kirjoitti:Paa ihmeessä näkyviin, koska erityisesti nuo 5,6 ja 7 ovat niin komeita koreja, eikä
niistä hirveesti ainakaan värikuvia ole näkynyt.



Pitäs olla jonkunlainen bussiaikakone, joka heittäis takaisin jonnekin 1960-luvun maalaispitäjän linja-autoasemalle kuvaamaan tuollaisia busseja... :o


Samat sanat , meikäläinenkin kun juoksi meidän kaupungissa siiheen aikaankin kattomissa linjaautoja,mutta kun ei oli rahaa kameraan silloin,nyt olis, ja nyt ne autot ovat hävineet, tietysti meillä oli silloin eninteen Boxeria eikä paljon muuta.

Komissarov
*
*
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Maalis 2010 10:53
Paikkakunta: Janakkala

Re: 88300

ViestiKirjoittaja Komissarov » 18 Maalis 2010 12:20

Muistan, kun tuo 88300 tuli silloiselle työnantajalleni Posti- ja Telelaitokselle. Se tosiaan oli pieni sensaatio sv:n mainitsemista syistä.

Aika kiitettävästi siihen tuli Oulun vuorossa kilometrejä, muistaakseni hieman ennen joulua -88 taivasteltiin "uuden" auton lähes kahtasataa tuhatta kilometriä. Paljonko lienee korilla ajettu tähän päivään mennessä..? :sekasin

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 282
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: 88300

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 19 Maalis 2010 12:19

Kylmä tosiasia on, että loppupään(kin) Kutterit oli siinä määrin kovia lahoamaan, että reilu 20 vuotta on jo pieni ihme. Ruotsista saa muutamalla kymppitonnilla 10 v vanhan, 700-900tkm ajetun perusbussin, niin eikai tommosia kannata edes omalla korjaamolla yrittää tekohengittää - asentajat voivat tehdä jotain tuottavampaakin. Museointi mielessä tietty hienoa, jos jokunen säilyy, eikös SLHS:n käytössä ollut joku Länsilinjojen vanha Deca?

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: 88300

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 19 Maalis 2010 14:54

Mitenkähän nämä Ruotsista rahdatut pommit nyt tähän liittyy? Deca kumminkin poistui jo tovi ennen niitä KA rivistä. Ja ei ne Ruotsin ostot ole niin hienoja kuin kuvitellaan. Niillä on takana se 700-900 tuhatta raakaa ajoa ja niistä ollaan vain iloisia kun köyhä itänaapuri luulee ostavansa hienoja autoja.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Avatar
J_J
*******
*******
Viestit: 1578
Liittynyt: 05 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Kostamus / Arkangel
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 41 times
Viesti:

Re: 88300

ViestiKirjoittaja J_J » 19 Maalis 2010 17:06

Samppa82 kirjoitti:Mitenkähän nämä Ruotsista rahdatut pommit nyt tähän liittyy? Deca kumminkin poistui jo tovi ennen niitä KA rivistä. Ja ei ne Ruotsin ostot ole niin hienoja kuin kuvitellaan. Niillä on takana se 700-900 tuhatta raakaa ajoa ja niistä ollaan vain iloisia kun köyhä itänaapuri luulee ostavansa hienoja autoja.

Niin, kyllä varmaankin länsinaapurissa autojen ylläpitohuollossa on huomioitu autojen sikäläisittäin odotettu käyttöikä. Eli kun he ajavat autoilla sen n. 10 vuotta ja 1-2 miljoonaa, saa auto sitten ollakin monessa tapauksessa aika "finaalissa". Täällä useimmiten autoilla on suunniteltu huomattavasti pidempi käyttöikä jopa ensimmäisen omistajan laivueessa, jolloin autoista ainakin periaatteessa täytyy pitää huolta hieman eri tapaan.

Samppa82: Savonlinja taitaa olla suurista kotimaisista enää yksinäinen susi, jolle ei ole taidettu tuoda oikeastaan ollenkaan käytettyjä, "suomalaisia" autoja? Jonkin verran eurooppalaistyyppisiä autoja (Lähinnä Setraa, Mersua) löytyy mutta nämä muissa firmoissa suosioon nousseet uitetut Carrukset loistavat poissaolollaan. Onko tähän mitään syytä tiedossa?
En ole rasisti - olen realisti...

Bussikuski
*
*
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2008 10:04

Re: 88300

ViestiKirjoittaja Bussikuski » 19 Maalis 2010 22:52

Eipä kai siihen muuta syytä ole kuin se että toiminnanjohtaja Honkasen mielestä kalusto on erinomaisessa kunnossa ja niillä vanhoilla paskoilla pitää koittaa ajaa vuodesta toiseen.

Autojen "täyskunnostuksetkin" tuntuvat lähinnä vitsiltä; autoihin vaihdetaan ulkomaisella verstaalla peilit ja penkinpäälliset ja sen jälkeen ne ritsat on muka 5v vanhoja.....

Tämä on vain 4vuotta talossa olleen kuljettajan näkökulma....

Anteeksi avautuminen ja ihan väärässä ketjussa.

TAKAMOOTTORI
****
****
Viestit: 282
Liittynyt: 06 Marras 2008 19:20
On kiittänyt: 7 times
On kiitetty: 7 times

Re: 88300

ViestiKirjoittaja TAKAMOOTTORI » 22 Maalis 2010 18:40

Ollaan aiheesta sivussa, mutta väitän edelleen Ruotsista tuotavan ihan asiallisiakin pelejä, ja peruskunnostamalla ne saadaan autoa pitkäksi aikaa. Esimerkkinä Vainion Liikenne ei ole hankkinut enää uusia autoja vakiovuoroihin, käytettyjä sensijaan tulee tasaiseen tahtiin lisää. Omat 80-luvun Kutterinsa taitavat olla poistaneet ajat sitten. Toinen juttu on, jos Ruotsissa valintakriteerinä on vain ja ainoastaan halvin mahdollinen hinta. Tilausajossakin Vainiolla usein Carruksen 602:sia, jotka tulleet länsinaapurista.

Avatar
Star 502
*******
*******
Viestit: 1600
Liittynyt: 24 Syys 2006 18:15
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 28 times
On kiitetty: 28 times
Viesti:

Re: 88300

ViestiKirjoittaja Star 502 » 22 Maalis 2010 19:01

TAKAMOOTTORI kirjoitti:Ollaan aiheesta sivussa, mutta väitän edelleen Ruotsista tuotavan ihan asiallisiakin pelejä, ja peruskunnostamalla ne saadaan autoa pitkäksi aikaa. Esimerkkinä Vainion Liikenne ei ole hankkinut enää uusia autoja vakiovuoroihin, käytettyjä sensijaan tulee tasaiseen tahtiin lisää. Omat 80-luvun Kutterinsa taitavat olla poistaneet ajat sitten.


Ja ymmärtääkseni Vainion Liikenne(kin) on käynyt läpi perusteellisesti kaikki käytettyinä ostamansa autot.

Avatar
sv
*******
*******
Viestit: 1100
Liittynyt: 24 Elo 2006 17:49
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 31 times

Re: 88300

ViestiKirjoittaja sv » 29 Marras 2010 22:54

Lisätäänpäs tähän sellainen tieto että numero 88300 oli Postilla järjestyksessään toinen Scania-bussi. Kalustolistojen mukaan ensimmäinen Scania oli numero 51 vuodelta 1926, poistettu liikenteestä 1935.


Palaa sivulle “Historian havinaa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija