Salmelan konkurssi ja kalusto

Oliko ennen kaikki paremmin? Muistoja linja-automatkoista menneiltä vuosilta.
simppa
*****
*****
Viestit: 665
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 21 times

Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja simppa » 26 Tammi 2016 23:17

Kun nyt näyttää vahvasti siltä, että Veljekset Salmela ei pelastu konkurssilta, olisi syytä (ellei ole jo tehty) alkaa selvittämään, onko Salmelan kalustossa säilytettävän arvoisia linja-autoja. Suurinpiirtein koko kaluston romutus konkurssipesän toimesta lienee vain kuukausien kysymys. Esmes S4 on hyväkuntoinen Delta 200, N3 on asiallinen Kutter 9 - ellei sitten aika kultaa muistoja... :)
No ainakin silloin kun viimeksi olen niiden ratissa istunut.

onnikka-bongaaja
***
***
Viestit: 195
Liittynyt: 13 Helmi 2009 21:29
Paikkakunta: Ii
On kiittänyt: 3 times
On kiitetty: 9 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja onnikka-bongaaja » 27 Tammi 2016 00:27

Ja salmelan tallin kätköissä olevat esim.#5 -69 Scania-Boxer ja nurmisen ent. #16 -69 7-kutteri sekä S23 Delta 400, 300-boxerit ym ym muut säilötyt?

tkunnas
****
****
Viestit: 330
Liittynyt: 17 Kesä 2009 13:32
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 7 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja tkunnas » 27 Tammi 2016 13:17

Liekö lähistöllä SLHS-aktiiveja, jotka voisivat perehtyä kalustoon ja saattaa asian vireille SLHS:ssä niiden yksilöiden osalta, joita kannattaisi yrittää saada säilymään? Yhden tai vaikka muutamankin auton luovuttaminen museobusseiksi ei varmaan tässä konkurssissa tuntuisi missään.

superstar
**
**
Viestit: 97
Liittynyt: 04 Heinä 2008 10:10
Paikkakunta: Teuva
On kiitetty: 6 times
Viesti:

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja superstar » 29 Tammi 2016 18:54

Täällä on ainakin haku päällä 9 kutterille. Jos jollain sellanen hyvä scania tiedossa niin ilmotelkaa. Käy Salmelalaisetkin kun myyjä vain löytyy.

-VJ-
**
**
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Maalis 2009 14:17
On kiitetty: 4 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja -VJ- » 30 Tammi 2016 11:04

Simon konttorin kautta yhteys pesänhoitajaan.

Valinnanvaraa 9-kuttereista N3, N7, N16, N23, N24 ja S45. Kolmonen ja seiska ovat aika hyväkuntoisia etumoottorisia. 23 ja 45 pikkumoottorilla, 24 uudemman tyypin takatuuppari. 16 aika kulunut mutta kori ei hullumpi, on vain kovin pitkä. 23 tarvitsisi ulkopuolista ehostusta "loimusiikana" olon ja Ranuan tiellä kaadon jälkeen. 45 hupaisa pätkä, kone on jo aika väsynyt.

simppa
*****
*****
Viestit: 665
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 21 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja simppa » 31 Tammi 2016 11:59

Pesänhoitaja on oululainen aa Antti Latola, Krogerus. Konkurssipesä pyrkii myymään koko toiminnan yhtenä kokonaisuutena, mikä kyllä on haasteellista. Jos se ei onnistu, joudutaan toiminnot realisoimaan osina. Konkurssipesä tuskin näin alussa on myymässä mitään erikseen, mutta ainahan voi kysyä. Ja tällä hetkellä jokainen auto tarvitaan linjaliikenteessä. Jos joku ostaa koko toiminnan, tilanne muuttuu oleellisesti: suurinpiirtein kaikki kalusto joutuu myynti- ja hävityslistalle. Kun ottaa huomioon sen, että kaluston myyntiarvo on nollassa (käyttöarvoa toki on), sitten voi päästä hetkun omistajaksi pilkkahintaan ettei uuden omistajan tarvi maksaa romuttamisesta. Ja varaosia löytyy paljon, niitä pitää tahtoa mukaan.

Itse liputtaisin N3 ja N7 puolesta. N24 on aika loppuunajettu. N23 on tosiaan pikkukoneella, lisäksi vaihdelaatikko ääntää. Myös N16:n koneen polleista aika moni on unten mailla. Simossa on muutama kilvetön kusikatteri eikun kasikutteri, tekniikaltaan N2 saattaa olla paras - jos ei ole tullut vettä sisään. Mahdollisesti rungon takia poistettu kilvistä. Deltalaisista S4 taitaa olla paras. Kaikki ovat sisältä suorastaan saastaisia, eihän niitä ole kertaakaan kunnolla siivottu ainakaan 10 vuoteen. Vain lakaistu ja imuroitu. Oliskohan Salmela ollut myös maan ainoa tämän kokoinen bussitalo, jossa ei ole omaa ulkopuolen harjapesukonetta.

-VJ-
**
**
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Maalis 2009 14:17
On kiitetty: 4 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja -VJ- » 31 Tammi 2016 13:17

Deltoista S14 on paras - ainoa ajokuntoinen. S4:ssä ei ole konetta. 42:n kone peruskorjattiin muutama vuosi sitten, alusta siinä on loppu ja nyt korikin kolhittu. Ei ihan kymmentä vuotta siivoamatta, kun menin taloon 2007 siellä oli vielä siivoaja. Pari siivousfirmaa yritti siivota sen jälkeen autoja huonolla menestyksellä ja sitten siivoaminen lopetettiin. Ulkopuolista pesua on satunnaisesti tehty vuotavalla vesiletkulla ja painepesurilla.

Rungon vuoksi N2 poistettiin käytöstä. Se oli varsin hyvä auto ajaa. N24:ään on viime aikoina vaihdettu kone parikin kertaa.

taksi620
***
***
Viestit: 129
Liittynyt: 10 Joulu 2009 09:56
On kiittänyt: 15 times
On kiitetty: 9 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja taksi620 » 31 Tammi 2016 13:41

Millainenkohan on nykyinen kalustoluettelo liikennöintikelpoisten autojen osalta, onko kellään faktaa tietoa?

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja Arktiset » 31 Tammi 2016 15:02

Tässä listassa on merkattuna 16 autoa, mutta taitaa olla vähän yläkanttiin? Olisiko 13-14 autoa joilla pystyy ajamaan?
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

Avatar
Arktiset
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 3612
Liittynyt: 18 Elo 2006 10:35
Paikkakunta: Rovaniemi
On kiittänyt: 60 times
On kiitetty: 50 times
Viesti:

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja Arktiset » 01 Helmi 2016 08:39

Video Salmelan loppuvaiheista.
Arktiset Bussit löytyy myös Twitteristä sekä Facebookista!
Tutustu myös Arktiset Bussit Instagramiin @arktisetbussit

simppa
*****
*****
Viestit: 665
Liittynyt: 27 Huhti 2007 20:31
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 1 time
On kiitetty: 21 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja simppa » 01 Helmi 2016 17:51

-VJ- kirjoitti:Deltoista S14 on paras - ainoa ajokuntoinen. S4:ssä ei ole konetta. 42:n kone peruskorjattiin muutama vuosi sitten, alusta siinä on loppu ja nyt korikin kolhittu.


En ole mikään tekniikan asiantuntija, mutta 42:n koneen voisi kenties siirtää S4:een kohtuukustannuksin?

-VJ-
**
**
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Maalis 2009 14:17
On kiitetty: 4 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja -VJ- » 01 Helmi 2016 23:52

simppa kirjoitti:
-VJ- kirjoitti:Deltoista S14 on paras - ainoa ajokuntoinen. S4:ssä ei ole konetta. 42:n kone peruskorjattiin muutama vuosi sitten, alusta siinä on loppu ja nyt korikin kolhittu.


En ole mikään tekniikan asiantuntija, mutta 42:n koneen voisi kenties siirtää S4:een kohtuukustannuksin?


Samanlaiset koneet, vain työtä.

Fargo
*
*
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Huhti 2014 01:04
On kiitetty: 6 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja Fargo » 05 Helmi 2016 00:37

Missä kunnossa se Delta400 on ja onko vielä 7 kutter olemassa?

eppuheppu
*
*
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Helmi 2016 20:38
On kiittänyt: 2 times
On kiitetty: 1 time

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja eppuheppu » 01 Maalis 2016 19:01

Fargo kirjoitti:Missä kunnossa se Delta400 on ja onko vielä 7 kutter olemassa?


Kyllä se kohtuu nipussa näyttäisi olevan, nettivasaran kuvien perusteella. Osaa vähän puuttuu sieltä ja täältä, mut ehkä siitä vielä pelin sais.. Tosin koneesta nyt ei tiedä missä kunnossa se on. Viimeks ku katoin, nii oli ainoa romusarja johon oli huutoja tehty juuri tuo missä on N23 eli Delta 400 mukana.

Avatar
AB_mobi
Mobiili ylläpito
Mobiili ylläpito
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Elo 2006 20:02
Paikkakunta: Oulu
On kiittänyt: 31 times

Re: Salmelan konkurssi ja kalusto

ViestiKirjoittaja AB_mobi » 01 Maalis 2016 19:45

Jossain luki, että käytössä oleviin autoihin ei ole tehty kolmeen vuoteen, kuin pakolliset remontit.
Kyllä noihin raatoihin taitaa upota muutama tonni jos niillä meinaa vielä ajaa.


Palaa sivulle “Historian havinaa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija