Postilinjat 90300, BNV-118

Oliko ennen kaikki paremmin? Muistoja linja-automatkoista menneiltä vuosilta.
Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Postilinjat 90300, BNV-118

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 21 Marras 2009 21:30

VM kirjoitti:
sv kirjoitti:
Sycorax kirjoitti:Nyt melkein toivoisi, jos auto vaan on missään kunnossa, auton löytävän tiensä SLHS:n kokoelmiin, mielellään vielä tuossa GL-raidassa. Vaikka onhan se maantietä nähnyt ja kulumaa on siellä sun täällä...

Saattaa BNV-118 olla jopa niin harvinainen yksilö, että olis ainut Suomeen tilattu 14,5 metrin Royal? Ainakaan ihan heti ei mieleen muita tule. Ehkä joku Ajokin kokonaisen tuotantolistan omaava vastaisi, oma lista kun sisältää vain yhden tilaajan korit.


Lamminmäen ruotsin tuliainen #16 MXF-262 on Svensk Busshistorian mukaan jopa 14,60m pitkä!


Korostaisin kohtaa SUOMEEN TILATTU.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.

Miska
*****
*****
Viestit: 554
Liittynyt: 08 Loka 2006 19:15
Paikkakunta: Vantaa
On kiitetty: 4 times
Viesti:

Re: Postilinjat 90300, BNV-118

ViestiKirjoittaja Miska » 22 Marras 2009 14:34

tuplaK kirjoitti:Aika aikaansa ja vanha autohan jo nyt, eli varmaan oli ihan aikakin laittaa pois, tosin olisi Porvoossa varmasti ollut paljon vanhempaakin kalustoa laittaa paalaimeen, mutta olisiko ScK113 alusta ollut tapansa jo "hieman" pehmeessä kunnossa?


Itse asiassa Porvoosta on jo saatu poistettua yhtä autoa lukuunottamatta tuota teli-Royalia vanhemmat autot ja se yksi jäljelläolevakin on marraskuulta 1989 eli vain muutamaa kuukautta vanhempi. BNV-118 tais olla Porvoon Liikenteen viimeinen vuosimallin 1990 auto, 91-mallisia onkin sitten vielä 8 kpl.

bassman
*
*
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Elo 2007 21:08
Paikkakunta: tampesteri
On kiitetty: 1 time

Re: Postilinjat 90300, BNV-118

ViestiKirjoittaja bassman » 13 Kesä 2010 11:19

Omia muistoja tuon vempeleen kanssa kulkemisesta jäi mieleeni tosiaan se "robottilaatikon" helvatanmoinen hitaus. Ylämäessä ehti vauhti täydellä kuormalla loppua ennenkuin seuraava pykälä kuittaantui silmään.
Piti opetella sen joy-stickin kanssa säheltämään ja joskus piti käydä kaikki pykälät läpi jotta sai auton vauhtiin.
Joskus se jysäytti täydessä vauhdissa pykälän pois päältä ja koko auto hyppäsi puoli metriä ilmaan valtavan jysäyksen kanssa (sallinette pienen värityksen).
Tukka nousi pystyyn kaikilla ja kuljettajalla.
Sitten se oli naurettavan kankea kiinteällä tukipyörällään ja kun oli kysymyksessä scania, niin tukipyörän kevennyskään ei jaksanut muuta kuin laskea korin takaosaa lähemmäs asfalttia. Hesan saitsari oli painajainen.
Talvikelillä auto kulki kuin juna raiteilla, mutta liukkaalla oli etupää kauhean kevyt ohjattava.
Kerran tulin syötteeltä kaljamakelillä peräperää TVH:n sisun kanssa taivalkoskelle ja se sai nypätä mut 3 kertaa takaisin tielle ja minä sen 2 kertaa.

Ei ollut oikein kuljettajaystävällinen työkalu.

deepthroat
****
****
Viestit: 297
Liittynyt: 07 Tammi 2007 12:57
Paikkakunta: TAMPERE
On kiittänyt: 21 times
On kiitetty: 7 times

Re: Postilinjat 90300, BNV-118

ViestiKirjoittaja deepthroat » 13 Kesä 2010 12:35

bassman kirjoitti:Omia muistoja tuon vempeleen kanssa kulkemisesta jäi mieleeni tosiaan se "robottilaatikon" helvatanmoinen hitaus. Ylämäessä ehti vauhti täydellä kuormalla loppua ennenkuin seuraava pykälä kuittaantui silmään.
Piti opetella sen joy-stickin kanssa säheltämään ja joskus piti käydä kaikki pykälät läpi jotta sai auton vauhtiin.
Joskus se jysäytti täydessä vauhdissa pykälän pois päältä ja koko auto hyppäsi puoli metriä ilmaan valtavan jysäyksen kanssa (sallinette pienen värityksen).
Tukka nousi pystyyn kaikilla ja kuljettajalla.
Sitten se oli naurettavan kankea kiinteällä tukipyörällään ja kun oli kysymyksessä scania, niin tukipyörän kevennyskään ei jaksanut muuta kuin laskea korin takaosaa lähemmäs asfalttia. Hesan saitsari oli painajainen.
Talvikelillä auto kulki kuin juna raiteilla, mutta liukkaalla oli etupää kauhean kevyt ohjattava.
Kerran tulin syötteeltä kaljamakelillä peräperää TVH:n sisun kanssa taivalkoskelle ja se sai nypätä mut 3 kertaa takaisin tielle ja minä sen 2 kertaa.

Ei ollut oikein kuljettajaystävällinen työkalu.

Meinasin kysyä, että minkä tukan, mutta muistin nuo legendaariset videot vuodelta 1991, jolloin todistettavasti Bassmanillakin on ollut hieman normejakin enemmän tukkaa... Mutta asiaan, eli eikös tuossa vuosimallissa ja vielä pitempäänkin Scaniassa ollut vielä kytkinpoljin ainakin liikkeellelähtöjä varten ?

bassman
*
*
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Elo 2007 21:08
Paikkakunta: tampesteri
On kiitetty: 1 time

Re: Postilinjat 90300, BNV-118

ViestiKirjoittaja bassman » 13 Kesä 2010 14:07

Kyllä ja sillä kuitattiin kaikki vaihteet sisään ja lähdettiin normaalisti liikkeelle.

Samppa82
*******
*******
Viestit: 1955
Liittynyt: 06 Heinä 2007 11:41
Paikkakunta: Lahti
On kiittänyt: 42 times
On kiitetty: 12 times

Re: Postilinjat 90300, BNV-118

ViestiKirjoittaja Samppa82 » 13 Kesä 2010 17:07

deepthroat kirjoitti:
bassman kirjoitti:Omia muistoja tuon vempeleen kanssa kulkemisesta jäi mieleeni tosiaan se "robottilaatikon" helvatanmoinen hitaus. Ylämäessä ehti vauhti täydellä kuormalla loppua ennenkuin seuraava pykälä kuittaantui silmään.
Piti opetella sen joy-stickin kanssa säheltämään ja joskus piti käydä kaikki pykälät läpi jotta sai auton vauhtiin.
Joskus se jysäytti täydessä vauhdissa pykälän pois päältä ja koko auto hyppäsi puoli metriä ilmaan valtavan jysäyksen kanssa (sallinette pienen värityksen).
Tukka nousi pystyyn kaikilla ja kuljettajalla.
Sitten se oli naurettavan kankea kiinteällä tukipyörällään ja kun oli kysymyksessä scania, niin tukipyörän kevennyskään ei jaksanut muuta kuin laskea korin takaosaa lähemmäs asfalttia. Hesan saitsari oli painajainen.
Talvikelillä auto kulki kuin juna raiteilla, mutta liukkaalla oli etupää kauhean kevyt ohjattava.
Kerran tulin syötteeltä kaljamakelillä peräperää TVH:n sisun kanssa taivalkoskelle ja se sai nypätä mut 3 kertaa takaisin tielle ja minä sen 2 kertaa.

Ei ollut oikein kuljettajaystävällinen työkalu.

Meinasin kysyä, että minkä tukan, mutta muistin nuo legendaariset videot vuodelta 1991, jolloin todistettavasti Bassmanillakin on ollut hieman normejakin enemmän tukkaa... Mutta asiaan, eli eikös tuossa vuosimallissa ja vielä pitempäänkin Scaniassa ollut vielä kytkinpoljin ainakin liikkeellelähtöjä varten ?


:hegi samaan kiinnitin itsekkin huomiota. Kivaa muuten että yksi Postilinja-asiantuntija ilmottautuu välillä.
Ja jälleen kerran. Pahoitteluni jos nyt joku tuntee tulleensa sorretuksi.


Palaa sivulle “Historian havinaa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa